به گزارش ایرنا، اوتیسم یا خود درماندگی، نوعی اختلال رشدی از نوع روابط اجتماعی است که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیر طبیعی مشخص می شود.
اوتیسم نوعی بیماری اختلال ذهنی است که کودکان دچار مشکلاتی از جمله واکنش به رنگ‌ها، موقعیت‌ها، صداها، تغییرات محیطی، انزوا و عدم ارتباط با پیرامون خود می‌شوند.
بیماری اوتیسم (درخودماندگی Autism) از بیماری هایی است که در اوایل دوره کودکی (معمولا قبل از سه سالگی) ظاهر می شود.
اوتیسم در اختلالات رشدی بیشترین شیوع را داشته است و در طول اجرای پایلوت این طرح در پنج استان کشور 124 هزار کودک مورد بررسی قرا گرفتند و 112 کودک مبتلا شناسایی شد.
به گفته مسئولان کشوری 2 هزار و 200 کودک مبتلا به اوتیسم تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند و در مراکز یا در منازل، تحت آموزش هستند.
سید آیت افشار روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این کودکان از طریق مهدکودکها، پزشکان اطفال، پزشکان اعصاب و روان شناسایی و مراقبت خواهند شد.
وی عنوان کرد: در طرح غربالگری اوتیسم کودکان مشکوک شناسایی و برای تشخیص نهایی و همچنین آغاز اجرای طرح درمان به متخصصان ارجاع و پس از تائید قطعی بیماری به مراکز درمانی و توانبخشی معرفی می شوند.
افشار افزود: با تشخیص مبتلایان اوتیسم، بهزیستی اقدام به آموزش در سه زمینه خانواده محور، مرکز محور و مداخلات درمانی کودکان را آموزش می دهد.
یکهزار و 606 معلول روانی، یکهزار و 445 ناشنوا، یکهزار و 659 معلول نابینا، چهار هزار و 416 معلول ذهنی، 6هزار و 47 معلول جسمی حرکتی و 867 سالمند در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
17 هزار نفر از جمعیت حدود 700 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد با هشت شهرستان، 17 شهر و حدود یکهزار و 676 روستای دارای سکنه زیر پوشش بهزیستی قرار دارد.
حدود پنج هزار خانوار در کهگیلویه و بویراحمد از بهزیستی مستمری دریافت می‌کنند.
خبرنگار: حسین خدمتی ** انتشار دهنده:حسینعلی راشکی
7531/8005
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.