به گزارش ایرنا، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد در حاشیه این بازدید اظهار داشت: سد مخزنی تنگ سرخ در ۳۵ کیلومتری یاسوج مرکز این استان با هدف تامین آب بلند مدت  شرب و صنعت این شهر به میزان ۴۲.۵ و ۲۵.۵ شرب و ۱۷ صنعت میلیون متر مکعب در سال و همچنین تامین نیاز زیست محیطی و حق آبه های کشاورزی بر روی رودخانه بشار آغاز شده است.

علی داوودی مهر، اعتبار هزینه شده برای این سد را ۲۴۰ هزار میلیون ریال، اعتبار مصوب سال ۹۸ را ۲۰۸ هزار و ۸۰۰ میلیون ریال و پیش بینی کل هزینه اجرای طرح را نیز ۲۹۷ هزار میلیارد ریال دانست.

وی افزود: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل طرح (بدنه و سامانه انتقال) هشت هزار میلیارد ریال بوده و در حال حاضر ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: این سد از نوع خاکی-سنگریزه ای با هسته رسی بوده که ارتفاع آن از پی ۶۶.۵ متر، طول تاج سد ۹۱۷ متر، عرض تاج سد ۱۰ متر و حجم مخزن در رقم های نرمال بهره برداری ۱۲۵ میلیون متر مکعب و حجم تنظیمی سد ۲۰۰ میلیون متر مکعب است.

داوودی مهر، اهم اقدامات انجام شده برای این طرح را شامل تجهیز کارگاه و استقرار دستگاه بچینگ و سنگ شکن و تولید مصالح مورد نیاز، انجام خاکبرداری سرریز، اتمام عملیات حفاری تونل انحراف به طول ۲۷۰ متر پرتال ورودی و خروجی تونل، انجام بتن کف تونل انحراف به طول ۱۲۰ و انجام لاینینگ به طول ۹۰، احداث ۹۵ متر طول دیوار آب بند جهت شروع عملیات فرازبند سد، انجام بخشی از خاکبرداری محور و گالری های تزریق سد، شروع عملیات اجرایی جاده جایگزین و خاکبرداری و مسیر سازی به طول ۲۰۰۰ متر و انجام بخشی از خاکبرداری پرتال ورودی و خروجی تونل آبگیر برشمرد.

و افزود: مهمترین اقدامات باقی مانده پرتال ورودی و خروجی تونل انحراف، احداث تونل آب بر بطول ۱۹۰ متر، احداث فرازبند، احداث گالری تزریق ، احداث جاده جایگزین ، خاکبرداری بدنه سد، تملک محور سد و خاکریزی بدنه هستند.

سد تنگ سرخ که عملیات آن بهمن سال ۱۳۹۰ آغاز شد، در فاصله ۲ کیلومتری شهرک های شمال غرب شیراز واقع شده است.

این سد از نوع خاکی با هسته رسی و به ارتفاع حدود ۸۰ متر از بستر سنگی پیش بینی شده است.

اهداف مختلفی برای ساخت این سد اعلام شده که از جمله آنها می توان به ذخیره سازی و استفاده از آب رودخانه خشک برای تامین آب مورد نیاز باغ های قصردشت شیراز و همچنین برای کنترل سیلاب بخصوص در فصل زمستان که در برخی سال ها خسارات فراوانی را به واحدهای مسکونی و تجاری شهر شیراز وارد می کند، اشاره کرد.

۹۸۶۸/۶۱۱۰


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.