به گزارش ایرنا، میانگین میزان بارندگی سالیانه در این استان ۶۶۱ میلیمتر معادل سه برابر میانگین بارندگی در سطح کشور است.

براساس آماری که به تازگی از سوی امور آب منطقه کهگیلویه و بویراحمد اعلام شده حجم آب تجدید پذیر استان هشت میلیون و ۵۱۳ هزار متر مکعب معادل ۸.۵ درصد کل آب ایران است.

کارشناسان امور آب حجم نزولات جوی کهگیلویه و بویراحمد در طول سال را ۱۰ میلیون و۲۵۹ متر مکعب برآورد می کنند.

این استان با یک درصد از خاک کشور، بیش از ۱۶ هزار کیلومتر مساحت در جنوب غربی ایران هم اکنون ۲ سد با ظرفیت ۵۸۹ میلیون متر مکعب دارد.

کارشناسان آب منطقه ای تغییر الگوی کشت محصولات کشاورزی،ساماندهی سواحل رودخانه ها، مدیریت استفاده از آب های زیرزمینی و اجرای طرح های مدیریت آب را از مهمترین راهکارهای تحقق حفظ منابع حیاتی آب می دانند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: برنامه های مختلفی برای حفظ گنجینه خدادادی آب در استان اجرا و در دست انجام است اما با توجه به اینکه ۸۵ درصد از آب مصرفی استان در حوزه کشاورزی،۱۲ درصد خانگی و سه درصد در بخش صنایع است صیانت از منابع آبی نیازمند همت همگانی است.

علی داودی مهر افزود: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون ۲۵۰ طرح با اعتباری بیش از سه هزار میلیارد ریال برای مدیریت منابع آب در کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است.

وی اظهار داشت: تا قبل از انقلاب اسلامی هیچ طرح آبی در کهگیلویه و بویراحمد اجرا نشده بود.
داوودی مهر بیان کرد: مهمترین این طرح ها سد های کوثر و شاه قاسم است.
وی عنوان کرد: هم اینک این طرح ها در حال بهره برداری است و بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از برکات این طرح ها بهره مند هستند.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: اضافه بر این طرح ها صدور مجوز بهره برداری از آب های سطحی به میزان ۲ هزار و ۸۴۱ فقره، صدور مجوز حفر و بهره برداری سه هزار و ۳۲۸ حلقه چاه از آب های زیرزمینی از خدمات ارزنده بخش آب در زمینه های آشامیدنی، صنعت و کشاورزی بوده است.
داودی مهر ادامه داد: پنج نیروگاه برق آبی با ظرفیت اسمی ۱۶.۸ مگاوات، هفت طرح تغذیه مصنوعی با ظرفیت تغذیه سالیانه حدود ۱۷ میلیون متر مکعب، ۹ شبکه آبیاری و زهکشی با ظرفیت بیش از ۱۶ هزار هکتار از دیگر زیرساخت های احداث شده در حوزه آب استان است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد افزود: ساماندهی رودخانه های استان در نقاط حادثه خیز به طول ۳۵ کیلومتر، تعیین حریم ۷۳۵ کیلومتر از رودخانه های استان و آزادسازی ۹۰ هکتار از حریم و بستر رودخانه های استان از دیگر اقدامات انجام شده در استان است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد همچنین از مطالعه جامع سیل در سرشاخه های بشار،مارون و زهره در استان خبر داد و افزود:این طرح با هدف شناسایی نقاط آسیب پذیر استان در زمان سیل اجرا شده است.

وی بیان کرد:امسال نیز یکهزار و ۵۸۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال اعتبار برای اجرای طرح های حوزه آب استان از محل بودجه های ملی و استانی ابلاغ شده است.

علی داوودی مهر اظهار داشت: از این میزان، ۲۲۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی و بقیه از محل اعتبارات ملی برای تکمیل طرح های نیمه تمام حوزه آب کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری پیش بینی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: هم اکنون ۴۰ پروژه استانی و هشت طرح ملی استانی در این حوزه در دست اجراست.

وی بیان کرد:۲۸۵ حلقه چاه آب غیرمجاز کشاورزی و صنعتی در این استان در سال‌های اخیر با دستور مقام قضایی پلمپ شده است.

علی داوودی مهراظهار داشت: مجموع کل چاه‌های بهره برداری شده در کهگیلویه و بویراحمد سه هزار و ۸۱۷ حلقه است که بخش عمده‌ای از تأمین آب آشامیدنی در این استان از این چاه‌هاست.

وی افزود: تعداد چاه‌های فاقد پروانه یکهزار و ۵ مورد و تعداد چاه های دارای پروانه بهره برداری ۲ هزار و ۵۲۷ مورد در کهگیلویه و بویراحمد هستند.

داوودی مهر بیان کرد: یکی از سیاست های این شرکت از مدار خارج کردن سالانه تعدادی از چاه‌های آب غیرمجاز به منظور حفاظت از سفره‌های آب زیرزمینی استان است.

نماینده مجری طرح احیا و تعادل بخشی منابع آبی زیرزمینی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۱ میلیون متر مکعب حجم آب مصرفی با اجرای طرح اصلاح و تعدیل پروانه‌های برداشت آب در این استان تاکنون صرفه‌جویی شده است.

محمدرضا کایدونی افزود: اصلاح و تعدیل پروانه‌های بهره برداری چاه های موجود در دشت های این استان از مهمترین برنامه های در دست اجراست.

وی بیان کرد: این میزان آب مصرفی از تعدیل ۲۲۸ حلقه چاه در دشت امامزاده جعفر گچساران صرفه جویی شد.

کایدونی اظهار داشت: طرح احیا و تعادل بخشی بر روی سه هزار و ۴۰۹ حلقه چاه مجاز در این استان در حال انجام است.

وی ادامه داد: طرح اصلاح  پروانه برداشت آب در یکهزار و ۷۷۶ حلقه از چاه های کشاورزی این استان از سال ۹۷ تاکنون اجرا شده است.

نماینده مجری طرح احیا و تعادل بخشی منابع آبی زیرزمینی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با اجرای این طرح بیش از ۳۷ میلیون متر مکعب آب مصرفی در دشت های این استان صرفه جویی خواهد شد.

کایدونی اظهار داشت: سالانه ۲۵۲ میلیون متر مکعب آب از چاه های مجاز این استان برداشت می شود.

وی تصریح کرد: ۲۴۰ منبع ذخیره آب آشامیدنی در کهگیلویه و بویراحمد تاکنون تعیین حریم شده است.

کایدونی افزود: اجرای طرح نصب تجهیزات هوشمند بر روی چاه های کشاورزی در سال ۱۳۷۸ در قالب تعادل بخشی با هدف نظارت بر فرایند مصرف آب چاه های کشاورزی و صیانت از منابع آب های زیرزمینی آغاز شد.

داوودی مهر عنوان کرد: این طرح ها در زمینه احیا و تعادل بخشی برای مقابله با خطرات احتمالی خشکسالی و همچنین تقویت سفره های زیرزمینی و دشت ها در مناطق مختلف استان در حال اجراست.

وی گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده و اجرای طرح‌های در دست اقدام (احیا و تعادل بخشی) بیش از ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب در بخش‌های مختلف آشامیدنی، کشاورزی و صنعت قابل مهار است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد در ادامه گفت: حدود ۹۰ طرح مطالعاتی تأمین آب در حوزه های مختلف هم در دست اجراست.

نماینده مجری طرح احیا و تعادل بخشی منابع آبی زیرزمینی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بررسی ها نشان می دهد که سالانه ۶۰ میلیون متر مکعب آب از چاه‌های غیرمجاز در این استان برداشت می شود.

محمدرضا کایدونی افزود: بیش از یکهزارو ۴۴ حلقه چاه آب غیرمجاز در دشت های این استان حفر شده است.
وی بیان کرد: دشت باشت، امامزاده جعفر، لیشتر، کلاچو، دهدشت، دشتروم و یاسوج از جمله دشت های مهم کهگیلویه و بویراحمد است.

کایدونی  پلمپ چاه های غیرمجاز کشاورزی در سال جاری را مهمترین برنامه های در دست اجرا اعلام کرد.

وی اظهار داشت: سه هزار و ۴۰۹ حلقه چاه مجاز در این استان وجود دارد که طرح احیا و تعادل بخشی بر روی آنها در حال انجام است.

نماینده مجری طرح احیا و تعادل بخشی منابع آبی زیرزمینی کهگیلویه و بویراحمد گفت: سالانه ۲۵۲ میلیون متر مکعب آب از چاه های مجاز این استان برداشت می شود.

کایدونی اظهار داشت: ۱۳ حلقه چاه کشاورزی در مناطق مختلف این استان از سال گذشته تاکنون مسدود و پلمپ شد که موجب صرفه جویی ۲ میلیون و ۴۶۵ هزار متر مکعب آب در دشت‌های این استان شد.

وی تصریح کرد: ۴۴  دستگاه کنتور حجمی هوشمند بر روی چاه های آب استان کهگیلویه و بویراحمد از سال گذشته تاکنون نصب شده است.

کایدونی افزود: اجرای طرح نصب تجهیزات هوشمند بر روی چاه های کشاورزی در سال ۱۳۷۸ در قالب تعادل بخشی با هدف نظارت بر فرایند مصرف آب چاه های کشاورزی و صیانت از منابع آب های زیرزمینی آغاز شد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به کشت محصولات با نیاز کمتر از برنامه های دولت برای مدیریت مصرف آب کشاورزی است گفت: با این هدف توسعه کشت محصول کلزا در اولویت محصولات زراعی قرار دارد.

آب مصرفی محصول کلزا ۳ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در هکتار کمتر نسبت به سایر محصولات از جمله گندم است.

عیسی راستین نسب افزود: هم اکنون کشت دانه های روغنی کلزا در پنج هزار هکتار از زمین های کشاورزی مناطق گرمسیری و سردسیری کهگیلویه و بویراحمد در حال انجام است.

وی بیان کرد: پیش بینی می شود سطح کشت دانه های روغنی کلزا در استان نسبت به پاییز پارسال سه برابر افزایش یابد.

راستین نسب تصریح کرد: پاییز پارسال یکهزار و ۷۰۰ هکتار از مزارع استان زیر کشت کلزا رفته بود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت در کشت بهاره امسال ۲ هزار تن محصول دانه های روغنی کلزا از کشاورزان استان به صورت تضمینی خرید شد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح محدودیت کشت برنج به عنوان یکی از محصولات پرآب در یک برنامه چند ساله اجرا می شود.

عیسی راستین نسب اظهار داشت:برای تحقق این امر امسال هیچ گونه حمایتی از سوی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد برای شالیکاران به ویژه از نظر کود و سم انجام نخواهد شد.
وی ابراز داشت: سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به دنبال کشت جایگزین محصولاتی مانند حبوبات برای برنج در استان است.
راستین نسب توضیح داد: محدودیت کشت برنج در کهگیلویه و بویراحمد و دیگر نقاط کشور به جز چند استان اقدامی در راستای کاهش بروز پدیده کم آبی و جلوگیری از اُفت آب های سطحی است.

۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.
بهره برداران کهگیلویه و بویراحمد سالانه ۹۱۰ هزار تن محصول کشاورزی تولید می کنند.

کهگیلویه و بویراحمد با ۲ اقلیم متفاوت و مناظر بکر و طبیعی و موقعیت خاص گردشگری دارای هشت شهرستان، ۱۷ شهر و یکهزار و ۶۷۶ روستای دارای سکنه است.

۸۱۴۳/۱۶۶۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.