به گزارش ایرنا، آمار های پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد گویای آن است که میزان حوادث رانندگی در این استان رو به افزایش بوده و امسال سوانح رانندگی منجر به فوت در جاده های برون شهری این استان ۳۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

۹۳ نفر در تصادفات جاده ای امسال در کهگیلویه و بویراحمد جان خود را از دست دادند.

سرپرست مرکز حوادث و فوریت‌های دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در این باره گفت: در کمتر از دو هفته اخیر حدود ۱۰ نفر در سوانح رانندگی این استان جان خود را از دست داده اند.

محسن جلیل تصادف در کمربندی یاسوج با ۳ کشته و ۳ مصدوم، تصادف در جاده یاسوج اقلید با ۲ کشته و یک زخمی، انحراف خودرو در جاده یاسوج - شیراز با یک کشته و ۵ زخمی و تصادف مرگبار در جاده یاسوج به اصفهان ۲ کشته و ۸ مصدوم را از جمله تصادفات اخیر ۱۴ روز اخیر کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد.

با نگاهی به این آمار متوجه خواهیم شد که آموزش و ترویج فرهنگ ترافیکی در راستای با بالابردن سطح آموزش به رانندگان و خانواده ها، حلقه مفقوده ای برای کاهش سوانح رانندگی در کشور و به ویژه در این استان است.

ترویج فرهنگ ترافیکی برای تمامی سنین به ویژه برای کودکان در مدارس و از طریق صدا و سیما در برنامه های تلویزیونی می تواند گامی موثر در کاهش تلفات ناشی از رانندگی باشد.

بر اساس آمار رسمی، هر ساله ۱۶ هزار تن در جاده های کشور جان خود را از دست می دهند، بنابراین  هزینه کردن و تخصیص اعتبار از سوی دولت در مقوله فرهنگ سازی ترافیک، یک نوع سرمایه گذاری بوده که روزانه جان چندین تن را نجات خواهد داد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این باره می گوید، آمارها نشان می دهد که بیشترین کشته ها در سوانح رانندگی این استان عابران پیاده هستند و این مسئله می طلبد که روی پل ها، علائم و توقفگاه های عابر پیاده کار بیشتری انجام گیرد.

حسین کلانتری به رعایت فرهنگ ترافیک در برنامه های آموزشی توسط صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد در زمان های پر مخاطب و پر بیننده تاکید کرد.

نماینده مردم شهرستان های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از صنعت خودرو، گفت: در این صنعت، مشکلات عمده ای به چشم می خورد اما در بسیاری از حوادث رانندگی مباحث دیگر از جمله نبود فرهنگ ترافیک و مناسب نبودن مسیرها هم سبب بروز حادثه می شوند.

غلام محمد زارعی افزود: بسیاری از جاده های ارتباطی استان ترانزیت هستند که باید اعتبارات راهسازی بر اساس نگاه ملی دیده شود و تنها به اعتبارات استانی اکتفا نکرد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خصوص راه های این استان، گفت: هزینه جاده سازی در این استان چهار تا پنج برابر میانگین کشور بوده و از طرف دیگر زمانبر بودن طرح های راه سازی از عمده مشکلات در این حوزه است.

کلانتری تاکید کرد: حذف سرعت گیرهای غیر استاندارد، نصب تابلو، علائم و چراغ گذرگاه های عابران پیاده، پایش تصویری و روشنایی معابر عمومی در استان باید بیش از پیش مورد توجه مسئولان متولی در این حوزه قرار گیرد.

 رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد مهمترین عامل تأثیرگذار در بروز حوادث رانندگی و جاده‌ای را عامل انسانی دانست و گفت: این عامل ۷۵ درصد در ایجاد حوادث رانندگی در جاده‌های این استان تأثیر گذار است.

سرهنگ بهنام ویسی پور اظهار داشت: عامل انسانی به آموزش، تغییر رفتار و فرهنگ سازی نیاز دارد، از همین رو به سختی تغییر پیدا می‌کند.

وی افزود: نیاز است در زمینه فرهنگ سازی و مدیریت خانواده‌ها برای آموزش فرزندان در کهگیلویه و بویراحمد در بحث رانندگی بیشتر کار شود زیرا که بهترین راهکار برای کاهش تصادف‌های رانندگی در آینده، آموزش و فرهنگ سازی است.

سرهنگ ویسی پور بیان کرد: عوامل مختلفی از جمله سرعت غیر مجاز و غیر مطمئنه، انحراف به چپ و توجه نکردن به جلو و رعایت نکردن فاصله طولی مناسب از عمده دلایل بروز سوانح جاده ای در این استان است.

وی عنوان کرد: توجه نکردن به جلو، خستگی و خواب آلودگی رانندگان به سبب نداشتن استراحت مناسب در برخی از ساعات روز از جمله ساع ۱۳ظهر، ساعات پایانی شب و اوایل صبح از دیگر دلایل تصادفات محسوب می شوند.

رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: بسیاری از جاده های کهگیلویه و بویراحمد به صورت رفت و برگشت بوده و دارای جداکننده فیزیکی نیستند و با کوچکترین خطا یا اشتباه راننده ، تصادف های وحشتناکی روی خواهد داد.

وی ابراز داشت: همچنین نبودن جاده های چهارخطه، جاده های دارای پیچ های خطرناک همراه با شیب تند و کوهستانی از دیگر عوامل بروز سوانح جاده ای در کهگیلویه و بویراحمد است.

سرهنگ ویسی پور بیان کرد: تمامی سرنشینان خودروها باید توجه کنند که بستن کمربند ایمنی برای آن ها ضروری است و در بسیاری از موارد از بروز تلفات جاده ای جلوگیری می کند.

وی گفت: یکی از معضلاتی که کهگیلویه و بویراحمد گریبانگیر آن بوده است حمل سرنشین اضافه در خودرو هاست که این ظرفیت بار، ایمنی خودرو را کم و مانع از بستن کمربند توسط همه سرنشینان می شود.

رئیس پلیس‌راه کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اقدامات انجام شده برای کاهش سوانح رانندگی در استان، گفت: ۶۵ نقطه حادثه‌خیز شناسایی شده که نیاز به اصلاح دارند و بسیاری از سوانح جاده‌ای امسال در این نقاط به وقوع پیوسته است.

سرهنگ بهنام ویسی پور ابراز داشت: یکی از بحرانی ترین نقاط حادثه خیز این استان، کمربندی یاسوج است که حدود ۱۲ درصد از تلفات جاده ای این استان در سال جاری را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: این کمربندی به طول ۱۵ کیلومتر بوده و تنها راه برای پایان دادن به بسیاری از سوانح جاده ای در این منطقه چهار خطه شدن آن است.

رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: امسال چهار نقطه حادثه خیز و بحرانی شامل دوراهی کریک، دوراهی سپیدار، حوالی تونل گل زردون و شلالدون در گچساران با تلاش مسئولان راهداری کهگیلویه و بویراحمد رفع شدند.

سرهنگ ویسی پور عنوان کرد: با توجه به اینکه بسیاری از روستاهای این استان، جزو مناطق گردشگری و تفرجگاهی هستند، تردد خودروها در این مناطق نیز بسیار زیاد است و بسیاری از سوانح رانندگی در این مناطق روستایی به وقوع می پیوندند.

رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: هم اینک در مناطق روستایی کهگیلویه و بویراحمد نقاط حادثه خیز زیادی وجود دارند که شناسایی نشده اند.

با توجه به مصاحبه های اخیر می توان به این نتیجه رسید که فرهنگ سازی در حوزه رانندگی باید از سنین کم برای فرزندان آغاز شود که در این راستا نیاز است دولت توجه ویژه ای برای تخصیص اعتبار در این حوزه به دستگاه های متولی از جمله آموزش و پرورش، رسانه ها و پلیس راهور داشته باشد.

حوادث رانندگی در کهگیلویه و بویراحمد از سال ۱۳۹۰ تا ۹۵ بیش از یک هزار کشته، ۳۰ هزار زخمی و ۱۵۰ ضایعه نخاعی در پی داشت .

افزون بر ۶ هزار کیلومتر راه ارتباطی شامل اصلی، فرعی، روستایی و بزرگراه در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد پیش از این تعداد فوتی‌های ناشی از سوانح رانندگی در سال گذشته در این استان را حدود ۱۷۰ نفر ذکر کرد که ۱۵ نفر از این تعداد در حدفاصل دشت روم تا تنگاری بوده است.

بر اساس سالنامه آماری سازمان پزشکی قانونی کشور، استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۹۶ رتبه سوم میزان مصدومان ناشی از حوادث رانندگی را بر حسب جمعیت داشته است.

این استان با داشتن کمتر از ۱۷۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استان‌های خطرناک در زمینه سوانح رانندگی است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.

بر اساس برآوردها هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه‌های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استان‌های کویری است.

از مجموع حدود ۶ هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار کیلومتر آن راه‌های روستایی است که بیش از ۵۰ درصد آن همچنان خاکی و شوسه است.

۹۸۶۸/۶۱۱۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.