پریسا راد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار افزود که 9 میلیارد و 750 میلیون ریال در سال 1393، هشت میلیارد و 290 میلیون ریال در سال 1394 و 10 میلیارد و 240 میلیون ریال نیز در سال 1395 به هنرمندان فعال در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی پرداخت شده است.
وی بیان کرد که شناسایی چهار هزار بانوی عشایری و روستایی فعال در تولید صنایع دستی، تلاش برای ایجاد کارگاه‌های تولید و حمایت‌های ویژه برای سه روستای هدف صنایع دستی سربیشه، کریک و کاکان و طراحی صنعت دستی ویژه صادرات از مهمترین برنامه‌های در دست اجرای صنایع دستی در این استان است.
راد بیان کرد: برپایی یک نمایشگاه منطقه‌ای در تیرماه در یاسوج، نمایشگاه‌های صنایع دستی همزمان با هفته مشاغل اردیبهشت در یاسوج و آموزش‌های تخصصی برای هنرمندان از دیگر برنامه‌های در دست اجرا برای رونق صنایع دستی این استان در سال جاری است.
وی بیان کرد: هم اکنون 16 آموزشگاه صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد 87 درصد در دولت تدبیر و امید راه اندازی شده است.
راد ابراز کرد: 66 کارگاه تولیدی صنایع دستی در این استان وجود دارد که از این تعداد 49 مورد فعال و مابقی به دلیل نبود نقدینگی غیرفعال است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: گلیم بافی، معرق، لباس‌های محلی، زیورآلات سنتی، گوهر تراشی و چرم از جمله شاخه‌های تولیدی این کارگاه‌ها است.
وی اظهار کرد: فروش صنایع دستی و هنرهای سنتی استان در نوروز امسال، نسبت به دوره مشابه سال گذشته 15 درصد افزایش یافته است.
راد افزود: سه میلیارد و 30 میلیون ریال صنایع دستی در نمایشگاه‌های این استان در نوروز 96 به فروش رفت.
وی بیان کرد: تنوع، افزایش کیفیت، تعدد مراکز صنایع دستی و شناساندن تولیدات صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد در سطح کشور از مهمترین دلایل افزایش چشمگیر استقبال گردشگران از صنایع دستی این استان در ایام نوروز است.
سالانه 218 هزار متر مربع انواع صنایع دستی بافتنی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.
هفت هزار و 600 هنرمند در بخش صنایع دستی استان فعالیت می‌کنند که از این تعداد پنج هزار و 500 نفر بیمه شده‌اند.
کهگیلویه و بویراحمد با بیش از 700 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد و این استان بیش از 16 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد.
خبرنگار: فرزانه شریفی ** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.