رستم حسن زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود که براساس برنامه ریزی انجام شده در ازای فرآورده پلاسمای خونی صادر شده محصولات دارویی برای بیماران خاص مانند سرطان و دیگر بیمارهای صعب العلاج از این کشورها دریافت می‌شود.
وی با اشاره به گران قیمت بودن فرآورده‌های دارویی بیماران صعب العلاج بیان کرد که این طرح از برنامه‌های جدی تحقق اقتصاد مقاومتی و کمک به بیماران است که در سال 1396 اجرایی می‌شود.
مدیرکل انتقال خون کهگیلویه و بویراحمد گفت: توجه به افزایش کیفیت خون از اولویت‌های انتقال خون در این استان در سال جاری است.
حسن زاده افزود که براساس این طرح مراجعانی که برای نخستین بار برای اهدای خون مراجعه می‌کنند، سلامت خون آنها از نظر تمام بیماری‌ها مورد ارزیابی قرار داده می‌شود و در صورت نیاز برای اهدای خون با آنها هماهنگی می‌شود.
وی تصریح کرد: این راهبرد به نگهداری خون در بدن فرد اهداکننده در بهترین شرایط کمک خواهد کرد و از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است.
حسن زاده اظهار کرد: افرادی که از لحاظ جسمی سالم بوده بیماری‌های قلبی، عروقی، ریوی، عفونی نداشته و حداقل 18 و حداکثر 65 سال سن داشته باشند با داشتن حداقل 50 کیلو وزن و فشار خون مناسب می توانند خون اهدا کنند.
وی ادامه داد: از هر کیسه خون کامل حداقل سه فرآورده خون فشرده، پلاکت و پلاسما که هر کدام دارای مصرف خاص هستند، تهیه می‌شود.
مدیرکل انتقال خون کهگیلویه و بویراحمد افزود: بیشترین مصرف خون‌های اهدایی در بخش‌های بیماری‌های تالاسمی، جراحی، زنان و زایمان و سوانح جاده‌ای است.
وی بیان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه اهداء خون در سال‌های اخیر جزو استان‌های اول کشور بوده است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیت حدود 700 هزار نفری دارای سه مرکز اهداء خون در شهرهای یاسوج، گچساران و دهدشت است.
سالیانه 20 هزار نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون این استان مراجعه می‌کنند.
براساس آمار یک هزار و 296 بیمار خاص در استان شناسایی شده که از این تعداد 447 نفر ام.اس، 412 نفر تالاسمی، 206 نفر پیوندی، 188 نفر کلیوی و 44 نفر نیز هموفیلی هستند.
خبرنگار: فرزانه شریفی ** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
8143/6110/8005
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.