رئیس دانشگاه یاسوج روز شنبه در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس رتبه‌بندی این موسسه معتبر بین المللی ، دانشگاه یاسوج پس از دانشگاه صنعتی نوشیروانی در رتبه دوم دانشگاه های کشور و بالاتر از بقیه دانشگاه‌ها قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، رتبه بندی تایمز (timeshighereducation) یک نظام رتبه بندی بین المللی است که به رتبه بندی دانشگاه های دنیا می پردازد.

این نظام رتبه بندی حدود یک هزار و ۴۰۰ موسسه آموزش عالی در سراسر دنیا را بررسی و ارزیابی کرده است.

موسسه آموزش عالی تایمز در ویرایش ۲۰۲۰ خود که در سال ۲۰۱۹ منتشر شده است، نام ۴۰ دانشگاه ایرانی را در در فهرست موسسه های برتر جهان منتشر کرد.

بر اساس گزارش پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) ، دانشگاه‌های صنعتی نوشیروانی بابل و یاسوج به ترتیب رتبه های اول و دوم در ایران را کسب کردند.

دانشگاه های صنعتی امیرکبیر، کاشان، علوم پزشکی مشهد، صنعتی شریف، علوم پزشکی تهران، بین‌المللی امام خمینی، علوم پزشکی ایران، علم و صنعت ایران، صنعتی اصفهان، علوم پزشکی شهید بهشتی، صنعتی شیراز، تبریز، علوم پزشکی تبریز، تهران، فردوسی مشهد، اصفهان، علوم پزشکی اصفهان، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، کردستان، مازندران، شهید بهشتی، شیراز، الزهرا، شهید مدنی آذربایجان، بیرجند، بوعلی سینا، گیلان، خوارزمی، سمنان، شاهد، شهید باهنر کرمان، شهید چمران اهواز، شهرکرد، صنعتی شاهرود، علوم پزشکی شیراز، ارومیه، یزد و زنجان در این فهرست قرار گرفته اند.

به طور کلی در ویرایش ۲۰۲۰ نظام رتبه‌بندی تایمز یکهزار و ۴۰۰مؤسسه از کشورهای مختلف جهان ارزیابی و رتبه بندی شده اند.

احمد عریان یادآور شد: رتبه بندی جهانی «آموزش عالی تایمز» یک جدول عملکرد جهانی است که دانشگاه ها را در تمامی مأموریت های اصلی خود شامل آموزش، تحقیق، انتقال دانش و چشم انداز بین المللی داوری می کند.

رتبه‌بندی جهانی آموزش عالی تایمز مؤسسه‌های پیشرو جهان را در پنج حوزه آموزش، چشم‌انداز جهانی، پژوهش، استنادها و درآمدهای صنعتی بر پایه ۱۳ سنجه کمی ارزیابی می‌کند.

عریان تصریح کرد:همچنین دراین نظام رتبه بندی ۱۳ شاخص عملکردی برای ارائه جامع‌ترین و متعادل‌ترین مقایسه‌ها، مورد اعتماد دانشجویان، دانشگاهیان، مدیران دانشگاه ها، صنعت و دولت ها استفاده شده است.

رئیس دانشگاه یاسوج تصریح کرد: شاخص های عملکردی در پنج حوزه آموزش (محیط یادگیری)؛ تحقیق (حجم ، درآمد و شهرت)؛ استنادها (تأثیر تحقیق)؛ چشم انداز بین المللی (کارکنان، دانشجویان و تحقیقات) و درآمد صنعت (انتقال دانش) تقسیم شده اند.

عریان سیستم علم‌سنجی تایمز را یکی از معتبرترین موسسات علم سنجی در بین شش موسسه عنوان کرد و گفت: ۴۰ دانشگاه از ایران در بین ۱۴۰۰ دانشگاه جهان حائز مقام شدند که حدود ۱۳ درصد از دانشگاههای کشور را شامل می شود.

وی ادامه داد: ۲۴ دانشگاه ایران جزو ۱۰۰۰ دانشگاه برتر و دو دانشگاه نوشیروانی بابل و دانشگاه یاسوج نیز جزء ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفتند.

رئیس دانشگاه یاسوج گفت: این دانشگاه دارای رشته های جامع در همه زمینه هاست و توانایی حل مشکلات استان و دیگر استانهای همجوار را دارد.

عریان افزود: ما در بین شاخصهای  ۱۳ گانه که مورد ارزیابی قرار گرفته به صورت متوازن عمل کرده ایم که این نشان دهنده توانایی دانشگاه در همه رشته های تحصیلی است.

وی ادامه داد: کسب این افتخار و دستاورد مهم و ارزشمند محصول سال ها تلاش و مجاهدت علمی و کارهای پژوهشی و تحقیقاتی استادان، دانشجویان ، نخبگان و فرهیختگان علمی در این دانشگاه و همکاری و همراهی و نگاه ویژه مجموعه دولت به این استان و دانشگاه یاسوج بوده است.

عریان همچنین حمایت از نخبگان علمی و تقویت استعدادهای برتر دانشگاهی در حوزه استادان و دانشجویان را نیز یکی از برنامه‌های مهم این دانشگاه دانست و گفت: هم اینک ۲۰۰ دانشجوی نخبه در سطح استان بورسیه شده اند و مورد حمایت مادی و معنوی این دانشگاه و خیرین هستند.

وی تعداد اعضای هیات علمی در دانشگاه یاسوج را نیز ۲۵۰ نفر و شمار دانشجویان در رشته های مختلف اعم از کارشناسی، ارشد و دکتری را نیز افزون بر ۶ هزار و ۳۰۰ نفر ذکر کرد.

وی تعداد رشته های موجود کارشناسی، ارشد و دکتری را نیز به ترتیب ۳۱، ۶۰ و ۳۰ رشته دانست و گفت: تعداد دانشجویان دختر و پسر در یان دانشگاه به طور نسبی برابرند.

۳۰۱۶/۶۱۱۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.