به گزارش ایرنا، استان کهگیلویه و بویراحمد با مساحت یک‌درصدی از خاک ایران دارای هشت درصد منابع آبی کشور به میزان حدود 11.5 میلیارد مترمکعب آب‌های جاری، میانگین بارش سالانه 595 میلی‌متری و وجود رودخانه‌های خروشان و پرآب، اما به سرزمین تشنه در کنار این‌همه منابع عظیم آبی مشهور است.
بخش زیادی از 270 هزار هکتار زمین کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در شهرستان‌های گرمسیری این استان پرآب واقع شده است و درعین‌حال این مناطق علاوه بر تداوم پدیده خشکسالی با مشکل مهار نشدن روان آب‌ها مواجه‌اند.
امروزه سطح آب سفره‌های زیرزمینی دشت‌های وسیع شهرستان کهگیلویه به دلیل استفاده بی‌رویه کشاورزان با افت شدیدی روبه‌رو شده است.
آب زیرزمینی در بیشتر دشت‌های مناطق شهرستان کهگیلویه به بیش از 10 متر کاهش یافته است.
عدم مدیریت مصرف منابع آب از سوی کشاورزان کهگیلویه زنگ خطری است که باید با همکاری مسئولان و مردم مدیریت شود.
علی پوزش روز یکشنبه در جلسه شورای حفاظت منابع آب شهرستان‌های کهگیلویه، چرام و لنده اظهار داشت: فرهنگ‌سازی در زمینه حفاظت از منابع آب یک ضرورت است.
وی بیان کرد: با توجه به وابستگی شهرستان به حوزه کشاورزی نیاز است مسئولان نسبت به برنامه‌ریزی برای حفاظت از منابع آبی همکاری لازم را داشته باشند.
پوزش، بحران آب را یک مساله ملی دانست و گفت: خسارت جبران‌ناپذیر پدیده خشکسالی غیرقابل‌جبران است.
فرماندار کهگیلویه با اشاره به اجرای پروژه‌های آب‌رسانی به چهار شهر دهدشت، چرام، سوق و لنده گفت: این طرح در آینده نزدیک با حضور مسئولان کشور کلنگ زنی خواهد شد.
پوزش تصریح کرد: با اجرای این طرح تا حدود زیادی مشکل تأمین آب و صنعت این شهرها و روستاهای همجوار از سد کوثر برطرف خواهد شد.
وی طرح تأمین آب حدود پنج هزار هکتار از اراضی کشاورزی دهدشت غربی را از دیگر طرح‌های مهم در دست اجرا در بخش کشاورزی دانست و گفت: با بهره برداری از این طرح سالانه حدود 49.5 میلیون مترمکعب از سد مارون استحصال و به دشت‌های دهدشت غربی انتقال و توزیع می‌شود.
شهرستان کهگیلویه بیش از 50 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که درصد کمی از این اراضی آبی هستند.
خبرنگار: حسین خدمتی ** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
7531/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.