مبارزه بیولوژیک یعنی استفاده از عامل زنده و دشمن طبیعی یک آفت بر علیه آن که این امر کاهش استفاده از سموم شیمیایی را بدنبال دارد.
حسین لایقی مطلق روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت که در این طرح با استفاده از عوامل بیولوژیک از جمله زنبور «تریکو گراما» و «براکون» و «کفشدوزک کریپت» علیه آفات کرم سیب، گردو، کرم گلوگاه انار و کرم گوجه، ذرت و افت شپشک آرد آلود و مرکبات انجام می شود.
وی تصرح کرد که هدف از اجرای این طرح برنامه مدیریت تلفیقی در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی، حفظ محیط زیست سالم و تولید محصولات کشاورزی سالم است.
لایقی مطلق بیان کرد که اجرای این طرح باغداران را به سمت تولید محصول سالم و در نهایت ارگانیک سوق خواهد داد.
کهگیلویه وبویراحمد بیش از 41 هزار هکتار باغ سردسیری و گرمسیری دارد.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد اظهارداشت که این طرح در سال 95 در سطح 2 هزار هکتار اجرا شد و در سال 96 به بیش از سه هزار هکتار خواهد رسید.
وی تصریح کرد که این طرح با مشارکت باغداران برای مبارزه طبیعی با آفت کرم سیب، گردو و کرم گلوگاه انار در شهرستانهای بویر احمد و دنا و برای آفات شپشک آرد آلود مرکبات، کرم گوجه و ذرت در شهرستانهای گرمسیری اجرا می شود.
شهرستانهای بویراحمد و دنا دارای بیش از هفت هزار هکتار باغ سیب بارور است و سالانه هزینه های بالایی برای مبارزه شیمایی با آفات این باغ ها انجام می شود.
مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد بیان کرد که برای نخستین بار مبارزه بیولوژیک علیه آفاتی مانند کنه ها و سفید بالک در گلخانه های این استان اجرا می شود.
کهگیلویه و بویراحمد دارای 50هکتارگلخانه است.
سالانه 800هزار محصولات کشاورزی در کهگیلویه وبویراحمد تولید می شود.
خبرنگار:مظفر عدالت نسب **انتشاردهنده:حسینعلی راشکی
6162 /8005
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.