به گزارش ایرنا، تلاش گسترده برای احیای تولیدات صنایع دستی، آئین‌ها و رسوم ایران کهن مانند جشن‌های نوروزی، مرمت و ثبت ملی آثار باستانی برای رونق ایرانگردی و جهانگردی در بناهای تاریخی گوشه‌ای از عملکرد دولت یازدهم در چهارسال گذشته در استان کهگیلویه و بویراحمد برای نشاط روحی و درآمدزایی با استفاده از میراث کهن است.
راهکارهایی که افزون بر تحقق اقتصاد مقاومتی به عنوان مهمترین راهبرد اقتصادی کشور می‌تواند احیای فرهنگ ایرانی، اسلامی و کمرنگ شدن وابستگی فرهنگی و آسیب‌های آن را به دنبال داشته باشد.
استان کهگیلویه و بویراحمد دارای ساختار قومیتی است که توسعه فرهنگی این منطقه برای تعامل میان آداب و رسوم محلی اقوام دیگر با ساختار ملی مدنظر دولت تدبیر و امید قرار گرفته است.
** بکارگیری ظرفیت‌های فرهنگی برای نشاط جامعه
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ایجاد شور و نشاط در بین میان مردم با استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی از برنامه‌های دولت تدبیر و امید در این استان است.
سید موسی خادمی با اشاره به اینکه ایجاد شور و نشاط در جامعه نقش مهمی در کاهش معضلات اجتماعی دارد، بیان کرد: برپایی جشن‌های بازی‌های بومی و محلی در مناطق روستایی در دولت یازدهم از برنامه‌های خوب برای تحقق این امر بوده است.
وی عنوان کرد: استقبال مردم کهگیلویه و بویراحمد از جشن‌های نوروزگاه در نوروز امسال نشان می‌دهد که مردم امید و نشاط می‌خواهند و دولت باید با حفظ ارزش‌های اسلامی زمینه شادابی را برای مردم فراهم کند.
وی اظهار کرد: حمایت از رونق صنایع دستی، مرمت و احیای آثار تاریخی و تلاش برای تکمیل طرح موزه باستان شناسی یاسوج بخش دیگری از تلاش‌های دولت برای تحقق درآمدزایی با استفاده از ظرفیت ‌های فرهنگی درکهگیلویه و بویراحمد بوده است.
** بازگشت عروسک افسانه‌ای لیلی در بین دختران ایل
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت که به تولیدکنندگان عروسک افسانه‌ای و بومی لیلی تسهیلات بانکی ارزان قیمت برای تولید انبوه پرداخت می‌شود.
عروسک لیلی با پوشش لباس محلی و رنگ‌های شاد به عنوان نماد زن ایلی در کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود.
این عروسک در گذشته از سوی مادران برای کودکان در قالب‌های شخصیت‌های نوجوان، جوان و میانسال ساخته می‌شد تا فرزندی که مادرش به علت انجام کارهای تولید صنایع دستی و دامپروری مدت زمان طولانی به دور از فرزند بود کودک با در آغوش گرفتن آن وجود مادر را احساس کند.
عروسک افسانه‌ای لیلی با وجود خاطرات به یاد ماندنی مردم این دیار در این سال‌ها مهجور مانده و در حال فراموشی است.
محمود باقری با اشاره به اینکه هم اکنون چند هنرمند در کهگیلویه و بویراحمد در زمینه تولید عروسک لیلی فعالیت می‌کنند، اظهار داشت که به متقاضیان تولید انبوه عروسک لیلی تا سقف 500 میلیون ریال تسهیلات بانکی با کارمزد چهار درصد پرداخت می‌شود.
وی با یادآوری اینکه عروسک لیلی یکی از میراث‌های معنوی در این استان است، افزود: تولید انبوه عروسک لیلی برای احیای سنت‌های گذشتگان ضروری است.
سالانه 218 هزار متر مربع انواع صنایع دستی بافتنی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.
هفت هزار و 600 هنرمند در بخش صنایع دستی استان فعالیت می‌کنند که از این تعداد پنج هزار و 500 نفر بیمه شده‌اند.
** احیای آثار تاریخی
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت که 27 بنا و اثر میراث فرهنگی این استان از سال 1392 تاکنون مرمت و ساماندهی شده است.
مسعود شفیعی افزود: محوطه امامزاده علی (ع)، کاروان سرا و حمام کهیار و قلعه عزیزی از مهمترین بناهای تاریخی مرمت شده در چهار سال گذشته بوده که ساماندهی آنها تکمیل شده است.
وی، میزان اعتبار هزینه شده برای مرمت این آثار را 9 میلیارد و 500 میلیون ریال برآورد کرد.
** ثبت 13 اثر تاریخی کهگیلویه و بویراحمد
شفیعی گفت: همچنین 13 اثر تاریخی استان کهگیلویه و بویراحمد در دولت تدبیر و امید ثبت ملی شده است.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد که ثبت ملی محوطه تاریخی تنگ ماغر، آواها و نواهای سنتی و لباس محلی از جمله آثار منقول و غیر منقول ثبت ملی شده در این مدت است.
شفیعی گفت که حدود 19 میلیارد ریال اعتبار برای مرمت، پژوهش، تعمیر و احیای آثار میراث فرهنگی این استان اختصاص یافته است.
وی اظهار داشت که از این میزان اعتبار چهار میلیارد ریال برای پژوهش در بافت تاریخی دهدشت، چهار میلیارد و 500 میلیون ریال ساماندهی بناهای تاریخی، سه میلیارد و 900 میلیون ریال برای مطالعه حفظ و احیای میراث فرهنگی و 2 میلیارد و 500 میلیون ریال برای مرمت پل‌های تاریخی پریم در باشت، خیری و محمدخان در گچساران و پل پاتاوه تخصیص یافته است.
وی گفت: یک میلیارد و 500 میلیون ریال برای مطالعه و مرمت بافت‌های تاریخی شهری، یک میلیارد و 500 میلیون ریال برای مرمت اشیای تاریخی و یک میلیارد ریال به ساماندهی محوطه تاریخی امامزاده بابا احمد (ع) در کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافت.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: تاکنون 687 اثر منقول، 50 اثر معنوی و 2 اثر طبیعی این استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
شفیعی تصریح کرد: 61 آسیاب، 50 خانه تاریخی، 40 قلعه، 40 آب انبار، 23 بقعه متبرکه، 19 گورستان، 17 استودان، 13 پل، 13 بافت تاریخی، پنج حمام، پنج مسجد و سه کاروانسرای این استان در فهرست آثار ملی قرار دارد.
وی بیان کرد: نقوش برجسته تنگ سولک در بهمئی، آثار سنگی چین لوداب، شهر سنگی دلی یاسیر کهگیلویه، قلعه کی نصیر بهادر بویراحمد، قلعه رئیسی کهگیلویه و دو گور دو پا در باشت از جمله بناهای تاریخی مهم ثبت ملی شده این استان است.
کهگیلویه و بویراحمد در دوره‌های تاریخی مختلف با نام‌های بلاد شاپور، جبال گیلویه و کهگیلویه شناخته شده است.
** تکمیل طرح ساخت موزه یاسوج
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ساخت موزه شهر یاسوج 87 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در نیمه نخست سال جاری بهره برداری می‌شود.
شفیعی اظهار داشت: 50 میلیارد ریال در سفر سال گذشته رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت به کهگیلویه و بویراحمد برای تکمیل موزه باستان شناسی یاسوج اختصاص داده شد.
وی بیان کرد: عملیات اجرایی احداث موزه باستان شناسی یاسوج از سال 1386 آغاز شد.
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: مساحت این موزه با احتساب محوطه سازی 9 هزار مترمربع و زیربنای آن نیز 2 هزار و 700 مترمربع است.
وی اظهار داشت: هم اکنون 301 اثر تاریخی مربوط به دوره‌های مختلف در موزه فعلی باستان شناسی یاسوج نگهداری می‌شود که یکی از شاخص‌ترین آنها تابوت سفالی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد بوده که در کشور منحصر به فرد است.
وی بیان کرد: تاکنون سه هزار و 824 شیء تاریخی شامل سکه، ظروف سفال و فلزی و مربوط به دوره‌های عیلامی، هخامنش، اشکانی و ساسانی در این استان وجود دارد.
شفیعی تصریح کرد که از این تعداد 2 هزار 237 مورد آن ثبت شده، 444 در حال مطالعه و 76 شیء نیز بدل است.
کهگیلویه و بویراحمد دارای 2 هزار و 300 اثر تاریخی است.
** پرداخت تسهیلات برای رونق صنایع دستی
معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت که 30 میلیارد و 98 میلیون ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت به هنرمندان صنایع دستی این استان از سال 1393 تاکنون پرداخت شده است.
پریسا راد افزود که 9 میلیارد و 750 میلیون ریال در سال 1393، هشت میلیارد و 290 میلیون ریال در سال 1394 و 10 میلیارد و 240 میلیون ریال نیز در سال 1395 به هنرمندان فعال در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی پرداخت شده است.
** چشم انداز روشن صنایع دستی
وی بیان کرد که شناسایی چهار هزار بانوی عشایری و روستایی فعال در تولید صنایع دستی، تلاش برای ایجاد کارگاه‌های تولید و حمایت‌های ویژه برای سه روستای هدف صنایع دستی سربیشه، کریک و کاکان و طراحی صنعت دستی ویژه صادرات از مهمترین برنامه‌های در دست اجرای صنایع دستی در این استان است.
راد بیان کرد: برپایی یک نمایشگاه منطقه‌ای در تیرماه در یاسوج، نمایشگاه‌های صنایع دستی همزمان با هفته مشاغل اردیبهشت در یاسوج و آموزش‌های تخصصی برای هنرمندان از دیگر برنامه‌های در دست اجرا برای رونق صنایع دستی این استان در سال جاری است.
وی بیان کرد: هم اکنون 16 آموزشگاه صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد 87 درصد در دولت تدبیر و امید راه اندازی شده است.
راد ابراز کرد: 66 کارگاه تولیدی صنایع دستی در این استان وجود دارد که از این تعداد 49 مورد فعال و مابقی به دلیل نبود نقدینگی غیرفعال است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: گلیم بافی، معرق، لباس‌های محلی، زیورآلات سنتی، گوهر تراشی و چرم از جمله شاخه‌های تولیدی این کارگاه‌ها است.
** افزایش فروش صنایع دستی در نوروز امسال
وی اظهار کرد: فروش صنایع دستی و هنرهای سنتی استان در نوروز امسال، نسبت به دوره مشابه سال گذشته 15 درصد افزایش یافته است.
راد افزود: سه میلیارد و 30 میلیون ریال صنایع دستی در نمایشگاه‌های این استان در نوروز 96 به فروش رفت.
وی بیان کرد: تنوع، افزایش کیفیت، تعدد مراکز صنایع دستی و شناساندن تولیدات صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد در سطح کشور از مهمترین دلایل افزایش چشمگیر استقبال گردشگران از صنایع دستی این استان در ایام نوروز است.
**برپایی روز یاسوج
شهردار یاسوج گفت که هفته نکوداشت این شهر از نهم تا پانزدهم اردیبهشت سال جاری با حضور مسئولان استانی و کشوری برگزار می‌شود.
محمدعلی جاوید اظهار داشت: ویژه‌برنامه‌هایی در این هفته در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، هنری و سرگرمی برای شهروندان اجرا خواهد شد.
وی بیان کرد: برپایی جشنواره غذاهای سنتی، شب آواز، نمایشگاه گل و گیاه، مسابقه عکس، شب ضیافت هنرمندان، شب‌شعر و در صورت فراهم شدن شرایط نشست استانداران و شهرداران منطقه 2 کشور ازجمله برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در هفته نکوداشت یاسوج است.
وی افزود: جشنواره هفته نکوداشت یاسوج فرصتی برای شناسایی ظرفیت‌های حوزه شهری، فرهنگی و اجتماعی این شهر است.
شهردار یاسوج تصریح کرد: محور اصلی برگزاری هفته نکوداشت یاسوج ارائه تصویر کامل از آداب‌ورسوم، سنن اقوام و طوایف و نقش آنان در ارتقای شاخص‌های شهری است.
جاوید گفت که تبدیل شهرداری از یک ‌نهاد خدماتی به نهاد اجتماعی یکی دیگر از اهداف هفته نکوداشت یاسوج است.
سال گذشته برای نخستین بار پانزدهم اردیبهشت به نام روز یاسوج نامگذاری شده است.
کهگیلویه و بویراحمد با بیش از 700 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد و این استان بیش از 16 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد.
خبرنگار: فرزانه شریفی ** انتشار دهنده:سید ولی موسوی
8143/6110 /8005
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.