شبکه زیست محیطی و منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد فعالیت خود را از سال 1394 آغاز کرد و هم اینک نیز 22 تشکل زیست محیطی در شهرهای مختلف استان زیر مجموعه آن است.
حدود هفت هزار نفر به طور رسمی و یا غیررسمی با این شبکه همکاری دارند.
عزت الله نیک اقبال روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اجرای اصولی قوانین، آموزش نیروهای اداره کل منابع طبیعی و اداره کل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد، تامین امکانات مورد نیاز برای آنها و برگزاری دوره های آموزشی برای مردم، روستائیان، عشایر و بهره برداران منابع طبیعی و محیط زیست از دیگر ارکان اصلی در این زمینه خواهد بود.
وی افزود که کهگیلویه و بویراحمد حدود یک میلیون و 700 هزار هکتار جنگل و مرتع دارد که از این میزان افزون بر 360 هزار هکتار به عنوان منطقه حفاظت شده در پارک ملی دنا، کوه خائیز شهرستان کهگیلویه و کوه سرخ شهرستان گچساران قرار داشته و تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان برای صیانت از گونه های گیاهی، جانوری و انواع پرندگان است.
مدیرعامل شبکه زیست محیطی و منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: این استان به دلیل داشتن پوشش گیاهی غنی، جنگل های انبوه، درختان بلوط، بنه، زالزالک، زبان گنجشک و چنار، گیاهان دارویی انواع پرندگان و داشتن شرایط اقلیمی خاص به نگین سبز زاگرس و شمالی در جنوب کشور معروف شده است.
نیک اقبال عنوان کرد که دهه های گذشته بی مهری های آشکاری به طبیعت و عرصه های زیست محیطی کهگیلویه و بویراحمد توسط برخی مردم این استان شده که از مهمترین آنها می توان به قطع درختان، آتش سوزی جنگل ها و مراتع، تصرف زمینهای ملی و شکار بی رویه حیات وحش و انواع پرندگان اشاره کرد.
وی ابراز داشت: اینگونه رفتارهای ناپسند عده ای از مردم کهگیلویه و بویراحمد سبب بی بهره ماندن نسل های آینده از مواهب طبیعی و نعمت های خدادادی خواهد شد.
مدیرعامل شبکه زیست محیطی و منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت که شکار بی رویه سبب از بین رفتن پرندگانی است که نبود آنها سبب گسترش آفات جنگل ها از جمله برگ خوار بلوط، ملخ بال کوتاه و کرم چوب خوار می شود.
نیک اقبال اظهار داشت: آثار زیانبار این آفات از بین رفتن درختان بادام کوهی (ارژن) و آسیب رسیدن به رشد و بقای درختان بلوط در کهگیلویه و بویراحمد را به دنبال داشته و زمینه خشکیدن و نابودی این مواهب طبیعی را بوجود آورده است.
وی افزود که تغییرات اقلیمی در دهه های اخیر شامل خشکسالی های متوالی و پدیده گرد و غبار علاوه بر فرسایش خاک و گسترش بروز سیلاب در کهگیلویه و بویراحمد سبب شده که درختان، گیاهان و جانوران این استان نیز دچار آسیب جدی شوند.
نیک اقبال بیان کرد: 60 تا 70 هزار هکتار از جنگل های بلوط کهگیلویه و بویراحمد در دهه های اخیر به همین دلیل دچار خسارت شده اند.
وی عنوان کرد که نبود پوشش گیاهی غنی سبب می شود که با وجود بارندگی حداقل نیز فرسایش خاک ایجاد شده و حاصلخیزی زمین های کشاورزی از بین برود.
نیک اقبال ابراز داشت: نیرو و امکانات اداره کل منابع طبیعی و اداره کل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در مقابل وظایف و رسالت های سنگین آنها اندک بوده و متناسب با اهداف مورد نظر حفظ و صیانت از گونه های گیاهی و جانوری این استان نیست.
مدیرعامل شبکه زیست محیطی و منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: باید فرهنگ شناخت ارزش و اهمیت طبیعت و احترام به آن و دوست داشتن عرصه های زیست محیطی بیش از پیش بین قشرهای مختلف مردم استان ترویج یابد به طوری که به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود.
وی عنوان کرد که جنگل ها، مراتع، آب ها و حیات وحش جزء اموال عمومی و ثروت ملی بوده و متعلق به همگان است و باید از دسترس افراد سودجو خارج شود و به نحو مطلوب حفظ و به دست آیندگان برسد.
نیک اقبال ابراز داشت: راهکارهای مهم حفظ و احیای طبیعت و عرصه های زیست محیطی کهگیلویه و بویراحمد شامل کاشت بذر بومی و گونه های گیاهی، جلوگیری از هدر روی آبها، کنترل فرسایش خاک و آموزش همگانی است.
وی گفت که علم و دانش کاشت گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد به طور روز افزون توسعه داده شود زیرا می تواند یک منبع درآمدی مناسب برای مردم و به ویژه روستائیان این استان باشد و به بهبود وضعیت اقتصادی آنان کمک کند.
وی افزود که حفظ و توسعه پوشش گیاهی مانع فرسایش خاک و بروز پدیده گرد و غبار می شود و باید چنین امر مهمی مورد توجه جدی تر مردم، متولیان امر و مسئولان اجرایی کهگیلویه و بویراحمد قرار گیرد.
خبرنگار: منصور زرگر**انتشار دهنده: حسینعلی راشکی
7535/8005
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.