به گزارش ایرنا، کارشناسان امور روستایی رونق تولیدات کشاورزی، کاهش حاشیه نشینی، پایین آمدن شاخص آلودگی های زیست محیطی را از حداقل مزایای بازگشت به روستا ها می دانند.

روستاهای شهرستان باشت در جنوب شرقی کهگیلویه و بویراحمد با وجود اجرای طرح های بزرگ اقتصادی و زیرساختی در سال های اخیر و برنامه ریزی برای اجرای پروژه های جدید در حال پیمودن راه پرشتاب توسعه پایدار است.

در حالی که تا همین چند سال پیش کشاورزی در شهرستان باشت به شیوه کاملا سنتی انجام می شد و مردم از حداقل امکانات رفاهی محروم بودند عزم دولت و پیشرفت روستاها  اهالی را مصمم به بازگشت به روستاهای خود کرده است.

شهرستان ۲۲ هزار نفری باشت در جنوب شرقی کهگیلویه و بویراحمد با وجود ۲ رودخانه پرآب زهره و شاه بهرام،قرار داشتن در مسیر جاده ترانزیتی گچساران به شیراز و طبیعت بکر،ظرفیت های مناسبی برای توسعه در حوزه های گردشگری، کشاورزی و صنعت دارد.

براساس آمار موجود ۴۸ درصد جمعیت این شهرستان روستایی است و با توجه به جمعیت ۴۴درصدی روستائیان کهگیلویه و بویراحمد شهرستان باشت دارای جمعیت روستایی بیشتری نسبت به بقیه نقاط استان است.

روستاهای باشت پیشتاز در توسعه زیرساخت ها

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: بررسی های صورت گرفته نشان می دهد شهرستان باشت در بیشتر زیرساخت های روستایی مقام نخست استان را دارد.

حسین کلانتری اظهار داشت: این شهرستان به همراه گچساران براساس آمار موجود در زمینه های انتقال آب کشاورزی، گازرسانی،برق رسانی و آب آشامیدنی مقام نخست کهگیلویه و بویراحمد را  دارند.

وی بیان کرد: در زمینه آب روستایی نیز این شهرستان ها رتبه دوم استان را در اختیار دارند.

مهاجرت معکوس

بخشدار بوستان از توابع شهرستان باشت می گوید: افزایش امکانات زندگی در برخی روستاهای این بخش سبب بازگشت برخی اهالی روستایی به زادگاه پدری خود شده است.
مجید محمدی فر اظهار داشت: تعدادی از اهالی روستاهای بخش بوستان از جمله اسلام آباد کته، چاه تلخ، مجموعه روستاهای پشت کوه و حاج قلندر در چند سال اخیر به روستاهای خود بازگشته اند.
وی تصریح کرد: اجرای طرح های کشاورزی،دامپروری از سویی و زیرساخت های رفاهی از جمله روشنایی معابر،جدول گذاری،آسفالت، خدماتی مانند آب، برق،اینترنت و تلفن از سوی دیگر سبب مهاجرت معکوس به روستاهای این بخش شده است.

تلاش برای افزایش درآمد کشاورزی
رئیس اداره جهاد کشاورزی باشت گفت: عضوگیری برای سرمایه گذاری در صندوق حمایت از توسعه کشاورزی شهرستان در بخش‌های مختلف در حال انجام است.

جواد شمشیری افزود: هر یک از کشاورزان باشت برای پذیرش در صندوق توسعه کشاورزی باید بین ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون ریال سهم آورده داشته باشند.

وی میزان سهم آورده سایر فعالان حوزه کشاورزی از جمله تعاونی‌های تولیدی و خدماتی را ۳۰ تا ۳۰۰ میلیون ریال اعلام کرد.

رئیس جهاد کشاورزی باشت ابراز داشت: هر یک از بهره برداران ۲ برابر سهم آورده خود پس از مراحل اولیه ایجاد صندوق توسعه کشاورزی این شهرستان تسهیلات بانکی دریافت خواهند کرد.

وی عنوان کرد: این صندوق به منظور حمایت از توسعه بخش کشاورزی و ارائه خدمات مستقیم به کشاورزان تشکیل شده و بیشترین فعالیت آن اختصاص به پرداخت تسهیلات ارزان قیمت با کارمزد چهار درصد دارد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی باشت گفت:۵۱ درصد سهام این صندوق مربوط به کشاورزان و ۴۹ درصد متعلق به دولت است.

شمشیری با اشاره به اینکه باشت چهار هزار بهره بردار حوزه کشاورزی دارد ابراز امیدواری کرد: این صندوق بتواند کمک چشمگیری به رونق تولید محصولات کشاورزی در شهرستان کند.

تسهیلات اشتغال روستایی

فرماندار باشت گفت: ۱۱۰ میلیارد ریال وام در قالب تسهیلات روستایی و عشایری به متقاضیان در این شهرستان از سال گذشته تاکنون پرداخت شده است.

سید مسعود حسینی افزود: این میزان تسهیلات اشتغالزایی در قالب ۱۰۲ طرح اشتغالزایی در روستاهای باشت اجرا شد.

وی اظهار داشت: با بهره برداری از طرح‌های اشتغال روستایی و عشایری در باشت بیش از ۲۸۹ فرصت شغلی مستقیم در زمینه‌های کشاورزی، صنعت و خدمات ایجاد شده است.

حسینی پرورش گاو ۱۰ راسی، پرواربندی ۱۹۰ راسی، زنبورداری، آزمایشگاه مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی، گلیم بافی، کشت گیاهان دارویی، گلخانه سبزی و صیفی، فرش دستبافت و گبه پشمی، مزرعه پرورش ماهی قزل آلا، مجتمع گردشگری تفریحی-اقامتی دهنو و تولید و تعمیر انواع کابینت سازی از مهمترین طرح های اجرا شده در روستاهای این شهرستان است.
وی یکی از دغدغه ‎های مهم دولت را ایجاد اشتغال پایدار در روستاها ذکر کرد .

اجرای طرح های کوچک اشتغالزا راهبرد بنیاد برکت

مجری طرح‌های اشتغال‌زایی بنیاد برکت در کهگیلویه و بویراحمد گفت: بنیاد برکت ۲۵۰ طرح کوچک اشتغال‌زا در قالب طرح سحاب با ۸۵ میلیارد ریال اعتبار در شهرستان باشت اجرا می‌کند.

سید علی سجادی اظهار داشت: این طرح ها در زمینه های دام سبک، دام سنگین، کشاورزی ،شیلات و طیور اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این طرح های اقتصادی امسال اجرا می شود افزود: ۱۵ روستای هدف اشتغال برای این طرح ها شناسایی شده است.

مجری طرح های اشتغالزایی بنیاد برکت در کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد:روستاهای سرابیز، برغون،آبدهگاه،تلچگاه،کته،لیراب،چالموره،بیدستان،چم بلبل،سعادت آباد،تل مویزی،شاه زینعلی و چاه تلخ از جمله مناطق اجرای این طرح ها در مرحله نخست هستند.

سجادی تصریح کرد: برای هریک از طرح های اشتغالزا ۱۰۰ تا ۴۰۰  میلیون ریال تسهیلات بانکی براساس نیاز پیش بینی شده است.

وی تصریح کرد: ارائه آموزش های فنی و مهارتی و راه اندازی صندوق پشتیبانی خرید نهاده های کشاورزی و سایر ابزارهای مورد نیاز بهره برداران از دیگر برنامه های بنیاد برکت برای حمایت از اشتغال در این روستاهاست.

توسعه کشاورزی

 مدیر جهاد کشاورزی باشت گفت: چهار طرح کشاورزی با بیش از ۲۲۴ میلیاردو ۱۰۰ میلیون ریال اعتبار امسال در این شهرستان به بهره برداری رسید.

جواد شمشیری  افزود:  این طرح ها شامل آبیاری قطره ای باغ های چالموره و چاه تلخ، خانه ترویج جهاد کشاورزی بوستان، خرید و توسعه ای دام و کارگاه قارج دکمه ای است.

وی بیان کرد: ۳۰۰ هکتار از باغ های این شهرستان به آبیاری قطره ای مجهز شده است.

وی میزان اعتبار هزینه شده برای این طرح را ۱۵۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این طرح اقتصادی زمینه اشتغال پایدار ۱۵۰ نفر را در این مناطق ایجاد کرد.

شمشیری گفت: ۷۰ میلیارد ریال برای خرید توسعه ای دام نیز به متقاضیان پرداخت شد.

وی ادامه داد: این میزان اعتبار برای اشتغالزایی ۹۶ نفر پرداخت شده است.

شمشیری ابراز کرد: امسال همچنین کارگاه قارچ دکمه ای با اعتباری بیش از  سه میلیارد و  ۲۰۰ میلیون ریال با اشتغالزایی چهارنفر افتتاح شد.

توسعه آب روستایی

رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی باشت از برنامه ریزی برای افتتاح طرح تصفیه خانه آب آشامیدنی  بر روی رودخانه شاه بهرام در سال آینده خبر داد.

امین محمدی افزود: از سال گذشته تاکنون ۸۰ میلیارد ریال اعتبار از محل بودجه بنیاد برکت و سپاه به این طرح مهم اختصاص یافته است.
وی بیان کرد: روستاهای فتح، کهسرک، شاه بهرام، تلچگاه و شادگان از جمله روستاهایی هستند که از مزایای این طرح بهره مند می شوند.

رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی باشت تصریح کرد: با بهره برداری از این طرح بخش عمده ای از مشکلات حوزه آب روستایی این شهرستان رفع خواهد شد.

رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی باشت تصریح کرد: امسال ۱۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار از محل بودجه ملی به حوزه آب روستایی این شهرستان اختصاص یافته است که نسبت به نیازهای موجود بسیار اندک است.

محمدی عنوان کرد: از این میزان اعتبار هشت میلیارد ریال  برای تعمیر و نگهداری شبکه آب روستایی،هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای پرداخت مطالبات پیمانکاران طرح های عمرانی بخش آب و ۲ میلیارد ریال نیز برای آبرسانی سیار در سال جاری پیش بینی شده است. 

محمدی اظهار داشت: آب روستاهای باشت از ۲۶ ایستگاه پمپاژ با ۵۵ مخزن آب تأمین می‌شود.

وی گفت: سه هزار و ۷۰۰ مشترک زیر پوشش آب و فاضلاب روستایی شهرستان باشت قرار دارند.

تغییر در سیمای روستاها

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی باشت از اجرای طرح هادی ۴۸ روستای بالای ۲۰ خانوار باشت خبر داد.

مسعود شیرزاده افزود: جدول گذاری، احداث کانال های هدایت آب،فضای سبز و آسفالت از جمله طرح های اجرا شده در قالب طرح های هادی در روستاهای باشت بوده است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی باشت گفت: ۹۲هزار مترمربع از معابر روستایی این شهرستان از ابتدای سال جاری تاکنون زیر سازی و آسفالت شده است.

مسعود شیرزاده افزود: امسال طرح آسفالت ۱۴ روستای بالای ۲۰ خانوار باشت با ۷۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار اجرا شده است.

وی بیان کرد: هم اکنون عملیات زیرسازی و آسفالت در هشت روستای این شهرستان با کمک پنج اکیپ ماشین آلات بازگشایی معابر در دست اجراست.
شیرزاده ابراز داشت:چاه تلخ،لیراب،تنگ هنگون و سرتیپ آباد از جمله روستاهایی است که هم اکنون در حال انجام عملیات زیرسازی و آسفالت است.
وی مساحت آسفالت در حال انجام روستاهای باشت را ۶۰ هزار متر مربع عنوان کرد و افزود: این طرح ها تا سه ماه آینده تکمیل می شود.

شیرزاده اعتبار طرح های زیرسازی و آسفالت در دست انجام باشت را ۵۱ میلیارد ریال برآورد کرد.

وی بیان کرد: چهار روستای دیگر باشت که نیازمند آسفالت معابر است پس از تکمیل هشت طرح در حال اجرا انجام خواهد شد.

وی میزان اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح آسفالت و زیر سازی این روستاها را بیش از ۲۰میلیارد ریال اعلام کرد.

شیرزاده افزود: امسال همچنین ۱۰ میلیارد برای بازسازی روستاهای آسیب دیده از سیل و هفت میلیارد ریال نیز از محل اعتبارات متوازن به اجرای طرح های عمرانی روستاهای شهرستان اختصاص یافته است.

شهرستان باشت دارای۱۲۰ روستا  با بیش از ۱۰ هزار نفر جمعیت است.

باشت دارای۲۷ روستای دارای دهیاری و ۳۶روستای دارای شورای اسلامی است و چهار دهستان با بیش از ۱۰هزار نفر جمعیت روستایی دارد.

شهرستان ۲۲ هزار نفری باشت در ۱۱۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد ۲۲ هزار و ۵۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی قرار دارد.

۸۱۴۳/۱۶۶۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.