به گزارش ایرنا، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه وبویراحمد روز شنبه با تشریح مراحل اجرایی این طرح ها گفت:  طرح آبرسانی از سد کوثر به شهر لیکک با هدف تامین ۸.۵ میلیون مترمکعب آب شرب و صنعت (۵.۵ میلیون مترمکعب شرب، ۳ میلیون مترمکعب صنعت) شهر لیکک و روستاهای واقع در مسیر انتقال با جمعیت ۷۸ هزار نفر برای افق ۱۴۱۵، پیش بینی و در حال اجرا است.

علی داوودی مهر با بیان اینکه این طرح از سال ۹۰ تاکنون آغاز شده وی مجموع اعتبار هزینه شده برای اجرای این طرح را تاکنون ۳۷۳ هزار میلیون ریال و اعتبار مصوب سال ۹۸ نیز ۳۲۷ هزار و ۵۶۰ میلیون ریال عنوان کرد.

وی میزان کل اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح را افزون بر یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: میزان پیشرفت فیزیکی آن نیز حدود ۳۹درصد است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان، افزود: این طرح دارای مشخصاتی همچون طول خط انتقال چدن نشکن ۱۸۶/۷کیلومتر، طول جاده سرویس ۵۰ کیلومتر، جنس لوله های طرح فولادی (ST۳۷-II) و چدن نشکن، قطر اسمی خط لوله فولادی ۷۰۰، ۶۰۰ و ۵۰۰ میلیمتر، ضخامت جدار لوله ها ۹۲/۷، ۱۱/۷ و ۳۵/۶ میلیمتر، قطر اسمی خط لوله چدن نشکن ۲۰۰ میلیمتر، دبی طراحی ۳۵۵ لیتر در ثانیه ، وجود دو ایستگاه‌های پمپاژ، مجموع ارتفاع پمپاژ ۳۹۳ متر، تعداد مخازن ذخیره ۴ واحد و مجموع حجم مخازن ۱۸ هزار مترمکعب می باشد.

داودی مهر، با بیان اینکه تلاش می شود این طرح در زمان پیش بینی شده به بهره برداری کامل برسد، اظهار داشت: اهم اقدامات انجام شده برای این طرح شامل اتمام عملیات اجرایی مخزن ۱۵۰۰۰ متر مکعبی، اتمام عملیات اجرائی بدنه اصلی مخزن یک هزار متر مکعبی و همچنین انجام عملیات پی کنی و بتن مگر محل تلمبه خانه ۲ ، اتمام خاکبرداری محوطه ایستگاه پمپاژ ۱ ، اتمام عملیات اجرائی بدنه اصلی مخزن هزار متر مکعبی شهرک ولیعصر (عج)، خاکبرداری جاده سرویس به طول ۲۱ کیلومتر و ترانشه کنی جهت لوله گذاری به طول ۱۶ هزار ۹۳۱ متر است.

وی تصریح کرد: همچنین جوشکاری و لوله گذاری لوله فلزی با قطر ۶۰۰ میلیمتر بطول ۶۰۶۰ متر، جوشکاری و لوله گذاری لوله فلزی با قطر ۷۰۰ میلیمتر بطول ۸۵۶۰ متر، دپوی لوله فولادی ۶۰۰ میلیمتر به میزان ۵/۴ کیلومتر و اهم اقدامات باقی مانده را تهیه و خرید ۴۵ کیلومتر لوله فولادی و چدنی مورد نیاز پروژه، احداث ۲ واحد ایستگاه پمپاژ، تهیه و خرید تجهیزات هیدرومکانیکال و الکتریکال مورد نیاز طرح و تامین برق مورد نیاز پروژه به میزان ۳ مگاوات، از دیگر اقدام های انجام شده این طرح مهم و بزرگ آبرسانی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد همچنین با اشاره به مراحل اجرای طرح تامین آب شرب چهار شهر(دهدشت، چرام، سوق و لنده) از سد کوثر نیز گفت: عملیات اجرایی این طرح با هدف تامین آب شرب شهرهای دهدشت، سوق، چرام ، لنده و روستاهای مسیر از سد کوثر با جمعیتی افزون بر ۲۴۰ هزار نفر (۱۵۳ هزار نفر جمعیت شهری، ۸۷ هزار نفر جمعیت روستائی) است.

عملیات اجرایی این طرح از سال ۹۶ آغاز شد. 

داودی مهر یادآور شد: طرح آبرسانی به این چهار شهر از سد کوثر با حدود ۱۷ میلیون متر مکعب در سال، آب شرب (با دبی لحظه ای ۸۶۰ لیتر در ثانیه) انتقال داده می شود که از این میزان به ترتیب ۱۲.۲ و ۴.۸ میلیون متر مکعب برای مصارف شرب شهری و روستایی مورد بهره برداری قرار می گیرد.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه وبویراحمد گفت: این طرح قابلیت افزایش ظرفیت تامین انتقال تا سقف

 بیش از یکهزار و ۳۴۵ لیتر در ثانیه به منظور توسعه آب شرب مورد نیاز این شهرها را دارد.

وی افزود: اعتبار هزینه شده برای این طرح، ۵۴۰ هزار میلیون ریال، اعتبار مصوب سال ۹۸،  ۳۵۸ هزار و ۴۰۰ میلیون ریال و پیش بینی هزینه این بخش از طرح، یک هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال می باشد که اعتبار مورد نیاز جهت تکمیل آن، ۳۵۰۰ میلیارد ریال است و تاکنون ۷۵/۲۲ درصد پیشرفت داشته است.

داودی مهر گفت: این طرح دارای مشخصاتی همچون خط انتقال به طول ۷۵ کیلومتر با لوله فولادی با اقطار۱۰۰۰ تا ۳۰۰ میلیمتر،  احداث جاده دسترسی به طول ۷۰ کیلومتر، احداث مخازن ذخیره آب به حجم ۵۲۰۰۰ متر مکعب، احداث ۴ واحد ایستگاه پمپاژ (۳ واحد در قطعه اول از سد کوثر تا دهدشت و یک واحد در قطعه دوم از دهدشت به سوق)، خرید لوله، شیرآلات و اتصالات (الکتریکال و مکانیکال)، احداث تصفیه خانه به ظرفیت ۱۳۵۰ لیتر بر ثانیه می باشد.

وی مهمترین اقدامات انجام شده برای این پروژه را تاکنون شامل، تجهیز کارگاه، خاکبرداری مسیر و عملیات خاکی بمیزان ۲،۹۳۲،۲۹۰ متر مکعب در قطعه اول و سوم، اخذ کلیه مجوزات لازم (منابع طبیعی، میراث فرهنگی، اداره راه و ترابری)، پایان خاکبرداری و پی کنی محل مخزن شماره ۳ و ۴، پایان عملیات خاکبرداری و پی کنی ایستگاه پمپاژ شماره ۳، حفر کانال خط انتقال بطول ۷۵۰۰ متر، لوله گذاری (عملیات جوشکاری) بطول تقریبی ۸۰۰۰ متر در قطعه اول، انجام عملیات خاکبرداری و پی کنی مخزن و ایستگاه پمپاژ شماره ۲، تهیه و خرید ۲۵۰۰ تن ورق فولادی و شروع تولید لوله های با قطر ۱۰۰۰ میلیمتر و شروع حمل به کارگاه، تهیه و حمل بخشی از میلگرد مورد نیاز به کارگاه و شروع عملیات ابنیه در آینده نزدیک و اهم اقدامات باقی مانده را نیز شامل، احداث ۴ ایستگاه پمپاژ، احداث تصفیه خانه، احداث مخازن ذخیره آب، تهیه و خرید ۴۵ کیلومتر لوله فولادی مورد نیاز پروژه، تهیه و خرید تجهیزات هیدرومکانیکال و الکتریکال مورد نیاز طرح، دانست.

داودی مهر، با بیان اینکه سد کوثر، دیگر موردی بود که وزیر نیرو از آن بازدید هوایی به عمل آورد، گفت: سد مخزنی کوثر در سال ۷۳ در سفر پر برکت مقام معظم رهبری به استان، کلنگ زنی و در سال ۱۳۸۳ به بهره برداری رسیده که دارای حجم مخزن ۵۸۰ میلیون متر مکعب، طول تاج ۱۹۰ متر و تراز ۶۲۵ متر از سطح دریا است و در فاصله ۵۵ کیلومتری شهر گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده و تامین کننده آب شرب ۱۱شهر و ۲ هزار روستا با جمعیتی بالغ بر دو و نیم میلیون نفر و تامین کننده آب کشاورزی ۵۷۰۰ هکتار از اراضی دشت لیشتر و خیرآباد و همچنین صنعت استان است و در حال حاضر نیز ۵۱۵.۷ میلیون مترمکعب ذخیره آب دارد.

وی افزود: در این میان تامین آب شرب گچساران در وضعیت کنونی، تامین آب شرب دهدشت، سوق، چرام و لنده و ۳۰۰ روستای مسیر، تامین آب شهر لیکک و روستاهای مسیر، تامین آب صنایع منطقه، تامین آب کشاورزی لیشتر، خیرآباد و دشت مور در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز از سد کوثر انجام گرفته و یا در حال تکمیل است.

داودی مهر با اشاره به اهمیت و تاثیرات سد کوثر، خاطر نشان کرد:  اگر سد کوثر نبود، کنترل سیلاب‌های رودخانه خیرآباد امکان پذیر نمی شد، چرا که با وجود همه تمهیدات صورت گرفته، باز هم سیلاب‌های مخرب ورودی به سد، باعث تخریب‌های گسترده در پایین دست و روستاهای خیرآباد، جاده‌های اصلی و پل‌های بزرگ ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان می شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: طرح تامین و انتقال آب به اراضی دهدشت غربی که با هدف تامین آب پنج هزار و ۶۴۷ هکتار از بخشی از اراضی کشاورزی مناطق سوق و چنگلوا در غرب دهدشت در شهرستان کهگیلویه در سال ۱۳۸۷ آغاز و پیش بینی می شود که در سال ۱۳۹۹ به اتمام برسد نیز مورد بازدید وزیر نیرو قرار گرفت.

وی اظهار داشت: اعتباری که تاکنون برای آن هزینه شده، ۴۳۰ هزار میلیون ریال، اعتبار مصوب سال ۹۸ برای آن ۳۴۱ هزار میلیون ریال و هزینه اجرای فاز اول آن یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال است که هزینه مورد نیاز برای تکمیل آن، دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال می باشد و تاکنون ۲۶ درصد پیشرفت داشته است.

دادوی مهر، مشخصات فنی طرح را شامل مواردی همچون، بند انحرافی بطول ۱۳۰ متر و ارتفاع بند  ۲.۳ متر، دو واحد ایستگاه پمپاژ با ظرفیت ۳.۵ متر مکعب در ثانیه، مخزن مکش بتنی با حجم ۵۰۰۰ متر مکعب و دو مخزن با احجام ۱۵۰۰۰ و ۲۷۰۰۰ متر مکعبی، تامین برق به میزان ۱۵ مگاوات، اجرای خطوط انتقال اصلی به طول ۲۵.۵ کیلومتر با اقطار ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ میلی متر، برشمرد.

وی همچنین برخی اقدامات انجام شده در این طرح را شامل احداث ۳.۸ کیلومتر از خط لوله اصلی با قطر ۱۲۰۰ میلیمتر، احداث ایستگاه پمپاژ ثانویه با پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصد، احداث بند انحرافی با پیشرفت فیزیکی ۱۸ درصد، احداث مخزن شماره ۱ با حجم ۵۰۰۰ متر مکعب را ذکر کرد.

 داودی مهر تصریح کرد: احداث مخزن ۱۵۰۰۰ متر مکعبی، تکمیل بند انحرافی، احداث ایستگاه پمپاژ اولیه، تکمیل خطوط انتقال و تامین برق مورد نیاز پروژه به میزان ۱۵ مگاوات از مهمترین اقدامات مورد نیاز و باقی مانده برای اجرای کامل این طرح خواهد بود.

۳۰۱۶/۶۱۱۰


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.