به گزارش ایرنا، مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد روز شنبه در نشست خبری گفت که اگر چه زندگی عشایری با مشکلاتی همراه است اما دولت تدبیر و امید با ایجاد زیرساخت‌ها و ارائه مشوق‌های لازم زمینه بازگشت خانواده‌ها را به دامن عشایر فراهم کرده است.
مجید علی پور افزود: اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد هم نسبت به ساماندهی و ارائه خدمات مورد نیاز به خانواده‌هایی که به میان عشایر برمی‌گردند اقدام می‌کند.
کهگیلویه و بویراحمد 12 هزار خانوار عشایری با 70 هزار نفر جمعیت دارد.
وی یکی از سیاست‌های دولت تدبیر و امید را احیای مراتع و توسعه کشت گیاهان دارویی توسط جامعه عشایری استان ذکر کرد و ادامه داد در مناطق تنگ سرخ و سردآب شهرستان بویراحمد در چند سال اخیر 9 هزار هکتار مرتع توسط عشایر زیر کشت گیاهان دارویی از جمله 'آنغوزه' و 'بومادران' قرار گرفته است.
به گفته وی، عشایر با فروش گیاهان دارویی در هر هکتار تا 40 میلیون ریال درآمد کسب می کنند.
علی پور تأکید کرد که افزون بر 96 درصد از جمعیت عشایری استان مشغول به کار هستند و این امر نشان‌دهنده مولد بودن این قشر است.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد یکی از اقدامات مهم صورت گرفته در دولت یازدهم را بیمه اجتماعی عشایر دانست و افزود: در این مدت یکهزار و 100 خانوار عشایری استان بیمه اجتماعی شدند.
وی تصریح کرد که بیمه اجتماعی، کشت گیاهان دارویی و تولید ارگانیک در جامعه عشایری موجب شده که عشایری که پیشتر این جامعه را ترک کرده بودند به فکر بازگشت بیفتند و دولت از این کار استقبال و حمایت می‌کند.
علی پور گفت: در 2 سال گذشته 68 کیلومتر راه عشایری در مناطق عشایری استان احداث شد اگرچه هنوز در برخی مناطق از نبود جاده دسترسی رنج می‌برند.
اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد در دولت تدبیر و امید برای مقابله با پدیده خشک‌سالی، 570 حلقه چشمه در مناطق عشایری استان شناسایی و 227 حلقه چشمه را بهسازی کرد.
به گفته علی پور، عشایر در برخی مناطق کهگیلویه و بویراحمد ازجمله دریلا، رگ سفید و هلیگان با خشکسالی و کمبود آب شرب شدید رو به رو شده‌اند.
تاکنون بیش از 2300 منبع ذخیره آب شرب در مناطق عشایری استان ساخته شده که از این تعداد 280 مورد در دولت یازدهم بوده است.
کارخانه خوراک دام استان که تا قبل از دولت تدبیر و امید تعطیل بود به چرخه تولید بازگشت که برای 18 نفر به‌صورت مستقیم و برای 22 نفر غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرد و تاکنون هشت هزار و 700 تن کنستانتره در آن تولید و در استان توزیع شده است.
عشایر کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری به دلیل خشکسالی، کمبود بارش و گرما، 10 روز زودتر از موعد مقرر به مناطق ییلاقی کوچ را آغاز کرده است.
خبرنگار: مسعود علیزاده ** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
1662/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.