سید هاشم موسوی  روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این مدل توسعه ای یک مشاور تحت عنوان عامل توسعه راهبر برنامه های حمایتی در همه حوزه ها شامل کاشت، داشت و برداشت در زمینه های مختلف از جمله تهیه بذر نهاده ، تجهیزات و تاسیسات، نگهداری و بازار فروش،برندسازی و بسته بندی و معرفی محصولات تولیدی  و آموزش های مورد نیاز در گلخانه های کهگیلویه و بویراحمد را احصا و با تعریف برنامه های مناسب به شورای راهبری خوشه جهت تصویب و قابلیت اجرا ارائه می دهد.
وی بیان کرد: مراحل و تشریفات قانونی انتخاب مشاور و عامل توسعه خوشه گلخانه های استان با حضور نماینده سازمان های مربوطه انجام شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: براساس آئین نامه فرآیند پیاده سازی و  توسعه خوشه محصولات گلخانه ای استان با راهبری مشاور و یا عامل توسعه CDA به مدت سه تا پنج سال انجام خواهد شد.
وی افزود: همه برنامه های حمایتی با تصویب در شورای راهبری خوشه که مرکب از نمایندگان ناظر فنی TA ، سازمان کارگزار و سازمانهای متولی و تشکل های بخش خصوصی و نمایندگان فعالین حوزه است، تحت عنوان برنامه عمل سالانه خوشه قابلیت اجرا و حمایت می یابد.
موسوی ابراز داشت:تاکنون۱۳ خوشه کسب و کار در این استان با هدف توسعه با  استفاده از مدل توسعه‌ای خوشه‌ های کسب و کار، حمایت و ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی شناسایی شد و مطالعات امکان سنجی پنج خوشه انجام شده است.

خوشه‌های صنعتی مجموعه‌ای از کسب وکار ها که در یک منطقه جغرافیایی قرار داشته که برای تولید یک یا چند محصول ویا خدمات نهایی مشابه دارای چالشها، فرصتها، تهدیدها و ... مشترک بوده و همچنین صرفه‌های اقتصادی بیرونی با یکدیگر ارتباطات عمودی و افقی برقرار کرده و ضمن رقابت با یکدیگر در بسیاری از موارد همکاری جمعی و اقدامات مشترک دارند.
از سال ۱۳۸۰ تاکنون خوشه صنعتی از طریق سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران در سطح کشور به عنوان یک راهبرد توسعه ای تجربه شده جهانی اجرایی شد.

وی عنوان کرد:نخستین خوشه کسب و کار کهگیلویه و بویراحمد در بخش خوشه دست بافته ها در سال ۱۳۹۴ اجرایی شده است.

موسوی عنوان کرد:با توجه به ظرفیت‌های کهگیلویه و بویراحمد به ویژه در بخش معادن، کشاورزی و نزدیکی به بنادر جنوب، رسیدن به جایگاه واقعی اقتصادی، تولیدی و صنعتی نیازمند جهشی است که با همکاری بخش خصوصی و دولتی امکان پذیر است.

تاکنون ۱۷۰ هکتار زمین در قالب ۸۲۶ قرارداد در شهرک‌های صنعتی این استان به سرمایه گذاران واگذار شده است.

از این میزان زمین ۱۹ هکتار در قالب ۲۰ قرارداد امسال به متقاضیان سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد واگذار شده است.
مساحت زمین های شهرک های صنعتی این استان را یکهزار و ۵۴۱ هکتار برآورد کرد و افزود: از این میزان ۷۷۸ هکتار زمین صنعتی و بقیه شامل زیرساخت ها مانند جدول گذاری ،فضای سبز و غیره است.

 کهگیلویه و بویراحمد ۲۱ شهرک صنعتی مصوب و ۱۳ شهرک صنعتی در حال فعالیت دارد.

۳۱۶ واحد تولیدی با اشتغالزایی چهار و هزار ۸۸۹ نفر و سرمایه گذاری ۲ هزار و ۶۰۷ میلیارد ریال در استان وجود دارد.
کارخانه قند یاسوج به عنوان اولین واحد صنعتی کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۴۴ ساخته شد.
در دوران انقلاب اسلامی ۲ کارخانه سیمان دشتروم و مارگون احداث شد که به عنوان دو واحد صنعتی بزرگ استان شناخته می شوند.
۱۳۱طرح و واحد تولیدی و صنعتی در دولت یازدهم در این استان بهره برداری و یا دوباره به چرخه تولید بازگشت.
استان ۷۲۳ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد یک درصد جمعیت و یک درصد مساحت ایران را در اختیار دارد.

۸۱۴۳/۱۶۶۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.