حسین لایقی مطلق روز سه شنبه در نشست مبارزه با افت ملخ صحرایی در گچساران به آماده باش کهگیلویه و بویراحمد برای مقابله با آفت ملخ های صحرایی اشاره کرد و افزود:  اکنون تمام امکانات برای پایش این آفت اماده است تا در صورت مشاهده در مراحل اولیه مقابله شود.
وی بیان کرد: برای مبارزه با ملخ های مهاجم در مراتع این استان به بیش از ۱۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

لایقی مطلق گفت:  عملیات سم پاشی و مبارزه با ملخ صحرایی در سال گذشته در ۱۱هزارو ۵۰۰ هکتار از مراتع، اراضی و باغ های این استان با موفقیت انجام شد.

وی اظهار کرد: امکان تخم گذاری ملخ های صحرایی که سال گذشته به مزارع و مراتع کهگیلویه و بویراحمد هجوم آورده بودند وجود دارد به همین دلیل نیاز است دستگاه های متولی از جمله منابع طبیعی،محیط زیست، شهرداری ها و بخشداری ها برای مبارزه و پایش ملخ با هم تعامل بیشتری داشته باشند.

 لایق مطلق گفت: در سال گذشته بیش از پنج میلیارد ریال برای پایش و مبارزه با ملخ های صحرایی هزینه شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ستاد مبارزه با ملخ های صحرایی در هشت شهرستان استان هم اکنون تشکیل شده است.

لایقی مطلق ابراز داشت: در سال گذشته کار پایش ملخ های صحرایی در  ۱۲۵ هزار هکتار از مراتع مناطق مختلف استان انجام شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در سال گذشته پنج هزار لیتر سم برای مبارزه با ملخ های صحرایی در این استان استفاده شد تصریح کرد: بخشی از سم مورد نیاز برای مبارزه با ملخ های صحرایی در سالجاری هم اکنون تامین شده است.

لایقی مطلق ابراز داشت: کار ساماندهی نیروهای انسانی مورد نیاز سم پاشی و پایش در شهرستان های کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است.

ملخ‌های مهاجر که بهمن ماه سال گذشته از کشورهای حوزه شبه جزیره عربستان از جمله امارات، عمان و کشور عربستان وارد برخی استان‌های جنوب شرق کشور شده بود، تاکنون در برخی استان‌های کشور از جمله سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، بوشهر، فارس، جنوب خراسان جنوبی، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و حتی اردبیل و گلستان مشاهده شده‌اند.

 تخم گذاری ملخ به صورت خوشه‌ای انجام می‌شود که در آینده منجر به تولید ۳۰۰ تا ۴۰۰ ملخ می‌شود.

ملخ‌های مهاجم تمام گیاهان زراعی، باغی و حتی علف‌های هرز را می‌خورند، این نوع ملخ قدرت پرواز بسیار زیادی دارد و در یک شبانه روز می‌تواند تا ۱۵۰ کیلومتر پرواز کند.

ملخ صحرایی از کشوری به کشور دیگر و از استانی به استان دیگر می‌تواند مهاجرت کند.

این نوع از ملخ‌ها در مسیر عبور خود با تغذیه از سبزینه‌های مختلف ازجمله جنگل‌ها، باغ‌های میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می‌برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارند باعث قحطی در منطقه نیز می‌شوند.

سالانه ۹۱۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.

این استان ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.استان ۷۲۳ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.