مجید محنائی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در دولت تدبیر و امید سطح افزایش کشت‌های گلخانه‌ای این استان حدود 1.7 برابر افزایش یافته است.
گلخانه به فضای محدودی اطلاق می‌شود که قابلیت کنترل شرایط محیطی مناسب را برای رشد گیاهان از نواحی مختلف در طی فصول یک سال را داشته باشد.
محنائی ابراز کرد: واحدهای گلخانه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد به کشت سبزی، گل رز هلندی، توت فرنگی، پرورش قارچ خوراکی، گل‌های آپارتمانی، گوجه، خیار، انواع فلفل و... اختصاص دارند.
کارشناسان کشاورزی، افزایش تولید واحد سطح تا 10 برابر هوای آزاد، تولید بیش از یک محصول در سال، افزایش کیفیت محصولات تولیدی (کنترل دقیق و بهتر آفات و بیماری‌ها با روش‌های بیولوژیکی و کاهش مصرف سموم) و صرفه‌جویی در مصرف آب را از جمله مزایای کشت گلخانه‌ای ذکر می‌کنند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد که برخلاف عقیده برخی افراد ارزش غذایی کشت‌های گلخانه‌ای استاندارد بهتر و زیبایی و مشتری پسندی مناسب‌تری نسبت به کشت در هوای آزاد دارد.
پیش‌تر معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از اختصاص 650 میلیارد ریال اعتبار به‌صورت تسهیلات به کشت محصولات گلخانه‌ای در این استان اختصاص خبر داده بود.
شهرام عسکری گفته بود که این اعتبار در قالب تسهیلات بانکی برای احداث 90 گلخانه جدید در نظر گرفته شده است.
به هر یک از گلخانه‌ها بین هفت تا 10 میلیارد ریال تسهیلات بانکی با سود 10 درصد پرداخت می‌شود.
براساس آمار سازمان جهاد کشاورزی، در سه سال اخیر 10 واحد گل رز و چهار واحد تولید صیفی و سبزی با 9 هکتار وسعت به کشت گلخانه‌ای کهگیلویه و بویراحمد افزوده شده است.
85 واحد گلخانه‌ای این استان در زمینه کشت محصولاتی مانند گل رز هلندی، توت فرنگی، گوجه، خیار و انواع فلفل در رنگ‌های مختلف فعالیت دارند که 426 شغل مستقیم در این بخش ایجاد شده است.
هفت هزار و 150 تن محصول کشاورزی شامل توت فرنگی، گوجه، خیار، انواع فلفل رنگی و 13 میلیون و 500 هزار شاخه گل بریده در یک سال گذشته در گلخانه‌های این استان تولید و روانه بازارهای مصرف شد.
خبرنگار: مسعود علیزاده ** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
1662/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.