به گزارش ایرنا، پرداخت تسهیلات اشتغالزایی، وام‌های رونق تولید، جذب سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی، افزایش فعالیت بنیادهای اقتصادی در سال‌های اخیر، بخشی از دستاوردهای دولت تدبیر و امید برای رونق اقتصادی در کهگیلویه بویر احمد برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید بوده است.
این استان با ظرفیت‌های فراوان در بخش‌های کشاورزی، گردشگری، گیاهان دارویی، صنایع نفت و گاز، آب فراوان و خاک حاصلخیز یکی از مناطق مستعد کشور برای توسعه و سرمایه گذاری است که داشتن بالاترین آمار بیکاری در کشور سبب تلاش جدی‌تر مسئولان برای حل مشکل اشتغال شد.
کارشناسان حمایت از صادرات، توجه به مدیریت، اصلاح الگوی مصرف، ترویج فرهنگ و اخلاق کار، جذب سرمایه‌های خارجی، بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع دست و پاگیر تولید و اشتغال، اصلاح و جهت‌گیری نظام بانکی به سمت اشتغال، هماهنگ‌سازی رشته‌های دانشگاهی با بازار کار و رفع خلأهای قانونی اشتغال و در صورت لزوم تصویب قوانین تسهیل کننده اشتغال را از مهم‌ترین راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی از سوی مردم و دولتمردان می‌دانند.
** موفقیت دولت در کاهش نرخ بیکاری به روایت آمار
استاندار کهگیلویه و بویراحمد کسب رتبه نخست کشوری در کاهش بیشترین میزان نرخ بیکاری در کشور را از دستاوردهای مهم حوزه اقتصادی در این استان دانست.
سید موسی خادمی افزود که نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد از 17.7 درصد در سال 94 با 4.4 درصد کاهش هم اینک به حدود 13 درصد رسید.
وی بیان کرد که پرداخت تسهیلات رونق تولید واحدهای صنعتی، حمایت از کسب و کارهای کوچک با پرداخت تسهیلات اشتغالزایی خرد به‌ویژه در بخش صنایع دستی و حمایت جدی از واحدهای تولیدی راکد از دلایل کاهش نرخ بیکاری در این استان بوده است.
وی، عدم استفاده از ظرفیت‌های بالقوه درکهگیلویه و بویر احمد در سالیان متمادی، فقر و محرومیت تاریخی، ضعف سرمایه‌گذاری‌های غیردولتی، کمبود زیرساخت‌ها به‌ویژه درحوزه صنعت، کشاورزی، گردشگری و نیز وابستگی شدید اقتصاد این منطقه به منابع دولتی و بانکی را دلایل عمده در ساختار معیوب اقتصادی و مساله اشتغال در این استان می‌داند.
آمارها نشان می‌دهد کهگیلویه و بویراحمد در یک دهه اخیر همواره بین استان‌های یکم تا پنجم به لحاظ نرخ بیکاری بوده و اوج این نرخ در سال گذشته، با میانگین 17.7 درصد بود.
** سرمایه گذاری کلید حل معضل اشتغال
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به شعار راهبردی سال جاری توسط رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر«اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» گفت که مهمترین راهکار برای تحقق این مهم و حل معضل بیکاری در این استان فراهم کردن زیرساخت‌ها و شرایط برای امر سرمایه گذاری است.
خادمی یادآور شد که موضوع اشتغال و تولید، ظرف سال‌های گذشته یکی از اهداف و برنامه‌های راهبردی دولت تدبیر و امید بوده و در سال 96 نیز با قوت و جدیت بیشتری ادامه خواهد یافت.
وی، عملکرد تیم اقتصادی، فعالیت و همراهی بخش خصوصی در استان را مثبت و در راستای سیاست‌های اقتصادی دولت یازدهم دانست و گفت که بدون مشارکت و پشتوانه مردم و امر سرمایه گذاری رونق تولید، اشتغال و کاهش نرخ بیکاری ممکن نیست.
** افزایش فعالیت بخش خصوصی هموارکننده راه مسئولان
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت که سال گذشته افزون بر 12 هزار میلیارد ریال تفاهم نامه همکاری با سازمان‌ها و نهادهای اقتصادی کشور برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی منعقد و اجرایی شد.
** همکاری بنیادهای اقتصادی
خادمی اظهار داشت که علاوه بر این میزان سرمایه گذاری یکهزار و 200 میلیارد ریال نیز قرارداد و تفاهم نامه همکاری اقتصادی و عمرانی با بنیاد برکت در سال گذشته منعقد شده است.
وی بیان کرد که بر اساس تفاهم نامه 2 طرفه بین استانداری کهگیلویه و بویراحمد و بنیاد برکت بیش از 599 طرح اقتصادی و زیربنایی برای رفع محرومیت در کهگیلویه و بویراحمد اجرا و در قالب آن نیز پنج هزار و 500 فرصت شغلی در این استان ایجاد خواهد شد.
ساخت 17 مدرسه در قالب 80 کلاس درس با اعتباری افزون بر 125 میلیارد ریال، مشارکت در احداث هفت مرکز و پایگاه بهداشتی و درمانی در مناطق محروم و بهسازی و آسفالت 50 کیلومتر راه روستایی با اعتبار حدود 230 میلیارد ریال از جمله تعهدات این بنیاد در این تفاهم نامه است.
بر این اساس عملیات اجرایی 16 طرح با سرمایه گذاری یکهزار و 330 میلیارد ریال و میزان اشتغالزایی 776 نفر در شهرستان‌های باشت و گچساران، 32 طرح با 940 میلیارد ریال و اشتغالزایی 549 نفر در شهرستان‌های بویراحمد و دنا و 26 طرح با اعتباری حدود یکهزارو 660 میلیارد ریال و اشتغالزایی یکهزار و 305 نفر نیز در حوزه کهگیلویه بزرگ آغاز شده است.
** اقدامات عملی برای تحقق اقتصاد مقاومتی
رئیس سازمان برنامه و بوجه کهگیلویه و بویر احمد اظهار داشت: اردیبهشت سال گذشته کتابچه سند اقتصاد مقاومتی این استان تهیه و برای 20 دستگاه اجرایی این استان نیز 80 طرح در قالب اقتصاد مقاومتی طراحی و ابلاغ شد.
حسن نوروزی افزود که 32 نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته برگزار شد.
وی بیان کرد: علاوه بر آن نیز پارسال 32 نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در کهگیلویه و بویراحمد برگزار و یکهزار و 400 میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید پرداخت شد که این استان رتبه 26 را در این زمینه کسب کرد.
وی عنوان کرد که سال گذشته 27 طرح عمرانی و اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد با هدف واگذاری به بخش خصوصی برای تکمیل و افتتاح آنها شناسایی که فراخوان جذب سرمایه گذار برای 11 مورد انجام شده است.
** تلاش برای بیدار کردن صنعت کهگیلویه و بویراحمد از خواب زمستانی
نوروزی ابراز داشت: 200 واحد تولیدی راکد کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته شناسایی شده که از این تعداد، پروانه بهره برداری 123 مورد به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی ابطال، 12 مورد فعال و مشکلات 65 مورد نیز در حال بررسی است.
یک هزار 400 میلیارد ریال تسهیلات بانکی سال 96 برای کمک به رونق صنعت به واحدهای مشکل دار پرداخت شد.
وی به تدوین سند توسعه صادرات غیرنفتی کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته اشاره کرد و گفت که بر اساس این سند میزان صادرات غیرنفتی استان از حدود 9 میلیون دلار کنونی باید تا سال 1399 به عنوان سال پایانی برنامه ششم توسعه به 21 میلیون دلار برسد.
نوروزی اظهار داشت: پارسال مجوز دریافت 220 میلیون دلار تسهیلات ارزی برای پتروشیمی گچساران از صندوق توسعه ملی گرفته شد.
وی، مبارزه با قاچاق کالا و ارز را جزء سرفصل‌های مهم اقتصاد مقاومتی دانست و افزود که در همین راستا پارسال مجوز ایجاد سازمان جمع آوری اموال تملیکی در کهگیلویه و بویراحمد دریافت و این سازمان راه اندازی شد.
** پرداخت تسهیلات اشتغال زایی برای حمایت از کسب و کار
رئیس سازمان بسیج سازندگی کهگیلویه و بویراحمد گفت که 128 میلیارد ریال تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت در سال 1395 برای اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی در این استان پرداخت شده است.
سرهنگ رضا رنجبر اظهار داشت: این اعتبار برای اجرای 845 طرح تولیدی در زمینه‌های گیاهان دارویی، ریسندگی، بافندگی، پرورش شتر مرغ، قارچ، زنبور عسل و زعفران به متقاضیان پرداخت شده است.
وی بیان کرد که اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی در سال 95 یکهزار و 550 فرصت شغلی ایجاد کرد.
سرهنگ رنجبر عنوان کرد: برای هر یک از طرح‌های اشتغالزایی تا سقف 300 میلیون ریال و برای طرح‌های تعاونی و کارگاه‌های تولیدی راکد تا سقف سه میلیارد ریال از محل طرح‌های اقتصاد مقاومتی قابل پرداخت است.
وی تصریح کرد: بیش از 845 طرح اقتصاد مقاومتی نیز در سال 1394 در این استان اجرا شده است.
وی ادامه داد: با اجرای این طرح‌ها زمینه اشتغال مستقیم یکهزار و 500 نفر فراهم شده است.
رئیس سازمان بسیج سازندگی کهگیلویه و بویراحمد گفت که پرداخت تسهیلات اشتغالزایی اقتصاد مقاومتی با توجه به نامگذاری امسال به نام اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال با جدیت بیشتری از اردیبهشت سال 1396 آغاز می‌شود.
**پرداخت 408 میلیارد ریال تسهیلات برای رونق اشتغال
مدیرصندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد گفت که این صندوق سال 95 در این استان 408 میلیارد ریال تسهیلات برای رونق تولید و اشتغال پایدار پرداخت کرده است.
ارسلان حسن پور افزود: این تسهیلات به سه هزار و 626 نفر در این استان پرداخت شده است.
وی اظهار کرد که تسهیلات این صندوق در بخش‌های کشاورزی، دامپروری، کارآفرینی، صنعت و معدن، بوم گردی و صنایع دستی بستری برای اشتغال شماری از جویندگان کار شده است.
وی تصریح کرد که بخشی از تسهیلات پرداخت شده این صندوق در سال گذشته ﺩﺭ ﻗﺎﻟﺐ اﺷﺘﻐﺎﻝ و تسهیلات ﺿﺮﻭﺭﻱ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ درخواست‌های ﺳﻔﺮ ﺭئیس ﺟﻤﻬﻮﺭی است.
50 میلیارد ریال تسهیلات در سفر رئیس جمهوری و هیات دولت در روزهای 24 و 25 مرداد سال گذشته به تعهد صندوق کارآفرینی کهگیلویه و بویراحمد افزوده شد.
** توسعه آبیاری تحت فشار برای بهره‌وری بهتر
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: 11 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان در سه سال و نیم گذشته به سیستم‌های آبیاری تحت فشار مجهز شد.
جعفر گوهرگانی اظهار داشت که 28 هزار هکتار طرح آبیاری تحت‌فشار تاکنون در کهگیلویه و بویراحمد اجرا شده است.
وی با اشاره به اینکه میانگین تجهیز زمین‌های کشاورزی به آبیاری‌های نوین 500 هکتار در سال بوده است، تصریح کرد: در دولت تدبیر و امید روند اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار در این استان به چند برابر افزایش یافته است.
وی تصریح کرد که برای هر هکتار از این زمین‌های کشاورزی بین 50 تا 100 میلیون ریال هزینه شده است.
گوهرگانی افزایش بهره‌وری، سهولت آبیاری، امکان آبیاری زمین‌های شیب دار و جلوگیری از شستشوی بی رویه خاک، صرفه جویی در نیروی کار و پیشگیری از کارهای سخت را از جمله مزایای استفاده از روش‌های نوین آبیاری ذکر کرد.
وی، افتتاح طرح آبیاری نوین در 2 هزار و 240 هکتار از زمین‌های کشاورزی گچساران را هدیه دولت یازدهم به مردم این منطقه ارزیابی کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد میزان تولید محصولات کشاورزی این استان را 850 هزار تن در سال برآورد کرد و گفت که میزان تولیدات کشاورزی این استان در ابتدای دولت یازدهم 600 هزار تن در سال بود.
** حمایت از ظرفیت مغفول تولیدات شیلاتی
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت که 26 طرح پرورش ماهی از سال 1392 تاکنون با 105 فرصت شغلی در این استان بهره برداری شده است.
کورش یزدان پناه افزود: با بهره برداری از این طرح‌ها یکهزار و 215 تن به ظرفیت تولید ماهی کهگیلویه و بویراحمد اضافه شده است.
وی، میزان اعتبار هزینه شده برای راه اندازی این تعداد واحد تولیدی را افزون بر 174 میلیارد ریال اعتبار برآورد کرد.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد که 45 واحد تولیدی پرورش ماهی این استان هم اکنون در مرحله شروع ساخت و ساز و یا نیمه تمام هستند که 26 طرح آن برای دریافت تسهیلات بانکی ارزان قیمت به بانک معرفی شده‌ است.
وی اظهار کرد که این واحدهای تولیدی برای دریافت 190 میلیارد ریال اعتبار از محل مصوبات سفر هیات دولت به کهگیلویه و بویراحمد برای رونق تولید ماهی در نظر گرفته شده بود به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.
یزدان پناه بیان کرد: میزان تولید ماهی کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته، 14 هزار و 700 تن بود درحالی‌که میزان تولید در سال 92، حدود 13 هزار و 400 تن بوده است.
وی اظهار کرد: هم‌اکنون 200 واحد تولید ماهی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
یزدان پناه گفت: هم‌اینک بیش از یکهزار و 500 نفر در زمینه تولید ماهی در این استان مشغول به کار هستند.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: با راه اندازی 45 واحد تولیدی پرورش ماهی در حال احداث، 2 هزار و 400 تن به تولید ماهی در این استان افزوده می‌شود.
وی بیان کرد: سرزمین چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد با وجود چشمه‌ها و رودخانه‌های پر آب از شرایط مناسبی برای تولید ماهی‌های گرم آبی و سردآبی برخوردار است.
یزدان پناه عنوان کرد: در مناطق گرمسیری ماهیان گرم آبی و در مناطق سردسیری قزل آلا ظرفیت مناسبی برای توسعه و درآمد زایی است.
کهگیلویه و بویراحمد یکی از قطب‌های تولید ماهی قزل آلا در ایران است به طوری که براساس گزارش‌ها حدود 10 درصد ماهیان سردآبی کشور را تولید می‌کند.
** چشم انداز روشن آینده برای توسعه
معاون توسعه و منابع انسانی شهرداری یاسوج گفت که اجرای 100 راهبرد اقتصاد مقاومتی، عمران شهری، مالی و منابع انسانی در این شهر آغاز شده است.
سید هیبت اله عبدی زاده افزود: محور این راهبردها ارتقای شاخص‌های شهری، توجه به مناطق کم برخوردار و حاشیه شهر یاسوج است.
وی اظهار داشت: اجرای این راهبردها با مشارکت معاونت‌ها، سازمان‌ها و بخش‌های مدیریتی شهرداری یاسوج انجام می‌شود.
معاون توسعه و منابع انسانی شهرداری یاسوج گفت: اجرایی طرح‌های عمرانی در زمینه نمایشگاهی و اشتغالزایی از راهبردهای اقتصاد مقاومتی است.
وی بیان کرد: توسعه پارک‌ها و فضای سبز شهری و ساماندهی آبشار یاسوج از جمله فعالیت هایی است که در حوزه فضای سبز شهری برای رونق صنعت گردشگری تدوین شده است.
عبدی زاده گفت: مشارکت شهروندی، توسعه و تقویت حمل و نقل عمومی تأمین منابع مالی و درآمدهای پایدار، کمک به ایمنی شهری و توسعه زیرساخت‌های شهری در مناطق حاشیه شهر از دیگر اولویت‌های تحقق اقتصاد مقاومتی در شهرداری یاسوج است.
وی تصریح کرد: افزایش رضایت و تکریم ارباب رجوع، بازیافت پسماند، کیفیت بخشی به معابر و خیابان‌ها، آسفالت معابر، سهولت آمد و شد شهروندان، کمک به سیما و منظر شهری و ساماندهی سد معبر از محورهای دیگر این راهبرد است.
عبدی زاده تصریح کرد: هویت محلی، شهر الکترونیک، پژوهش و نوآوری و کمک به نشاط اجتماعی در بخش‌های کوتاه مدت و بلند مدت از راهبردهای شهری شهرداری یاسوج است.
کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود 16 هزار و 249 کیلومترمربع، سرزمینی نسبتاً مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.
این استان 700 هزارنفری به هفت شهرستان و 16 بخش تقسیم شده که شامل 16 شهر و بیش از یکهزار و 700 روستاست.
کهگیلویه و بویراحمد با یک درصد مساحت کشور یکی از کوچکترین استان‌های کشور است.
خبرنگار: فرزانه شریفی ** انتشار دهنده:سید ولی موسوی
8143/6110/8005
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.