به گزارش ایرنا، برپایی صدها چادر رنگارنگ در دشتها و جاذبه های طبیعی این روستاها، رونق فروش غذاها و خوراکی های محلی، موسیقی سنتی در کنار زندگی ساده روستائیان سبب سفرهای خاطره انگیزی برای گردشگران نوروزی در شهرستان باشت شده است.
این روزها همزمان با رستاخیز طبیعت در سایه سار پیر درختان بلوط، هوای مفرح، نغمه دل کش پرندگان، صدای دام های عشایر و لباس های محلی بانوان محیطی فراموش ناشدنی برای گردشگران در روستاهای باشت ایجاد کرده است.
روستاهای این شهرستان این روزها به دلیل تنوع جاذبه های طبیعی، تاریخی و مذهبی، مقصد گردشگران خارجی و داخلی است.
**روستای لار تجلی اعجاز طبیعت و تاریخ کهن
اینک جلوه های اعجاز طبیعت و تاریخ کهن ایران زمین در روستای لار متجلی شده است.
وجود درخت کهنسال سرو دشت لار باشت در کنار آتشکده کوه لار آمیزه ای از شاهکارها و هنرمندی های انسان و طبیعت است.
این جاذبه دیدنی که 2770 سال عمر، 40 متر طول و هفت متر عرض دارد.
وجود 2 منطقه ییلاق و قشلاق، ذخیره گاه های گیاه خوراکی جاشیر و بقایای شهر قدیمی لارندان از گنجینه های منحصر به فرد روستای لار است.
** روستای راب بیز مقصد سیاحتی و زیارتی
بقعه متبرکه امامزاده سید محمد(ع) چون نگینی معنوی در بالا دست روستای راب بیز شهرستان باشت خودنمایی می کند.
وجود تالاب آب، گل‌های سفید چشمه برم سیمای کم نظیری به این روستا داده است.
** روستای سنگی نیمدور
روستای نیمدور باشت به دلیل وجود سنگ ها و چشمه سارها یکی از مناطق منحصر به فرد استان کهگیلویه و بویراحمد است
وجود سنگ های بزرگ و شگفت انگیز در این روستا به اندازه ای مشهود است که بسیاری از مکان های این روستا با نام سنگ ها نامگذاری شده، به عنوان مثال سنگ کنار مسجد که بسیار بزرگ بوده و به زبان محلی برد کنار مسجد نام دارد و جایگاه خواندن نماز میت بر مردگان قلمداد می شد یا سنگ گله که محل استراحت گله های گوسفند بوده است.
وجود سه جایگاه بزرگ با نام دو سنگی که برای در امان ماندن چوپان ها از باد و باران از آن استفاده می شد از دیگر جاذبه های طبیعی این روستاست.
به طور خلاصه 20 سنگ بزرگ که مهمترین آن به شکل یال اسب است و به زبان محلی برد یال نام دارد در این روستا خودنمایی می کند.
وجود دو اشکفت یا غار بزرگ که مکان استراحت 20 انسان را دارد، در فصل تابستان به دلیل خنکی هوا در آن استراحت می کردند از شگفتی های طبیعت در این روستاست.
10 چشمه و آبشار که 6 چشمه آن دائمی است، وجود امامزاده ابراهیم (ع) و امامزاده اسماعیل (ع) و قدمگاه هایی که مورد احترام مردم بوده از سویی و باغ های انگور، انار و انجیر از دیگر زیبایی های طبیعی این روستاست.
**روستای شادگان
رودخانه فصلی باشت، آبشار زیبا و منحصر به فرد گله جنی، پوشش گل های وحشی و لاله های سرخ فام طبیعت رویایی و منحصر به فردی به این روستا بخشیده است.
اینجا در سایه سار جنگل های های سربه فلک کشیده بلوط، طبیعت سبز و مخمل گونه روستای شادگان با آب و هوای مفرح هر طبیعت دوستی را مجذوب خود می کند.
امامزاده های شادگان با نام محلی دو پیر خفته با معماری ساده و گچی از دیگر جاذبه های دیدنی این روستاست.
روستای شادگان در گذشته های دور گورو یعنی جایی که در نزدیکی رودخانه است، نام داشت.
به گفته کارشناسان این روستا بیش از پنج قرن قدمت تاریخی دارد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشت گفت که تاکنون 56 هزار و 450 میهمان نوروزی از 27اسفند 95 تاکنون در مناطق تفریحی و گردشگری این شهرستان اقامت کرده اند.
رحیم خردمند با اشاره به اینکه گردشگرانی از کشورهای اروپایی مانند اتریش و آلمان نیز امسال از جاذبه های باشت دیدن کردند، اظهار داشت که بیشترین تعداد مسافران این شهرستان از استان های بوشهر، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان به این دیار سفر کرده اند.
خردمند تصریح کرد که 14 جاذبه گردشگری طبیعی در شهرستان باشت وجود دارد که سالانه پذیرای 400هزار مسافر است.
وی اظهار کرد: پل پریم، درخت کهنسال سرو لار، رود رونه، آبشار گله جنی، سد تنگ تیز، کاگه امیرشیخی، آبشار طوف، کوه دوگوشی، باغات امامزاده ضامن (ع) و تنگ اوی بوستان از مهمترین آثار و جاذبه های گردشگری طبیعی شهرستان باشت به شمار می روند.
وی، منطقه گردشگری شلال دون، کمپینگ اقامتی سید محمد (ع) سرآب نیز، روستای ده بزرگ، منطقه تفریحی پشتکوه خان احمد و روستای نیمدور را از دیگر آثار و جاذبه گردشگری طبیعی شهرستان باشت ذکر کرد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشت بیان کرد که بازدید از مناطق گردشگری از برنامه های در حال اجرا از سوی ستاد تسهیلات این شهرستان برای خدمات رسانی بهتر به مسافران نوروزی است.
وی عنوان کرد: باشت یکی از شهرستان های کهگیلویه و بویراحمد است که بخش عمده ای از ظرفیت های تاریخی و طبیعی آن هنوز ناشناخته مانده است.
وی ابراز داشت: شهرستان باشت به دلیل برخورداری از شرایط جغرافیایی خاص دارای جاذبه ها و مکان های گردشگری متعددی است.
شهرستان باشت با وسعت بیش از 2 هزار و 900 کیلومتر در جنوب شرقی کهگیلویه و بویراحمد دارای 115 روستا، یک شهر، 2 بخش، 14 هزار نفر جمعیت روستایی و 21 هزار نفر جمعیت است.
باشت در 110 کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
خبرنگار: فرزانه شریفی**انتشار دهنده:حسینعلی راشکی
8143 /8005
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.