به گزارش ایرنا، در این سرزمین که به برف و آفتاب معروف است رنگین کمانی از شاهکارهای نقاش طبیعت چشم نوازی می کند.

دنای تازه رخت سفید به تن کرده، باغ همیشه بهار چشمه بلقیس ،برگ ریزان دامنه های خامی  و آب های گرم همجوار بارگاه حضرت بی بی حکیمه (س)،نشانی چهارفصل را یک جا در اختیار علاقهمندان و گردشگران گر می گذارند تا در میانه فصل خزان کهگیلویه و بویراحمد بهترین انتخاب آنان برای گشتن باشد.

این استان در جنوب غربی ایران با حدود ۱۶هزار کیلومتر مساحت یک درصد وسعت ایران را در اختیار دارد د در این روها می تواند بهترین مقصد برای گردشگرانی باشد که قصد فرار از شلوغی هایی کلان شهرها را دارند.

کهگیلویه و بویراحمد سرزمینی مرتفع از رشته کوه های زاگرس است که کوه های سیاه،سفید،خامی،دنا،خائیز و دیل آن را احاطه کرده است.

قله دنا با چهار هزار و ۴۰۹ متر و منطقه لیشتر با ۵۰۰ متر از سطح دریا بلندترین و پست ترین نقاط کهگیلویه و بویراحمد هستند که این تفاوت سطح باعث تنوع آب و هوایی شده به طوری که هم اکنون دنا با نخستین برف زمستانی سفید پوش شده ولی هوا در شهرهای جنوبی چون گچساران و باشت کاملا بهاری و دلپذیر است.

کارشناسان یکی از موارد جذاب گردشگری اقلیمی را فصل پاییز می دانند که در گردشگری فصلی (Seasonal tourism) نقش مهمی را ایفا می کند.

در این میان استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۸۸۰ هزار هکتار جنگل عروس گردشگری پاییزی در میان استان های فارس،اصفهان، خوزستان و بوشهر است. 

پارک های طبیعی چون شلالدون، دشت های دیل و گناوه زیباترین جلوه پاییزی کهگیلویه و بویراحمد را به نمایش می گذارند. 

قدم زدن روی برگ های رنگارنگ که چون فرشی پذیرای قدم های گردشگران است با صدای گوش نواز آواز پرندگان آرامشی بی نظیر به انسان می دهد . کافی است کمی به طرف بالا نگاه کنید درختان سربه فلک کشیده بلوط و تکه های ابر در آسمان آبی نیلگون بهشتی رویایی را در برابر چشمان می گشاید.
با پیمودن چند کیلومتر راه در جاده گچساران به چرام  و گذشتن از روستای باشت به سواحل رودخانه زهره و شاه بهرام با تنوع پوشش گیاهی جنگل ها از بلوطستان ها تا بادامستان ها می رسید که زیبایی های سحرانگیزی را به در مقابل دیدگان شما می گشاید.

حالا تصور کنید در کنار این پاییز دلنشین تکاپوی مردان و زنان در شالیزارهای برنج برای برداشت و بوی مست کننده برنج چمپا چه لذتی به انسان می دهد.

این روزها یکی از زیباترین جلوه های گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد محل برداشت محصولات باغی به ویژه سیب و لیموترش است.

پس از یک طبیعتگردی پاییزی می توان با سفر به بارگاه نورانی حضرت بی بی حکیمه (س) خواهر امام هشتم (ع) در جنوب گچساران ضمن صفا بخشیدن به دل و جان در یک سفر معنوی طبیعتی تابستانی را تجربه کرد.
حرم حضرت بی بی حکیمه (س) در دل کوه های نفت خیز جنوب گچساران این روزها به دلیل آب و هوای مطبوع و بهاری به ویژه در پایان هفته ها پذیرای کاروان زیارتی سیاحتی ایرانی و کشورهای حوزه خلیج فارس است.
وجود چشمه های آب گرم و قرار گرفتن ساختمان حرم در دل کوه جاذبه های آن را صدچندان کرده است.
این بانوی بزرگوار از دختران بلافصل حضرت امام موسی بن جعفر(ع) است که در زمان حکومت بنی عباس زندگی می کرده است.
حرم بی بی حکیمه (س) خواهر بلافصل امام رضا (ع) در ۸۰ کیلومتری دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.
باغ تاریخی چشمه بلقیس چرام یکی از جاذبه های گردشگری مفرح و چشم نوازی است که طبیعت بهاری را در برگ ریزان پاییز به گردشگران هدیه کرده است.
باغ بلقیس چرام چشمه آبی است که کلان باغی از انواع درختان مثمر و کاج های سربفلک کشیده با منظرگاهی چشم نواز چشم هر رهگذری از مسیر گچساران به دهدشت را به تماشای این همه زیبایی و سرمستی طبیعت وا می دارد.

کهگیلویه و بویراحمد که دارای ۲ منطقه سردسیری و گرمسیری است سالیانه پذیرای سه میلیون نفر گردشگر است.

شهرستان‌های بویراحمد و دنا در منطقه سردسیری قرار گرفته‌اند و شهرستان‌های گچساران، باشت، چرام، کهگیلویه، لنده و بهمئی هم در منطقه گرمسیری واقع شده‌اند.

افزون بر ۲ هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد ۷۵۰ مورد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

کهگیلویه و بویراحمد که دارای ۲۸۰ تفرجگاه طبیعی و صدها جاذبه های تاریخی و مردمشناسی است با ۷۲۳هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.