یکی از ملزومات مقابله با تحریم های ظالمانه دشمن، ترویج و توسعه تعاونی در شرایط نوسان های اقتصادی است که با گسترش آن ها وضعیت معیشت مردم بهبود خواهد یافت.

بر اساس نظر کارشناسان امور اقتصاد، راه اندازی تعاونی ها می تواند منجر به ایجاد اشتغال پایدار، تولید و درآمد زایی شوند و زمینه ایجاد کارآفرینی را فراهم کند.

مسئولان حوزه تعاون کهگیلویه و بویراحمد بر این باورند که تحقق رونق تولید و گردش صحیح چرخه تولید نیازمند برنامه ریزی، سیاستگذاری های صحیح، بسترسازی و فراهم آوردن امکانات و فاکتورهای لازم برای بازوان اجرایی کشور یعنی فعالان اقتصادی بخش خصوصی است.

همچنین  بر اساس اظهارات آن ها پیش از انقلاب تنها دو تعاونی در کهگیلویه و بویراحمد وجود داشت اما پس از انقلاب اسلامی تاکنون در این استان ۲ هزار و ۱۸۷ تعاونی فعال با ۲۲ هزار و ۴۹۴ فرصت شغلی ایجاد شده اند که از این تعداد سه هزار و ۴۹ تعاونی مربوط به بانوان با ۲ هزار و ۹۲۲ فرصت شغلی است.

بنابراین ایجاد تعاونی ها در جامعه بسیار ضروری بوده اما در موارد بسیار زیاد در ادارات کهگیلویه و بویراحمد مشاهده شده که دیوانسالاری ها و سختگیری های بیهوده مانع سرمایه گذاری فرد در این استان شده است.

یکی از تعاونگران گفت: برای گرفتن برخی مجوز ها در ادارات نیاز است که هفت خان رستم در این استان طی شود و آن چنان به بخش خصوصی بهایی داده نمی شود.

فاطمه رفیعی افزود: به منظور افزایش فعالیت ها و ایجاد فضای رقابتی نیاز است تعاونگران برتر و فعال در استان ترغیب و تشویق شوند و برخی بانک ها همچون بانک توسعه تعاون برای ما مشوق در نظر گیرد.

وی بیان کرد: انتظار داریم حاکمیت و دولت در کنار تعاونگران و بخش خصوصی قرار گیرد و مشکلات آن ها را تسهیل گری کند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این باره گفته است که بنا بر فرمایش های مقام معظم رهبری، دولت در جنگ تمام عیار اقتصادی دشمن در شرایط کنونی باید تسهیل گر، نظارت کننده و هدایت کننده فعالیت های بخش خصوصی باشد و در این راستا از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکند.

حسین کلانتری عنوان کرد: کاهش دیوان سالاری ها و حذف مقررات زائد راهکاری مناسب برای رفع بسیاری از مشکلات سرمایه گذاران برای فعالیت های اقتصادی در استان است که باید با نظارت متولیان امر زمینه حذف سختگیری های اداری فراهم تا سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در کهگیلویه و بویراحمد ترغیب شوند.

کلانتری ابراز داشت: وجود ۲ هزار و ۱۸۷ تعاونی در کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت خوبی برای رونق تولید و ایجاد اشتغال و در نهایت توسعه بوده که ضروری است مسئولان با مشارکت بخش خصوصی نسبت به توسعه تعاونی ها در سطح استان همت کنند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: شناسایی تعاونی های راکد و برگرداندن آن ها به چرخه تولید نیز نقش مهمی در درآمدزایی و اقتصاد کشور داشته و این مهم باید از اولویت های اصلی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد باشد.

وی افزود: بر اساس اطلاعات اخذ شده از وزارت کار، جایگاه و عملکرد اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد در بسیاری از شاخص ها در میان استان های سراسر کشور مطلوب و قابل تقدیر گزارش شده  است.

تعاونی ها نقش قابل توجهی در رشد اقتصاد هر کشوری دارند اما فرهنگ تعاونی و تعاون هنوز در کشور و به ویژه کهگیلویه و بویراحمد آن گونه که شایسته است جایگاه شایسته ای پیدا نکرده است.

رئیس دانشگاه یاسوج در این باره گفته است که فرهنگ تعاون در جامعه کمرنگ شده و دانشجویان و فارغ التحصیلان هنوز با فرهنگ تعاون و تعاونی آشنایی ندارند و نیاز است در این زمینه اقدامات موثر تری انجام گیرد.

احمد عریان افزود که فرهنگ کار مشارکتی در قالب «تعاون» و «کار گروهی» در کهگیلویه و بویراحمد ضعیف بوده و این مهم هنوز نهادینه نشده است.

وی عنوان کرد که بخش قابل توجهی از اشتغال و تولید ناخالص ملی در کشورهای مختلف متعلق به بخش تعاونی است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: اگر خواهان رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم در جامعه هستیم باید فرهنگ تعاون و کار گروهی در استان بیش از پیش نهادینه شود.

پروانه نیک مرام تعاونی ها با گرایش های مختلف از طریق فعالیتها و برنامه ریزی های تجاری خود علاوه بر آنکه کارآفرین و درآمد زا هستند و از بزرگترین بنگاه های اقتصادی در امر تولید، توزیع و خدمات شناخته می شوند.

وی عنوان کرد: فعالیت تعاونی ها تنها در بخش های سنتی نیست و در بخش های جدیدی همچون انرژی های تجدید پذیر، مراقبت از کودکان و سالمندان و نیز اقتصاد دیجیتال از طریق ساختارهای تعاون در حال ظهورند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: سال گذشته برای تسهیل فعالیت تعاونی ها اقدامات وی‍ژه ای انجام شد که از جمله آن ها پرداخت ۲۶۰ میلیارد ریال تسهیلات روستایی به بخش تعاونی ها با پیش بینی فرصت شغلی ۵۴۱ نفر بوده است.

وی تصریح کرد: طرح هایی همچون کارورزی، کارآموزی، تسهیلات روستایی و عشایری، مشاغل خانگی یارانه حقوق و دستمزد از برنامه خوب دولت است که تعاونی ها نیز می توانند از آنها بهره مند شوند.

نیک مرام بیان کرد:امید است در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال رونق تولید نامگذاری شده و در شرایطی که سازمان بین المللی کار شعار جهانی امسال خود را تعاون برای کار شایسته انتخاب کرده، بیش از پیش به نقش و جایگاه تعاونی ها در توسعه اقتصادی  و اجتماعی بیاندیشیم.

وی ابراز داشت: پیش از انقلاب اسلامی تنها ۲ تعاونی در کهگیلویه و بویراحمد فعال بود اما هم اینک با توجه به سیاست های اشتغالزایی توسعه و گسترش روزافزون بخش تعاونی در دستور کار ویژه دولت قرار دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه پیش از انقلاب هیچ گونه تعاونی بانوان در کهگیلویه و بویراحمد وجود نداشت. افزود: هم اینک یکی از اولویت های اصلی این اداره کل توسعه تعاونی ها برای بانوان است.

وی بیان کرد: سالانه ترویج و آموزش برای متقاضیان ایجاد تعاونی، برگزاری همایش، نمایشگاه و گردهمایی تعاونی ها، تعیین تکلیف تعاونی های غیرفعال و راکد، ارائه تسهیلات به تعاونی ها، ایجاد اتاق فکر تعاونی ها و دیگر موارد در دستور کار حوزه تعاون این اداره کل قرار گرفته و اجرایی می شود.

افق بخش تعاونی در پنج سال پیش رو در کهگیلویه و بویراحمد از جمله تشکیل ۲۰۰ تعاونی در گرایش‌های مختلف صنعت و معدن، کشاورزی و خدمات، تشکیل ۲۵ تعاونی صادرات گرا به ویژه در بخش صنایع دستی، تشکیل هفت شرکت توسعه عمرانی شهرستانی، تشکیل ۲۵ تعاونی آبران به منظور استفاده از پتانسیل‌های منطقه و دیگر موارد خواهد بود.

 رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۹۸ را به نام رونق تولید نامگذاری کرد، بدون شک در این جنگ تمام عیار اقتصادی کنونی یکی از ملزومات مقابله با دشمن ترویج و توسعه تعاونی در شرایط نوسان های اقتصادی است که با گسترش آن ها وضعیت معیشت مردم بهبود خواهد یافت.

۹۸۶۸/۶۱۱۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.