راه اندازی سامانه جامع انبارها و الزام ثبت کالاهای انبارداران در این سامانه توسط دولتمردان به منظور شفافیت در نظام توزیع کالاها، تسهیل فرایندهای الکترونیکی، جلوگیری از قاچاق کالا و شناسایی تمامی انبار ها در کشور و ارائه خدمات بیمه ای  بوده است.

این طرح در سال ۹۵ به تمامی استان ها ابلاغ شد و بر اساس آن از تمامی انبارداران در سراسر کشور خواسته شده بود که مشخصات دقیق کالاهای ورودی و خروجی خود را را در این سامانه ثبت کنند.

بنا به اظهارات سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد تاکنون یک هزار و ۸۵۶ واحد و مرکز نگهداری کالا در این استان شناسایی و در سامانه جامع انبارها ثبت شده است که پیش بینی می شود تعداد واقعی انبارها در کهگیلویه و بویراحمد حدود ۲ هزار انبار باشد.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بر این باور است که ثبت انبار ها در این سامانه سبب نظارت های همه جانبه بهتر می شود و قاچاق کالا و ارز به ندرت در استان روی خواهد داد.

جعفر گوهرگانی ابراز داشت: بانک اطلاعاتی دقیقی از تعداد انبار های موجود در کهگیلویه و بویراحمد وجود ندارد و برخی از انبار داران تمایلی به ثبت انبارهای خود در این سامانه ندارند. 

وی عنوان کرد: این درحالی است که از سوی دولت مشوق های گوناگونی از جمله بیمه برای انباردارانی که اقدام به ثبت نام در سامانه جامع انبار ها می کنند، در نظر گرفته شده است.

در این میان متخلفانی نیز هستند که بر اساس گفته های جانشین دادستان مرکز کهگیلویه و بویراحمد بسیاری از منازل سطح شهر یاسوج را تبدیل به انبار های گوناگون کرده اند.

محمد صدرا ادیبان افزوده است که یکی از دلایل گران شده اجاره بهای منازل در این استان وجود همین انبار های بی حساب و کتاب است که قارچ گونه رشد تصاعدی داشته و هیچ کس از وجود آن ها خبری ندارد.

ادیبان بیان کرد که آمار ارائه شده از سوی مسئولان صنعت، معدن و تجارت دقیق نبوده و آمار واقعی آن ها مشخص نیست اما به نظر می رسد تعداد این انبار ها از ۲ هزار ۳۰۰ مورد در این استان هم فراتر باشد.

وی عنوان کرد که در بازرسی های اخیر دادستانی از مرکز کهگیلویه و بویراحمد مشخص شده که خانه های بسیاری تبدیل به انبارهای مختلف کاغذ، آرد و اقلام بسیار دیگر شده اند و کار خود را به پیش می برند و بازارهای استان های دیگر همچون چهارمحال بختیاری پر از جنس های قاچاق کهگیلویه و بویراحمد است.

وی با انتقاد از نظارت و عملکرد سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد، افزود: در انبار یکی از نانوایی های این استان به جای آرد کاغذ احتکار شده بود.

بر اساس این اظهارات می توان گفت ثبت کالاهای موجود در انبارها در عرصه فعالیت‌های اقتصادی سبب افزایش درآمدهای دولت و کاهش میزان قاچاق کالا خواهد شد اما آن گونه که انتظار می رود ثبت انبارها در طرح سامانه جامع انبارها در کهگیلویه و بویراحمد اجرایی نشده است.

۹۸۶۸/۶۱۱۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.