به گزارش ایرنا، سید موسی خادمی شنبه شب در حاشیه نشست شورای اداری کهگیلویه وبویراحمد که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در یاسوج برگزار شد، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت که این میزان اعتبار در بخش های مختلف آب، صنعت، بهداشت و درمان، ورزش و کشاورزی بوده است.
وی تصریح کرد که افزون بر چهار هزار و 800 میلیارد ریال از این میزان توسط بنیاد برکت بوده که بخش عمده ای از این اعتبار صرف عمران و آبادانی در مناطق محروم این استان شده است.
وی تصریح کرد که بر اساس تفاهم نامه دو جانبه بین مجموعه استانداری کهگیلویه و بویراحمد و بنیاد برکت بیش از 599 طرح اقتصادی و زیربنایی برای رفع محرومیت در این استان ظرف امسال و سال آینده اجرا و حدود پنج هزار و 500 فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.
خادمی گفت که افزون بر هشت هزار میلیارد ریال از این اعتبار نیز توسط سازمان اقتصادی کوثر سرمایه گذاری شده است.
وی یادآور شد که حدود 2 هزار و 180 میلیارد ریال نیز توسط مجموعه وزارت نفت بوده که بخش عمده ای از آن صرف زیرساخت های ورزشی در شهرها و روستاهای این استان شده است.
وی گفت که حدود یکهزار میلیارد ریال از این اعتبار نیز در حوزه صنعت بوده که تاکنون بیش از 116 طرح صنعتی کوچک و متوسط در این راستا به چرخه تولید مجدد بازگشته اند و 65 طرح نیز در دست اقدام است.
خادمی در بخش دیگری به اعتبارات دولتی و توجه ویژه دولتمردان یازدهم به این استان اشاره کرد و گفت که میزان اعتبارات عمرانی کهگیلویه و بویراحمد از محل های مختلف از مجموع سه هزار و 520 میلیارد ریال در سال 92 به بیش از هفت هزار و 320 میلیارد ریال در بودجه سال جاری رسید.
وی تصریح کرد که میزان اعتبارات پیش بینی شده این استان در بودجه سال 96 نیز حدود 12 هزار و 340 میلیارد ریال پیش بینی شده است.
استاندار کهگیلویه و بویر احمد گفت که تحقق این مهم نیز نتیجه تلاش و همراهی مجموعه مدیریت اجرایی و مجمع نمایندگان استان و توجه ویژه دولت و وزارتخانه های مختلف به مناطق محروم بوده است.
** اجرای 8350 هکتار آبیاری تحت فشار
استاندار کهگیلویه وبویراحمد به بخشی از عملکرد و اقدام های ارزنده دولت یازدهم در این استان ظرف سه و نیم سال گذشته تاکنون خبر داد و گفت که افزون بر هشت هزار و 850 هکتار آبیاری تحت فشار در زمین های کشاورزی این استان اجرا شده است.
خادمی تامین بیش از 9 هزار هکتار آب در زمین های کشاورزی، احداث 31 طرح گلخانه ای، افزایش ظرفیت تولید ماهیان سردآبی از حدود 13 هزار تن به بیش از 15 هزار تن و خرید افزون بر 75 هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان را از مهمترین اقدام های دولت در این بخش دانست.
وی گفت که میانگین آسفالت راه های روستایی کهگیلویه وبویراحمد از حدود یک میلیون مترمربع در سال 92 به بیش از 2 میلیون مترمربع در سال جاری رسیده است.
کهگیلویه و بویراحمد دارای حدود 6 هزار کیلومتر راه اعم از اصلی، فرعی و روستایی دارد که چهار هزار و 500 کیلومتر آن راه روستایی است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد که میزان ساخت بزرگراه از حدود 53 کیلومتر در قبل از آغاز دولت یازدهم به حدود 130 کیلومتر در سال جاری رسید.
خادمی تصریح کرد که تاکنون 573 روستای این استان گاز رسانی شده که 200 روستای آن در دولت یازدهم و ظرف سه و نیم سال گذشته بوده است.
کهگیلویه و بویراحمد افزون بر یکهزار و 676 روستای دارای سکنه است که 720 مورد آن بالای 20خانوار هستند.
وی، شاخص آبرسانی روستایی در این استان را افزون بر 72 درصد ذکر کرد و گفت که در دولت یازدهم بیش از 155 روستای کهگیلویه وبویراحمد از نعمت آب شرب سالم بهره مند شدند.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: میزان سرمایه گذاری خارجی در سال 92 از حدود 6.5 میلیون دلار به حدود هشت میلیون دلار در سال گذشته رسید.
وی گفت: 22 میلیون دلار از مجموع 52 میلیون دلار جذب سرمایه گذاری خارجی این استان از سه دهه گذشته تاکنون در دولت تدبیر و امید بوده است.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد بیان کرد: این استان هم اینک جزء 10 استان برتر و پیش رو در زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی است.
خادمی یادآور شد که افزون بر 5.5 میلیون دلار کالا در 9 ماه گذشته از این استان به خارج از کشور صادر که نزدیک به 2.5 میلیون دلار آن از گمرک سایر استان‌ها ارسال شده است.
وی افزود که تاکنون 9 طرح مهم اقتصادی کهگیلویه و بویر احمد در حوزه سرمایه گذاری خارجی در ستاد سرمایه گذاری وزارت اقتصاد و دارایی و ظرف سه سال گذشته به تصویب رسیده است.
وی با تشریح برخی از توانمندی ها و ظرفیت های متعدد استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه های گوناگون گفت: این استان با وجود دارا بودن توانمندیها و ظرفیت های بالقوه اما همچنان در محرومیت نسبی و توسعه نیافتگی بسر می برد.
خادمی افزود: وجود حدود 8.5 میلیارد مترمکعب روان آب معادل 10 درصد آب کشور یکی از ظرفیت های مهم کهگیلویه و بویر احمد است.
وی تصریح کرد: حدود 6.5 میلیارد مترمکعب از این میزان آب در خود استان تولید می شود.
استاندار کهگیلویه و بویر احمد گفت: با توجه به اینکه سدهای موجود استان بیشتر در انتهای مرزها با سایر استان ها قرار گرفته، میزان قابل توجهی از سهم تولیدی آب از این سدها در اختیار استانهای مجاور قرار می گیرد.
خادمی ادامه داد: این در حالی است که بیش از 200 هزار هکتار از حدود 300 هزار هکتار زمین کشاورزی این استان که قابلیت تبدیل از دیم به آبی را دارند همچنان تشنه هستند.
وی تصریح کرد: میانگین بارندگی در این استان با بیش از سه برابر میانگین کشور حدود 678 میلیمتر است.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد قرار گرفتن در کریدور شمال به جنوب و همجواری با استان های اصفهان، خوزستان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری و برخی از مناطق جنوبی را از دیگر مزیت ها و ظرفیت های مهم این استان ذکر کرد.
خادمی بیان کرد: حدود 25 درصد تولید نفت و گاز کشور از کهگیلویه و بویر احمد است اما این ظرفیت نیز کمکی به رونق اقتصادی و کاهش میزان نرخ بیکاری در استان نکرده است.
خبرنگار: حمید جهان** انتشار دهنده:حسینعلی راشکی
3016/8005
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.