جمشید عبدی پور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این پرندگان از گروه های اگرت ها،حواصیل ها،اردک ها،باکلان ها و کشیم ها هستند که با توجه به شرایط توپوگرافی،اقلیمی ،پوشش گیاهی مختلف و وجود زیستگاه های مناسب هر ساله آبگیرهای کهگیلویه و بویراحمد را برای زمستان گذرانی انتخاب می کنند. 

وی بیان کرد: رودخانه های بشار،مارون،زهره،تنگ سرخ،کبکیان،خرسان،شاه بهرام و سدهای مارون ،کوثر،شاه قاسم،تالاب های برم الوان و مورد زرد زیلایی از جمله مکان هایی هستند که همه ساله از اواسط شهریور تا اواخر زمستان میزبان این پرندگان هستند. 

عبدی پور عنوان کرد : همزمان با مهاجرت پرندگان آبزی و کنار آبزی به رودخانه های استان گشت های کنترلی حریم رودخانه ها از طریق نیروهای حفاظت محیط زیست افزایش یافته است.

وی ابراز داشت: پایش منابع آبی با هدف پیشگیری از  شکار غیر مجاز و پیشگیری از شیوع احتمالی بیماری های خاص از قبیل , آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تمام زیستگاه های محل استقرار پرندگان مهاجر انجام می شود.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: تاکنون هیچ موردی از آنفولانزای پرندگان در استان مشاهده نشده است.

تصریح کرد: مهاجرت پرندگان و وحوش به پایین دامنه ها و یا از مناطق سردسیری به مکان های گرمسیری نیز در استان شروع شده که محیط بانان برای حفاظت از گونه های ارزشمند حیات وحش تلاش مضاعف می کنند.

وی همچنین از آمادگی این اداره برای صدور پرنده شکار پرندگان بومی خبر داد.

عبدی پور گفت: متقاضیان شکار پرندگان بومی مانند کبک و تیهو برای اخذ پروانه شکار می توانند به این اداره مراجعه کنند.

طول رودخانه های کهگیلویه و بویراحمد در 2 منطقه گرمسیری و سردسیری یکهزار و 400 کیلومتر است.

اختلاف دمای گرمترین و سردترین نقاط کهگیلویه و بویراحمد به ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتیگراد در فصول مختلف می رسد .

پرندگان مهاجر آسیایی از گونه‌های انواع لک‌لک، حواصیل خاکستری و سفید و مرغابی سار، چنگر، کاکانی، پرستوی دریایی، گیلانشاه و بالکان هستند.

به گفته این کارشناسان ،۷۰ درصد از گونه‌های آبگیرهای کهگیلویه و بویراحمد را آبزی و سایر پرندگان را کنار آبزی تشکیل می‌دهد.

استان کهگیلویه و بویراحمد با 312 هزار و 500 هکتار منطقه حفاظت شده و موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه ای که افزون بر 20 درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود 40 درصد گونه های دارویی کشور را در خود جای داده است. 

هم اینک هفت منطقه حفاظت شده دنا با وسعت 93 هزار و660 هکتار، دنای شرقی با وسعت 28 هزار و 202 هکتار، خاییز سرخ با مساحت 33 هزار و 235 هکتار، خامی با وسعت 25هزار و 671 هکتار، دیل با 10 هزار و 381 هکتار، سولک با 2 هزار 4287 هکتار و سیوک با 12 هزار 858 هکتار در این استان زیبای طبیعی وجود دارد. 

کهگیلویه وبویراحمد همچنین دارای پنج منطقه شکار ممنوع شامل پادنای سمیرم، خرم ناز، لار و ماغر، حاتم و کوه تلرش است.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.