به گزارش ایرنا، ایران پنجمین کشور استفاده کننده از مواد پلاستیکی است و درعین حال تجزیه نشدن این مواد تا 250 الی 500 سال مزید برنگرانی دوستداران طبیعت شده است
کهگیلویه وبویراحمد با حدود 300تفرجگاه طبیعی روزهای نوروز پذیرای بیش از 900هزار مسافر و کردشگر بوده که متاسفانه برخی مسافران درخلال طبیعت گردی بارهاسازی زباله چهره زیبای طبیعت دلفریب برخی مناطق گردشگری در این استان را مخدوش کرده اند.
نازیبا کردن چهره طبیعت در برخی سیاحتگاه ها درحالی است که همراه داشتن یک کیسه پلاستکی ویژه زباله می تواند از بروز مشکل انتشار زباله درسطح وسیع جلوگیری کند.
رها کردن سفره های پلاستیکی ازجمله انواع قوطی نوشیدنی و پسماند نازیبای دیگر مواد زاید پلاستیکی در طبیعت ازسوی برخی خانواده ها و بی توجه به حفظ محیط زیست سالم یک مساله ای است که در طبیعت گردی نوروز بیشتر از دیگر ایام به چشم می خورد.
با وجود این رفتار نامهربانانه با طبیعت طرح پویش نه به ریختن زباله در محیط زیست و توجه به این مولفه حیاتی در اقدام و عمل می تواند جلوه زیبایی از فرهنگ طبیعت دوستی و محیط یاری برای داشتن محیط سالم و با نشاط باشد.
حدود 300سیاحتگاه تفریحی به عنوان بخشی از مساحت بیش از 15هزارکیلومتر مربعی کهگیلویه وبویراحمد این روزها پذیرای هزاران مسافر طبیعت دوست است.
کمپین «نه گفتن به ریختن زباله در محیط زیست» ازسوی «خبرگزاری جمهوری اسلامی» (ایرنا) به عنوان رسانه حرفه ای با بیش از80 سال قدمت درسال جاری با استقبال دوستداران محیط زیست و طبیعت دوستان مواجه شده است.
این روزها که رهاسازی زباله در طبیعت و اماکن عمومی به یک معضل جدی فرهنگی و آفت زیست محیطی تبدیل شده، استقبال عمومی از پاکسازی طبیعت برای داشتن محیط زیست سالم و عاری از زباله نیازمند مشارکت همگانی است.
اینک پویش نه به ریختن پسماند مواد غذایی در خلال طبیعت گردی آن هم در سیاحتگاههای طبیعی که به زیبایی تمام از گل و گیاه آراسته است، بسترسازفرهنگی خواهد شد که شادی و نشاط را بیش از گذشته به طبیعت باز می گرداند.
کارشناسان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اهمیت حیاتی جنگل ها، مراتع و حفظ گونه های گیاهی و جانوری برلزوم مشارکت بیشتر مردم در حفظ طبیعت و محیط زیست سالم و سرزنده شدند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت که پیوستن به پویش نه به ریختن زباله ها سرآغاز رونق صنعت ایرانگردی و انتخاب کشورمان به عنوان مقصد جهانگردی است.
محمود باقری با اشاره به جاذبه های متنوع طبیعی و امکان جذب گردشگران خارجی در ایران، اظهار داشت که بسیج همگانی برای داشتن طبیعتی پاک در کنار مواهب طبیعی، می تواند زمینه ساز افزایش حضور گردشگران کشورهای دیگر شود.
وی بیان کرد که صنعت گردشگری امروزه یکی از روش های مرسوم کسب درآمد و ایجاد فرصت شغلی است که ادامه حیات طبیعت گردی نیازمند پیوستن همه گردشگران به کمپین نه به ریختن زباله هاست.
باقری افزود که پویش خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) برای آگاه سازی و حساس کردن اذهان عمومی مخاطبان در نه به ریختن زباله ها، اقدام آگاهانه این رسانه برای صیانت از سرمایه های طبیعی کشورمان جای تقدیر است.
وی با اشاره به سیزده فروردین، روز طبیعت از شهروندانی که به دامن طبیعت رفته اند، خواست با جمع آوری زباله های خود به این کمپین طبیعت دوستانه بپوندند.
وی با اشاره به رهاسازی زباله ها از سوی برخی از مسافران نوروزی، اظهار کرد که جاذبه های طبیعی برای حفظ زیبایی های خود نیازمند محیطی پاک و به دور از آلودگی هستند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت که نه به ریختن زباله در محیط زیست، جلوه زیبایی از فرهنگ طبیعت دوستی و محیط یاری برای داشتن محیط سالم و با نشاط است.
سید اسدالله هاشمی، رهاسازی زباله در طبیعت و اماکن عمومی را یک معضل جدی فرهنگی و آفت زیست محیطی برشمرد و افزود که داشتن محیط زیست سالم و عاری از زباله نیازمند مشارکت همگانی است.
وی با بیان اینکه ریختن پسماند مواد غذایی یکی ازمعضلات حاد طبیعت گردی درخلال نوروز است، تصریح کرد: طبیعتی که به زیبایی تمام ازگل و گیاه آراسته شده، نباید از ریختن انواع زباله و پلاستیک نازیبا و گاهی طعمه حریق شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد جنگل ها، مراتع و گونه های گیاهی و جانوری را یک سرمایه ملی و امانت بین نسلی دانست و خواستار مشارکت بیشتر مردم در امرحفظ منابع ملی شد.
هاشمی ابتکار ایرنا به عنوان یک رسانه مهم با کارکرد اجتماعی و فرهنگی در طرح نه به ریختن زباله را امری ممتاز در عرصه رسانه و اطلاع رسانی دانست و اظهار کرد: پرداختن به این مقوله که یک چالش مهم حفظ محیط زیست است، امری تحسین برانگیز است.
کارشناس ملی داوری فوتبال کشور گفت که ورزشکاران به عنوان الگوهای اثر بخش جامعه برای پیوستن به پویش نه به ریختن زباله ها پیش قدم شوند.
نوذر رودنیل افزود: همان طور که بدن انسان برای سلامتی نیازمند ورزش است، طبیعت نیز برای ادامه بقای خود نیاز به پاکی و خالی بودن از آلودگی هاست که تحقق این امر در گرو تلاش همه اقشار جامعه به ویژه الگوهای فرهنگی است.
وی با اشاره به عبارت شهر ما خانه ماست، تصریح کرد که در صورتی که انسان باور داشته باشد محیط پیرامونش مانند خانه اوست، هرگز به رهاسازی زباله ها در طبیعت اقدام نخواهد کرد.
این کارشناس داوری فوتبال بیان کرد که طبیعت پاک سر آغاز سلامت آب، خاک و زمین به عنوان بسترهای زندگی انسان هاست.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بویراحمد گفت که سیزده به در بدون رهاسازی زباله در طبیعت متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی است.
محمد حسین زاده اظهار داشت: پاسداشت طبیعت و پاکیزگی از یادگارهای فرهنگ اصیل ایرانی و دین مبین اسلام است.
وی با اشاره به اهمیت پاکیزگی مناطق گردشگری در رونق طبیعت گردی، افزود که روز سیزده به در که به نام انس با طبیعت نامیده شده فرصتی برای پیوستن به پویش نه به ریختن زباله‌ هاست.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بویراحمد از توزیع سه هزار کیسه زباله بین گردشگران این شهرستان در روز طبیعت خبر داد.
حسین زاده بیان کرد: ارسال پیامک‌ برای دعوت مردم به جمع آوری زباله‌ ها از دیگر برنامه ‌های پاسداشت طبیعت در شهرستان بویراحمد است.
گزارشگر: مظفر عدالت نسب ** انتشار دهنده:حسینعلی رشکی
6162/8005
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.