به گزارش ایرنا، آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی روز یکشنبه در همایش یاوران وقف کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار داشت: انفاق و صدقه اهمیت چشمگیری داشته و در آیات و روایات متعدد به آنها اشاره شده است.

وی با بیان اینکه انفاق و صدقه مفاهیم گسترده ای دارند، افزود: پرداخت آنها سبب رشد و کمال معنوی انسان می شود.

نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: وقف به عنوان صدقه جاریه و ذخیره ای برای آخرت انسان دارای آثار  ماندگار و فواید متعددی است.

آیت الله ملک حسینی عنوان کرد: وقف عامل پایندگی، جاودانگی و فناناپذیری مال انسان و تبدیل ماده به معنویت است.

وی ابراز داشت: واقفان به دلیل ماندگار کردن مال خود از طریق وقف و تبدیل ماده به معنویت شایسته بهترین تکریم ها و تجلیل ها هستند.

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد گفت: موقوفه ها در این استان باید بر اساس نیت واقفان باقی مانده و هیچ گونه تغییری در آنها ایجاد نشود زیرا ممکن است اثربخشی و کارآیی لازم را نداشته باشند.

آیت الله ملک حسینی اظهار داشت: سنت حسنه وقف به طور روزافزون در کهگیلویه و بویراحمد احیا و رونق داده شود. 

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: فعالیت های انجام شده در حوزه وقف در این استان مطلوب و رضایت بخش است اما انتظار می رود که تداوم و استمرار بیشتری داشته باشد.

حسین کلانتری اظهار داشت: واقفان تاکنون خدمات ارزنده ای به حوزه مذهب و فرهنگ ارائه داده اند و بخش عمده ای از مشکلات مردم در زمینه های مختلف نیز با وقف برطرف شده است.

وی افزود: وقف باید متناسب با شرایط روز در کهگیلویه و بویراحمد عمق داده شده و گسترش پیدا کند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: وقف مختص مورد خاصی نیست بلکه می تواند در تمامی عرصه ها نقش آفرینی کرده و تأثیرگذار باشد.

کلانتری خواستار گسترش همه جانبه وقف در عرصه های علم، فناوری و کمک به نخبگان علمی در کهگیلویه و بویراحمد شد و عنوان کرد: تحقق این امر مهم منجر به تحول روزافزون در استان می شود.

وی ابراز داشت: لازم است که از ظرفیت رسانه ها، دانشگاه ها، حوزه های علمیه و تریبون های نماز جمعه کهگیلویه و بویراحمد برای ترویج بیش از پیش وقف در این استان استفاده بهینه تری کرد. 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به هفته وقف امسال (چهار تا ۱۳ آبان ماه)، گفت: وقف بیانگر خیراندیشی، نوع دوستی، ایثار، گذشت و فداکاری واقفان است.

حجت الاسلام سید نورالله جنتی پور اظهار داشت: وقف عامل مقابله با حرص، طمع، بخل، ثروت اندوزی، تجمل گرایی و فخرفروشی با مال است.

وی افزود: وقف به عنوان مصداق بارز جهاد با مال می تواند عامل خدمت رسانی به قشرهای مختلف مردم بوده و علاوه بر رفع بخش عمده ای از مشکلات آنان تحولاتی را نیز در جامعه ایجاد کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: وقف باید منطبق با نیازهای جامعه باشد و بسیاری از واقفان کشور و استان نیز در حال توجه به این مقوله مهم هستند.

حجت الاسلام جنتی پور عنوان کرد: ترویج و نهادینه شدن وقف در کهگیلویه و بویراحمد چندان مطلوب نیست و بخش قابل توجهی از موقوفه ها در این استان نیز انتفاعی (غیر درآمدزا) و شامل مسجد، حسینیه و کمک به ساخت و ساز در بقاع متبرکه است.

وی ابراز داشت: تعداد موقوفه های منفعتی (درآمدزا) در کهگیلویه و بویراحمد محدود بوده و یکی از مهمترین آنها موقوفه ۶ هکتاری مرحوم طاهری در میدان هفتم تیر شهر یاسوج است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد گفت: این موقوفه تاکنون منشأ برکات متعددی بوده و از محل درآمد آن به برخی نیازمندان استان کمک شده است.   

حجت الاسلام جنتی پور اظهار داشت: مدیران اجرایی و نهادهای دولتی کهگیلویه و بویراحمد برای احیا و افزایش بهره وری این موقوفه  همکاری لازم را با اداره کل اوقاف و امور خیریه استان انجام دهند.

وی افزود: کمک به موکب های پیاده روی اربعین حسینی از جمله وقف های در حال گسترش در کهگیلویه و بویراحمد است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: اهمیت، ضرورت، آثار، برکات، فواید و کارکردهای متعدد وقف باید از سوی رسانه های این استان و با اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و فرهنگ سازی لازم بین قشرهای مختلف مردم استان نهادینه شود.

حجت الاسلام جنتی پور عنوان کرد: سه مأموریت اصلی سازمان اوقاف و امور خیریه شامل ترویج مسائل قرآنی، احیا و ایجاد موقوفه ها و مدیریت بقاع متبرکه است.

۳۰ نفر از واقفان، خادمان مساجد و بقاع متبرکه، فعالان مذهبی و فرهنگی و خبرنگاران برتر حوزه وقف کهگیلویه و بویراحمد در این همایش با اهدای لوح سپاس و جوایز ارزنده تجلیل شدند.

۴۷ موقوفه انتفاعی و منفعتی، ۲۲۵ بقعه متبرکه، یک هزار و ۹۰ مسجد و ۱۴۰ حسینیه در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.