گروهی از خبرنگاران شهرستان کهگیلویه با پیگیری یکی از دختران روستای غروب خانه در گرمای طاقت فرسای تابستان برای بررسی مشکلات این روستا  از شهر دهدشت خارج شدند
با راهنمایی دختر روستایی در انتهای بلوار صدا و سیمای دهدشت وقتی اسفالت تمام شد جاده خاکی و پر از چاله و چوله روستای غروب‌خانه نمایان شد. 


بعد از طی یکصد متر مسیر سخت‌گذر و سنگلاخی روستا خودروی پراید خبرنگاران دیگر نتوانست مسیر را تا درون روستا طی کند و با ابراز شرمندگی از دختر روستایی و دیگر ساکنان خودروی خبرنگاران برگشت و به روستائیان قول دادند مشکلاتشان را پیگیری کنند.


بعد از  پیگیری مشکلات روستا از سوی خبرنگاران ، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تعدای از اعضای شورای اداری شهرستان کهگیلویه راهی روستای غروب‌خانه شدند.
مسئولان و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی مسیر دو کیلومتری دهدشت تا روستای غروب خانه  را با ماشین‌های شاسی بلند طی کردند.
با ورود به روستا خانه‌های گچی و فرسوده نشان از قدمت آن داشت.


از پیرمرد ۷۰ سالهای علت نام روستای غروب‌خانه را سوال پرسیدیم .


وی گفت: در زمان‌های گذشته مهمانانی که از استان‌های اصفهان، یزد و دیگر استان‌ها از مسیر تنگ پیزال به شهر تاریخی دهدشت بلاد شاپور عبور می کردند هنگام غروب خورشید این روستا را برای سکونت خود انتخاب می‌کردند و این روستا از ان زمان تاکنون با توجه به گفته مهمانان اصفهانی بلادشاپور، غروب‌خانه نام‌گذاری شد.
اهالی ۲۲ خانواری روستای قدیمی و فرسوده غروب‌خانه راه ارتباطی نامناسب و خاکی را از مشکلات اصلی خود ذکر کردند و اظهار داشتند پس از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی هرساله مسئولان قول‌های زیادی برای ایجاد زیرساخت های رفاهی روستا داده اند ولی به قول های خود عمل نکرده اند.
سراغ زن جوان روستایی رفتیم که برای پیگیری مشکلات روستا با خبرنگاران در ارتباط بود.


نجمیه حسینی زن جوان و خانه دار گفت: مشکل راه ارتباطی روستا را خودتان  از نزدیک دیدید تقاضا داریم با توجه به نزدیک شدن فصل بارندگی پیگیری کنید تا جاده روستا زیرسازی و آسفالت شود.
وی هزینه رفت و برگشت کرایه ماشین  به شهر را ۳۰۰ هزار ریال ذکر کرد و گفت: با توجه به سخت‌گذر بودن راه ارتباطی و وجود چاله و چوله رانندگان از آمدن به این روستا خوداری می‌کنند.
بعد از گفت و گو با مردم روستا سراغ پدر شهید حجت الله درخش که بیش از ۱۰۵ سال سن داشت رفتم و جویای احوال پدر تنها شهید این روستا شدیم.
نعمت الله که دیگر توانایی حرف زدن زدن نداشت ، بینایی خود را از دست داده است و با لکنت زبان حرف می زد .عکس قدیمی فرزند شهیدش درخش در کنار تلویزیون کوچک و قدیمی پیرمرد حکایت از وضعیت نامناسب پدر شهید می کرد.


کاروان نماینده مردم و مدیران با استقبال اهالی روستا وارد خانه پدر شهید حجت الله درخش شد.عدل هاشمی پور پیشنهاد داد نام روستا از غروب‌خانه به روستای شهیدحجت الله درخش تغییر کند.


اولین مشکلی که اهالی روستا مطرح کردند نبود راه ارتباطی مناسب بود.رئیس اداره راهداری و حمل ونقل جاده‌ای شهرستان کهگیلویه با اشاره به اینکه در کمیته برنامه‌ریزی هیچ اعتباری برای جاده این روستا تخصیص داده نشده است ، گفت: با همکاری اداره کل در تامین ماشین آلات راهداری و فرمانداری بصورت امانی کار زیرسازی و بازگشایی دوکیلومتر راه ارتباطی روستا بزودی آغاز می شود.
نماینده مردم کهگیلویه در مجلس شورای اسلامی هم گفت وقتی  قولی به مردم می‌دهیم باید اجرایی شود .عدل هاشمی پور افزود:  این طرح تا ۱۰ مهرماه برای تسریع در روند اجرایی تجهیز کارگاه شود
و یک تیم از فرمانداری و دفتر نماینده روز دهم مهرماه برای پیگیری وعده مسئولان راهداری از روستا بازدید دوباره خواهند داشت.
نماینده مردم مشکل گازرسانی روستا را با تماس تلفنی با رئیس شرکت گاز کهگیلویه جویا شد.مسلم اکوانیان که در مشهد مقدس حضور داشت به نماینده قول داد در صورت احداث راه ارتباطی و مشخص شدن حریم راه کار گازرسانی به این روستا نیز آغاز خواهد شد.
یکی دیگر از مشکلات روستا زمین‌های زراعی انها بود که به دلایل نامعلوم از سوی منابع طبیعی شهرستان حریم‌گذاری شده و از کشت در آنها جلوگیری می شود.ساخت پایه‌های بتونی توسط منابع طبیعی در پایین دست روستا حرف اهالی را تایید می‌کرد.
یکی از ساکنان قدیمی روستا با اشاره به اینکه که بیش از ۵۰ سال در این زمین‌ها به کشاورزی مشغول هستیم گفت: منابع طبیعی با مشخص شدن حریم از زراعت اهالی روستا در این اراضی جلوگیری کرده است.
رئیس منابع طبیعی شهرستان که گویا در سفر تابستانی به سر می‌برد با تماس‌های مکرر نماینده مشکل این اراضی را شرح داد.هدایت الله آویزش در تماس تلفنی به نماینده مردم اعلام کرد که این زمین‌ها منابع ملی هستند و باید با تشکیل پرونده و با ارائه نسق و پروانه با رای دادگستری به مردم واگذار شود.
هاشمی پور برای رفع این مشکل با مجید کرمی رئیس دادگستری شهرستان کهگیلویه تلفنی گفت و گو کرد .کرمی در پاسخ به هاشمی پور قول داد در صورتی که این پرونده از سوی منابع طبیعی به دادگستری ارجاع داده شود بر اساس قانون در کمترین زمان ممکن این پرونده با صدور رای مختومه خواهد شد.
محمدعلی آروس معاون عمرانی فرمانداری کهگیلویه بعد از شنیدن مشکلات مردم با بلندشدن و عذر خواهی از اهالی روستای غروب‌خانه که تاکنون مسئولان نتوانستن  مشکلات انها را برطرف کند گفت: با توجه به قول مسئولان کمیته‌ای برای تسریع در روند اجرایی مشکلات روستا تشکیل می شود.وی گفت:  پیگیر برطرف شدن مشکلات روستا تا قبل از اغاز بارندگی‌های پاییزی خواهیم بود.
اروس گفت: روند رسیدگی تغییر نام روستا از غروب‌خانه به شهید درخش با همکاری بنیاد مسکن و بخشداری برای دریافت کد روستایی نیز پیگیری می‌شود.
مشکلات این روستا بعد از سال ها به گفته اهالی روستا در دید و بازدیدهای مسوولان برطرف نشده است اما این بار امیدوارند با همکاری مدیران دولت و پیگیری نماینده ، مشکلات روستا تا قبل از فصل بارندگی برطرف شود.
 


از روستای غروب‌خانه تا شهر دهدشت فاصله‌ای نیست ولی گویا اراده مسئولان در برطرف کردن مشکلات روستا به گفته اهالی هرسال غروب می‌کند.

گزارش حسین خدمتی

۷۵۳۱/۱۶۶۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.