معاون میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بالغ بر دو هزار و 500 اثر تاریخی شناخته شده در این استان وجود دارد.

«مسعود شفیعی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه کهگیلویه و بویراحمد افزود: معمولا همه آثاری که در فهرست آثار ملی ثبت می شوند در کمیته ثبت ملی کشور مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد و بعد ثبت نهایی می شود.

وی اظهارکرد: این آثار شامل 23 امام زاده، 19 بنای گورستان، 13 پل تاریخی، 101 محوطه تاریخی، 52 اثر تعیین حریم شده، 54 اثر ثبت معنوی یا ناملموس، 5 اثر ثبت طبیعی، 5مسجد ثبتی است.

معاون میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: همچنین کل اشیای تاریخی موجود در موزه استان سه هزار و 622 اثر است که از این تعداد،  316 اثر در موزه استان در حال نمایش است.

شفیعی تصریح کرد: تاکنون نزدیک به 500 شی مرمت شده و تقریبا 780 قلم آثار و اشیای تاریخی استان به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: حدود 6 بازی محلی از جمله "کپروشک"، "کله روانک"، "گرنا دوال" و ... ثبت کرده ایم.

معاون میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: بیشتر آثار ثبت شده در حوزه گرمسیری از جمله کهگیلویه، گچساران و بهمئی بوده و در سال گذشته و امسال 70 درصد آثار ثبت شده در حوزه باشت و گچساران بوده است.

شفیعی عنوان کرد: از سال گذشته تاکنون 4 تا 8 اثر که جز آثار ناملموس ثبت شده مربوط به غذاهای محلی است. در سال جاری یک مورد کمیته ثبت آثار تشکیل شد که 5 اثر به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه یک کمیته ثبت طبیعی در 23 مرداد ماه داریم که 10 پرونده برای ثبت آماده کرده ایم، تصریح کرد: احتمالا آبان ماه در چابهار یک کمیته ثبت داریم و برای ثبت ملی شرکت می کنیم و نهایتا آخرین کمیته ثبت در اوایل بهمن ماه است که با دست پر شرکت خواهیم کرد.

معاون میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: سال گذشته 40 مورد ثبت اثر داشته ایم که امسال با اشیای تاریخی و موزه ای 50 مورد به ثبت رسانده ایم.

شفیعی اظهارکرد: هم اکنون در حال آماده سازی پرونده ثبت جهانی "تنگ سولک" بهمئی و بافت تاریخی دهدشت به عنوان پایگاه ملی هستیم.

وی تاکید کرد: تنگ سولک بهمئی جز آثار شاخص و مهم که مربوط به دوره اشکانی الیمایی است و به خاطر سنگ نوشته ها و نقش برجسته هایی که دارد منحصر به فرد است. هر ساله اگر نیاز به مرمت داشته باشد مرمت می کنیم. یکی از سنگ های این اثر را پایان تیر ماه مرمت کرده ایم.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.