به گزارش ایرنا، روح‌الله شیرازی روز یکشنبه در حاشیه بازدید از این محدوده تاریخی اظهار داشت: این کاوش‌ها با هدف نجات آثار تاریخی این منطقه پیش از آغاز بکار سد آبی خرسان بوده است.

وی عنوان کرد: در گورهای تاریخی دهستان تاریخی سادات محمودی تعدادی اشیای سفالی و ظروف مرمری کشف شده که به لحاظ تاریخی دارای اهمیت بالایی زیادی هستند.

شیرازی افزود: با توجه به وسعت گورستان و محوطه‌های تاریخی در دهستان سادات محمودی مطالعات باستان‌شناسی در فصل‌های بعدی نیز انجام می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد نیز تصریح کرد: مطالعات باستان‌شناختی در مجموعه باستانی گورستان سادات محمودی شهرستان دنا با تلاش کارشناسان باستان‌شناسی کشور در سه مرحله انجام شده است.

محمود باقری ابراز داشت: کاوش باستان‌شناسی پیش از آغاز به کار سد آبی خرسان و برای جلوگیری از نابودی آثار باستانی و تاریخی در این منطقه در چند فصل انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: آثار کشف‌شده گورستان مربوط به هزاره دوم و سوم قبل از میلاد بوده و اشیایی که در این گورستان کشف‌شده ارتباط تجاری مردم این منطقه با شرق کشور را نشان می‌دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد افزود:آذرماه سال گذشته، پرونده پنج اثر منقول ( شی‌ء موزه‌ای )مربوط به گورستان ده پایین سادات محمودی برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور ارسال شد.

باقری ابراز داشت: اشیای کشف‌شده از گورستان سادات محمودی به موزه باستان‌شناسی مرکز استان انتقال داده می‌شود.

وی تأکید کرد: اشیای کشف‌شده در فصل سوم یک دوره جدید از فرهنگ مردم را نشان داده و اطلاعات تاریخی جدیدی را در اختیار باستان شناسان کشور قرار داده است.

۳ هزار و ۷۰۹ شی‌ء تاریخی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد تاکنون ۴۲۰ قلم مرمت شده است.
تاکنون ۷۳۱ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی این استان شامل۶۱ آسیاب، ۵۰خانه تاریخی،۴۰ قلعه،۴۰ آب‌انبار،۲۳ بقعه متبرکه، ۱۹گورستان، ۱۷ استودان، ۱۳ پل، ۱۳ بافت تاریخی، پنج حمام، پنج مسجد و سه کاروانسرای این استان در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.
قدیمی‌ترین شیء تاریخی ثبت‌شده در کهگیلویه و بویراحمد ابزارهایی مربوط به تپه روستای بی‌بی زلیخا در شهرستان کهگیلویه و دوران نوسنگی است.
یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی این استان تابوت سفالی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد بوده که در کشور منحصربه‌فرد است.
سکه‌ها، ظروف سفال و فلزی مربوط به دوره‌های ایلامی، هخامنشی، اشکانی و ساسانی ازجمله اشیای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد است.
نقش برجسته‌های تنگ سولک در سال ۱۳۱۶ نخستین اثر ملی ثبت ملی شده در کهگیلویه و بویراحمد است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۰ هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد. این استان بیش از ۱۶ هزار کیلومترمربع مساحت دارد.

۹۸۶۸/۶۱۱۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.