مسوول بهداشت‌روان مرکز بهداشتی و درمانی بویراحمد از رشد 20 درصدی اختلالات‌روانی در 10 سال گذشته دنیا و کشور اظهار نگرانی کرد.

به گزارش ایلنا از یاسوج، طیبه نظری در همایش تجلیل از سفیران سلامت دانش‌آموزی در مدارس بخش مارگون شهرستان بویراحمد گفت: رشد اختلالات روانی در 10 سال گذشته در دنیا و ایران 20 درصد رشد را نشان می‌دهد که از این میزان رشد، 10 درصد مربوط به افسردگی است.

افسردگی 2 برابری زنان نسبت به مردان

وی با تشریح دلایل رشد اختلالات روانی در دنیا و کشور، اظهارداشت: میزان افسردگی در زنان 2 برابر مردان گزارش شده و بعد از ارتوپدی، بیشترین دلیل از کارافتادگی مربوط به افسردگی و افراد افسرده هستند.

مسوول بهداشت روان مرکز بهداشتی و درمانی بویراحمد افزود: هزینه درمان افسردگی سالیانه در دنیا یک تریلیون دلار بوده که می‌توان با تزریق نشاط به جامعه هم از رشد اختلالات روانی جلوگیری کرد و هم می‌توان از صرف هزینه‌های هنگفت در این ارتباط کاست.

نظری، بی‌توجهی به افسردگی و پنهان شدن آن در لابه لای بیماری‌ها را از مهمترین معضلات پیشگیری از آن عنوان و خاطرنشان کرد: تدابیر ویژه‌ای باید دولت‌مردان و مسوولان ارشد تصمیم‌گیر در کشور و استان برای پیشگیری از روند روبه رشد اختلالات روانی به‌کار گیرند.

مهمترین عامل شروع اعتیاد افسردگی است

وی گفت: براساس تحقیقات علمی به‌عمل آمده، مهمترین عامل شروع اعتیاد افسردگی بوده که متاسفانه آمارهای اعتیاد نیز نشان از روند روبه رشد می‌دهند.

مسوول بهداشت روان مرکز بهداشتی و درمانی بویراحمد با بیان اینکه فرد افسرده بعد از روی آوردن به مواد اعتیاد زا اقدام به خودکشی نیز می‌کند، تصریح کرد: آمار خودکشی‌ها نیز هم‌اکنون براساس مطالعات علمی روبه رشد است.

نظری افزود: افسردگی شایع‌ترین علت خودکشی‌ها در دنیا عنوان شده و خودکشی بین جوانان 15 تا 29 سال دومین دلیل مرگ و میرها است.

خودکشی دومین عامل مرگ و میر جوانان

وی نامناسب بودن وضعیت اقتصادی و نبود نشاط و امید در جامعه را از مهمترین دلایل خودکشی‌ها بر شمرد و یادآورشد: اگر تدابیری برای پیشگیری از موارد ذکر شده اندیشیده نشود در سال‌های نه‌چندان دور شاهد بحران‌های خطرناک‌تری در این حوزه‌ها خواهیم بود.

مسوول بهداشت روان مرکز بهداشتی و درمانی بویراحمد با تشریح راهکارهای کاهش از اختلالات روانی، خودکشی‌ها و اعتیاد در جامعه، وظیفه معلمان و دانش‌آموزان در آگاهی‌بخشی به جامعه را بسیار موثر دانست.

نظری گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی مستمر، برپایی کارگاه‌های متعدد، تخصیص اعتبارات متناسب با پیشگیری از موارد عنوان شده و فرهنگ سازی‌ها می‌تواند از عوامل پیشگیری از این معضلات باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.