به گزارش ایرنا، دشت‌های سرسبز با درختان بلوط، آبشارها، چشمه سار، بارگاه بی‌بی حکیمه (س) و امامزاده جعفر (ع) در 2 سوی شهر دوگنبدان مرکز این شهرستان، مجموعه تاریخی خیرآباد و گنبد لیشتر بناهای تاریخی به یادگار مانده از ایران باستان و سواحل سد کوثر جلوه‌ای از این جاذبه‌هاست.
وجود 10 هزار نفر عشایر با پوشش لباس‌های محلی، غذاهای سنتی چون آش ماست، آش کارده، شله ماش و نوای دلنشین موسیقی محلی در کنار طبیعت دل انگیز بهاری جلوه‌های دیگری از این زیبایی‌هاست.
** روستای مارین بهشت گمشده طبیعت گردی جنوب ایران
روستای مارین در شمال شهرستان گچساران با رنگین کمانی از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، مذهبی و مردم شناسی پنجره‌ای رو به بهشت است.
این منطقه به دلیل آب و هوای مفرح در دل منطقه‌ای گرمسیری، وجود بقعه متبرکه بی‌بی حمیده (س)، باغ میوه‌های رنگارنگ و بافت پلکانی روستا به بهشت گمشده جنوب ایران معروف شده است.
بافت پلکانی واحدهای مسکونی که هر خانه بر خانه‌های پایین دست اشراف دارد یکی از جاذبه‌های تماشایی این روستاست.
این بافت مسکونی بومی و منحصر به فرد سبب شده تا گردشگران روستای مارین را به نام 'ماسوله جنوب' ایران بشناسند.
اهمیت دیگر این روستا به دلیل آب فراوان و چشمه سارهایی است که تمام آب آشامیدنی و کشاورزی مورد نیاز مردم را تأمین می‌کند.
وجود مردمی خونگرم که به گویش مارینی یکی از شاخه‌های لهجه لری صحبت می‌کنند، آواها و نواهای محلی و لباس‌های سنتی بانوان از جاذبه‌های گردشگری مردم شناسی این دیار است.
** آبشار کیوان جلوه‌ای بدیع از سخاوت طبیعت
آبشار بسیار زیبا و دیدنی کیوان در دهستان لیشتر از توابع گچساران جلوه‌ای بدیع از سخاوت طبیعت است.
این جاذبه گردشگری زیبا در 25 کیلومتری شمال غرب شهرستان گچساران و در نزدیکی پاسگاهی استراحتگاهی برای پایان هفته و تعطیلات نوروزی است.
** سواحل سد کوثر
سد کوثر که برای تأمین آب آشامیدنی 2 میلیون نفر از مردم استان‌های جنوبی کشور مانند خوزستان، هرمزگان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد ساخته شده است، این روزها به دلیل هوای مطلوب، طبیعت زیبا و حضور پرندگان مهاجر از آسیای میانه محلی برای آرامش گردشگران است.
امکان قایق سواری و ماهیگیری تکمیل کننده جاذبه‌های گردشگری این منطقه است.
پرواز پرندگان بر پهنای آب‌های درخشان دریاچه سد کوثر یکی از زیبایی های خیره کننده آن است.
محل سد در تنگه بسیار باریکی است و عرض تنگه در کف در تراز 500 و حدود 10 متر و تکیه گاه‌های سد تا تراز 575 متر دارای شیب بسیار تند 80 درجه است.
این سد از آب رودخانه خیر آباد از شاخه‌های شاه بهرام و دهدشت (سیدآباد) تشکیل شده که آب آنها از رشته کوه‌های زاگرس در مناطق طسوج، دشت راق، دیلگان و چشمه بلقیس چرام سرچشمه می‌گیرد.
** بارگاه بی بی حکیمه (س) قطب گردشگری مذهبی
حرم حضرت بی بی حکیمه (س) در دل کوه‌های نفت خیز جنوب گچساران این روزها به دلیل آب و هوای مطبوع و بهاری به ویژه در پایان هفته‌ها پذیرای کاروان زیارتی سیاحتی ایرانی و کشورهای عربی است.
وجود چشمه‌های آب گرم و قرار گرفتن ساختمان حرم در دل کوه جاذبه‌های آن را دوچندان کرده است.
براساس گزارش ها این بانوی بزرگوار از دختران بلافصل حضرت امام موسی بن جعفر (ع) است که در زمان حکومت بنی عباس زندگی می‌کرده است.
حضرت بی بی حکیمه (س) در زمان امامت حضرت امام رضا (ع) به اتفاق برادران و خواهران احمد بن موسی (شاه چراغ) فضل و حسین و حیدر و خواهران حکیمه و زبیده و خدیجه از نوادگان امام موسی کاظم (ع) از طریق خوزستان وارد استان فارس شده که عده‌ای به شهادت می‌رسند و بقیه از جمله حضرت بی‌بی حکیمه (س) در کوه‌ها و دشت بهبهان و اطراف پراکنده می‌شوند.
حرم بی‌بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) در 80 کیلومتری دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.
** دشت‌های سرسبز جلوه‌ای از اعجاز طبیعت
دشتک زیبای دیل و قلات گناوه از تفرجگاه‌های طبیعی جنوب کشور است.
دشتک دیل و قلات گناوه با انبوهی از درختان بلوط، بادام، کلخنگ و بنه رنگین کمانی با شکوه از رازهای آفرینش و اوج قدرت لایزال الهی در آفرینش جاذبه‌های طبیعی است.
گستردن سفره‌های غذا در سایه سار پیر درختان بلوط و علفزارهای یک دست در هوای مطبوع، رونق فروش غذاهای محلی چون آش دوغ، آش کارده و سوغات محلی چون روغن حیوانی، عسل، مغز بنه سفری به یاد ماندنی از طبیعت گردی است.
** بناهای تاریخی یادگار شکوه تمدن چند هزار ساله ایرانی
مجموعه تاریخی خیرآباد شامل سه پل و یک چهارطاقی است که مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی است.
چهار طاقی خیرآباد و یک پل مربوط به دوره ساسانی و 2 پل دیگر مربوط به دوره‌های اشکانی و اسلامی است.
این سازه‌ها در جاده ارجان که دروازه تجارت ایران از خلیج فارس به جاده ابریشم بود در دوره اردشیر ساسانی احداث شده است.
چهارطاقی در معماری به کالبدی با زمینه چهارگوش و پوشش گنبدی، متشکل از چهار پایه و یک طاق گنبدی بر روی آن، با چهار ورودی طاق دار گفته می‌شود.
این بنای تاریخی در فاصله 50 کیلومتری از شهر دوگنبدان به سمت بهبهان در منطقه خیر آباد و در یک کیلومتری شمال روستای ده وه و در مسیر راه شاهی آن دوران در جانب چپ رودخانه خیرآباد قرار دارد.
** گچساران آماده میزبانی گردشگران
فرماندار گچساران گفت: 290 کلاس درس در قالب 40 باب مدرسه برای اسکان فرهنگیان و میهمانان نوروزی در تعطیلات نوروز 96 پیش بینی شده است.
عبدالرحیم رحیمی اظهار داشت: طرح اسکان میهمانان نوروزی با همکاری آموزش و پرورش، هلال احمر و شهرداری دوگنبدان اجرا می‌شود.
وی گفت: کمیته‌های 10 گانه اجرای برنامه‌های ستاد تسهیلات نوروزی در این شهرستان تشکیل شد.
فرماندار گچساران بیان کرد: این کمیته‌ها شامل حمل و نقل، خدمات امداد و نجات، امنیت نظامی و ترافیک شهری، هماهنگی و دهیاری‌ها، خدمات، اسکان و رفاهی، تنظیم بازار، نظارت و برنامه ریزی است.
وی گفت: چهار پایگاه جاده‌ای در ایام نوروز در مناطق خیرآباد، امامزاده جعفر، دیل و کاکامبارک (ع) به مسافران خدمات اورژانسی و تخصصی ارائه می‌کند.
فرماندار گچساران گفت: به منظور تأمین آب آشامیدنی زائران بارگاه بی بی حکیمه خاتون (س) در کنار این بارگاه در سال جاری یک باب مخزن 200 متر مکعبی احداث شد.
رحیمی، برنامه ریزی برای تأمین امنیت، روشنایی و آب‌رسانی را از دیگر امکانات رفاهی ایجاد شده در مناطق گردشگری و بقاع متبرکه شاخص گچساران ذکر کرد.
وی اظهار کرد: نظارت بر قیمت‌ها و توزیع کالاهای مورد نیاز، اعلام برنامه‌های تمام صنوف مورد نیاز برای ارائه خدمات به مهمانان نوروزی از جمله نانوایی‌ها، فروشگاه‌های ارزاق عمومی، شرکت‌های توزیع گاز مایع، واحدهای تعویض روغن و پنچرگیری، عاملان مجاز توزیع کپسول و پیک نیک، امداد خودرو و تعمیرگاه‌ها از مهم‌ترین وظایف کمیته‌های این شهرستان است.
فرماندار گچساران ابراز کرد: استقبال از مهمانان نوروزی با حضور مسئولان گچساران در ورودی شهر دوگنبدان همراه با نمایشگاه سوغات و هدایا، گستردن سفره هفت سین نوروزی در بوستان شهدای گمنام، بقاع متبرکه بی بی حکیمه خاتون (س) و امامزاده جعفر (ع) و برگزاری طرح آرامش بهاری در بقاع متبرکه را از برنامه‌های مهم فرهنگی گچساران در نوروز باستانی 96 است.
وی تصریح کرد: به‌کارگیری تمام توان دستگاه‌های اجرایی گچساران برای مهیا کردن امکانات پذیرایی مطلوب از گردشگران این شهرستان در نوروز 96 ضروری است.
شهرستان گرمسیری گچساران به دلیل داشتن آب و هوای مناسب در اسفند و فروردین هر سال میزبان بیش از یک میلیون مسافر و گردشگر است.
خبرنگار: فرزانه شریفی ** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.