به گزارش ایرنا، نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با محوریت بررسی مشکلات کارخانه سیمان مارگون برگزار شد.کارخانه ای در ۵۰ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد که با سرمایه گذاری خارجی راه اندازی شده و بزرگترین واحد صنعتی استان است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این نشست با اشاره به ایجاد محدودیت در گاز این کارخانه گفت: در شرایطی که این کارخانه برای کشور ارزآوری دارد ایجاد محدودیت در مسیرفعالیت آن توجیه پذیر نیست.

صمیمی دوست یادآوری کرد: بر اساس مصوبات جلسات گذشته نباید خدمات واحدهای تولیدی بدون هماهنگی قطع شود و پیش از هر اقدامی باید در کمیته‌ای با حضور معاون اقتصادی استاندار موضوع مطرح و درباره آن تصمیم گیری شود.

وی ادامه داد: باید رفتار دستگاه ها با واحدهایی که صادرات و ارزآوری دارند متفاوت باشد و در شرایطی که این کارخانه با مشکلات زیادی روبروست نباید در استان هم برای آن مانع تراشی شود.

کلنگ اجرایی این کارخانه در اواخر سال ۸۹ در مارگون به زمین زده شد و پایان سال ۹۵ افتتاح شد.اگرچه فاصله مارگون تا مرکز استان و بنادر جنوبی کشور زیاد است اما در آن زمان پیش بینی می شد تا زمان بهره برداری این واحد تولیدی جاده ملی پاتاوه دهدشت که بخشی از کریدور شمال به جنوب و از مصوبات سفر مقام معظم رهبری در سال ۷۳ به استان بوده افتتاح شده باشد. در حال حاضر تمام نشدن این جاده باعث شده دسترسی این واحد تولیدی به بنادر جنوبی برای صادرات دشوارتر باشد و طولانی بودن مسیر هزینه ها را برای سیمان مارگون بالا می برد.

نوسان ارز ، بازار اشباع سیمان ، حتی سیل فروردین ماه و بالا رفتن رطوبت مواد اولیه باعث شد این کارخانه حتی در بازپرداخت تسهیلات نیز  دچار مشکل شود  اما به دلیل اینکه سیمان مارگون برای ۳۰۰نفر به صورت مستقیم و سه هزار نفر غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده و ارز آوری قابل توجهی برای کشور دارد، برای کهگیلویه و بویراحمد شاهرگ تولید محسوب می شود.

این کارخانه  با چهار هزار و ۳۳۰ میلیارد ریال و ۲۳ میلیون یورو وام ارزی و مبلغ یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال از صندوق ذخیره ارزی بانک سپه تسهیلات در پنج سال به بهره برداری رسید و روزانه ۳ هزار و ۳۰۰ تن سیمان و معادل یک میلیون تن در سال تولید می کند.

در چنین شرایطی خسارت ناشی از تعطیلی و یا حتی کاهش تولید این کارخانه فراتر از چیزی است که بتوان آن را محاسبه کرد.

موضوعی که مدیرعامل شرکت گاز هم با صحه بر آن تاکید کرد: سیاست ما حمایت تمام قد از تولید است اما اگر شرکت گاز مطالبات خود و دولت را وصول نکند مورد مواخذه قرار می گیرد.

رحمان خادم افزود: در سال جاری اعتبارات  توسعه گازرسانی به  روستاها  از۱۳۰ میلیارد ریال به ۱۸۰ میلیارد ریال افزایش پیدا کرده در حالی که گاز مصرفی کارخانه سیمان به تنهایی هر ۱۴ روز ۶ میلیارد ریال است و بدهی این کارخانه در حال حاضربه ۲۲ میلیارد ریال رسیده که اگر پرداخت نشود تا اخر سال چندین برابر می‌شود.

البته سیمان مارگون تنها کارخانه ای نیست که از پرداخت گازبهای مصرفی خود ناتوان مانده است. در نشست های دیگر ستاد تسهیل کارخانه های بزرگی مانند آجر دهدشت نیز شرایطی اینچنینی داشتند که با مساعدت دولت ، بدهی معوق آنها تقسیط شد.

استاندار کهگیلویه  و بویراحمد هم از مدیران خواست ضمن رعایت قانون، از حداکثر ظرفیت قانونی برای رفع موانع تولید استفاده کنند تا موانع  از سر راه تولید و تولید کننده برداشته شود.

حسین کلانتری با تاکید  بر امنیت شغلی تولیدکنندگان گفت: وقتی امنیت شغلی تولیدکنندگان فراهم شود کیفیت محصول تولیدی ارتقاء می‌یابد.

وی با بیان اینکه به فرموده مقام معظم رهبری تولیدکنندگان رزمندگان جنگ اقتصادی هستند، گفت؛ نباید سلاح رزمندان خط مقدم جنگ اقتصادی را از آنها گرفت.

استاندار در پایان تصریح کرد : عدم اجرای مصوبات از هیچ مدیر و دستگاهی پذیرفته نمی شود.

۹۹۲۹/۱۶۶۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.