آش دوغ، آش کارده، شله ماش و کباب از جمله غذاهای سنتی مردم باشت است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشت روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این کاروان‌ها که شامل 45 نفر بودند در این سفر با آداب و رسوم مردم باشت مانند ازدواج و بازی‌های محلی آشنا شدند.
پل بریم و بنای سنگی دوگور دوپا مهمترین جاذبه‌های منطقه بوستان است که در کنار گندم‌زارها و کوه‌های اطراف، این روزها مقصد گردشگران زیادی است.
**پل بریم
پل بریم یادگاری از دوره هخامنشی در هشت کیلومتری شرق شهرستان باشت و در کنار روستای چم بلبل قرار دارد.
این پل به‌صورت طاق‌های کمانی به‌هم‌پیوسته درگذشته‌های دور محل عبور تجارت و مبادله فرهنگ مردمان دور و نزدیک بوده است.
پل بریم با شماره 4400 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

**ستون‌های سنگی دوگور دوپا
این ستون‌ها که در شهرستان باشت قرار دارد، متعلق به دوران ساسانی است.
در مسیر راه باستانی بیشاپور به شوش و تیسفون در کنار جاده فعلی گچساران روستای شوش قرار دارد که بر روی تپه‌ای بلند آثار 2 ستون مشاهده می‌شود.
رحیم خردمند اظهار داشت که این جهانگردان از طریق استان خوزستان وارد شهرستان باشت در جاده ارتباطی شیراز به جنوب و غرب کشور یکی از قطب‌های اصلی گردشگری نوروزی در کهگیلویه و بویراحمد شدند.
وی بیان کرد: گردشگران اروپایی که از طریق استان خوزستان وارد کشور شده بودند، پس از توقف یک‌روزه، کهگیلویه و بویراحمد را به مقصد استان فارس و منطقه گردشگری پاسارگاد ترک کردند.
رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری باشت تصریح کرد که سالانه 500 هزار نفر از جاذبه‌های این شهرستان دیدن می‌کنند که 500 نفر آنها جهانگردان اروپایی و آسیایی هستند.
گردنه شلال دون، کلگه امیر شیخی، درخت کهنسال لار، رود رونه، دامنه‌های کوه سه هزار متری خامی، پل تاریخی بریم، بنای تاریخی دوگور دوپا، مجموعه تاریخی چهار صفه خان احمد و اشکفت شاه پیچاب از مهم‌ترین مقاصد گردشگران در شهرستان باشت است.
شهرستان 21 هزار نفری باشت در جنوب کهگیلویه و بویراحمد و در 110 کیلومتری یاسوج مرکز این استان قرار دارد.
خبرنگار: فرزانه شریفی ** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.