ایرنا کهگیلویه و بویراحمد بر اساس بولتن ها و مستندات موجود در دفتر این خبرگزاری از  نهم دی ماه سال ۵۷ فعالیت خود را آغاز کرده است. البته از آنجایی که در بالای این بولتن شماره ۸۰۶ ثبت شده این نشان می دهد تا پیش از آن نیز بولتن هایی منتشر شده که یا در پروسه جابه جایی خبرگزاری و یا جدایی این سازمان از اداره اطلاعات و گردشگری وقت بخشی از آن یا از بین رفته و یا جای دیگری نگهداری می شود.

در آن زمان ایرنا که خبرگزاری پارس نام داشت زیرمجموعه اداره اطلاعات و جهانگردی بود. نکته جالب این است در آن زمان دقت اخبار به اندازه ای بوده که حتی برپایی راهپیمایی علیه رژیم شاهنشاهی با تمام جزئیاتی مانند تعداد تظاهر کنندگان، ترکیب سنی و جزئیاتی از این دست گزارش شده است.

اما سال ۶۰  خبرگزاری ایرنا فعالیت خود را از اداره اطلاعات و گردشگری جدا کرد و علی رضا نبی پور انگجی به عنوان مسئول خبرگزاری ایرنا در کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد. اما او در مدت یک سالی که مسئولیت داشت جمعا ۱۵ روز هم در یاسوج نماند.او از آن مدیران پروازی بود که مقصدش جبهه های جنوب بود و هنوز یک سال از ماموریتش در استان نگذشته بود که در۷ مرداد سال ۶۱ در جنوب شلمچه به فیض شهادت نائل آمد و او را می توان اولین خبرنگار شهید رسانه و ایرنا نامید.
بعد از شهید نبی پور ،جوانفکر رئیس خبرگزاری ایرنای استان شد اما او به دلیل شرایط سختی که استان داشت، یک هفته بیشتر دوام نیاورد و  بار مسئولیت خبرگزاری روی دوش فرامرز حسن پور افتاد.
 شرایط برای حسن پور خیلی سخت بود آنچنان که خودش می گوید هیچگونه امکانات اولیه نوشت افزاری هم نداشتند.
 سازمان مرکزی همکاری کردند و اداره روی پای خود ایستاد و او در بحبوبحه جنگ به تنهایی اخبار را برای تهران مخابره می کرد.
سیستم اولیه "کاریر" بود دو خط برد و دو خط برگشت مخابراتی  بین یاسوج و نورآباد  برقرار بود و اخبار به نورآباد ارسال می شد.
 بعد خط تلکس آمد و کار کمی راحت تر شد.
بعدهم سازمان از حسن پور خواست ساختمانی در مرکز شهر پیدا کند که به مخابرات نزدیک باشد.

هیچ تجهیزات و امکاناتی در آن ساختمان نبود اما سازمان خیلی زود وسایلی اولیه برای شروع کار به یاسوج فرستاد.

حسن پور می گوید شهر یاسوج خیلی کوچک بود آنچنان که خاوری پر از وسیله در شهر می گشت و ما حدس می زدیم برای ایرنا وسیله آورده باشند که همینطور هم بود.
بعد هم سیستم مخابراتی تقویت شد و با همت حسن پور زمینی ۲۵۰۰ متری در مناسب ترین نقطه شهر خریداری شد و چند نیروی خبری جذب شد و خبرگزاری روی غلتک افتاد.کوچه ای که خبرگزاری در آن قرار داشت نیز کوچه خبرنگار نام گرفت.

خبرگزاری در آن زمان تنها مرجع رسانه ای دارای نمایندگی در استان بود. ایرنا یکی از هماهنگ کننده ها میان دستگاه های استان محسوب می شد. 

در آن سالها کهگیلویه و بویراحمد به خصوص بویراحمد در بن بست بود و حسن پور می گوید ما تلاش می کردیم  که راه ها ساخته شود تا استان ازبن بست در بیاید. امامدیرانی که به استان می آمدند انتقاد پذیر نبودند و بیش از ۵۰ درصد اخبار ایرنا توسعه محور بود و همین نگاه بلند مدت در اخبار گاهی به مذاق مسئولان خوش نمی آمد و گاهی مورد مواخذه قرار می گرفتیم.
او می گوید: با اینکه خبرگزاری دولت بودیم اما با هیچ استانداری سازش نداشتیم و هر اتفاقی که در استان می افتاد را گزارش می کردیم و آنقدر منابع اطلاعاتی خبرگزاری قوی بود که ادارات امنیتی دوست داشتند با آنها همکاری داشته باشیم.
البته این دقت حسن پور در ارسال اخبار موضوعی است که نمی توان آن را انکار کرد. اخباری که از وی به جا مانده ونگاهی اجمالی به مخزن اخبار پیش از فراگیر شدن اینترنت هم نشان می دهد او در تمام حوزه ها تلاش کرده تا هیچ بخشی از قلم نیفتد.
حسن پور می گوید: خبرهایم در جهت رشد و توسعه استان بود و حالا هم که نگاه می کنم روند توسعه  استان خوب و به روز است اما آینده نگری ندارد. 
کهگیلویه و بویراحمد نوپاست. سال ۵۳ فرمانداری کل شد وسال ۵۵ استان شد و شهریت کمی دارد. با این حال مسئولان نتوانستند محرومیت های استان را شناسایی کنند.

در آن سالها گرچه استان در فقر و محرومیت مضاعفی به سر می برد اما حالا به رغم همه اقداماتی که انجام شد هنوز هم فقر خودنمایی می کند و بخشی از این محرومیت به ضعف مدیران و مسئولانی بر می گردد که در استان مسئولیت می گرفتند.
ضعفی که در سال ۷۳ و در جریان سفر مقام معظم رهبری خود را نشان داد آنچنان که مسئولان در ان نشست مهم هیچ برنامه ای  برای استفاده از اعتبارات ویژه سفر رهبری نداشتند و خروجی آن سفر مهم هتل پارسیان شهر یاسوج بود و سایر مصوبات آن سفر پس از بازدید مقام معظم رهبری احصا شد.
نکته جالب در صحبت های حسن پور اشاره به سه نام زیلایی، سیلاب کلوار و پیچاب است که در آن زمان ۷ ماه زیر برف و در بن بست بودند و حالا نیز همین سه منطقه کلید واژه محرومیت استان است.
سه منطقه ای که ارسال کامیون کامیون اقلام حمایتی از آن زمان و تا همین امروز نتوانسته محرومیت را از نامشان حذف کند.
حسن پور نخستین بازنشسته عرصه رسانه استان است .
نام او پای بسیاری از خبرهای دهه شصت و حتی ۷۰ هم هست. تمام آدمهایی که در آن سالها مسئولیت داشتند به خوبی حسن پور را می شناسند.
اما خبر بد آنکه پس از بازنشستگی دیگر کسی به سراغ حسن پور نرفت. پس از فراگیر شدن اینترنت و سایت و روزنامه ها نام او و حتی نقش و تاثیر گذاری ایرنا در برهه تاریخی جنگ و پس از آن در توسعه استان در زرق و برق رسانه های جدید فراموش شد.
موضوعی که حسن پور هم از آن گلایه می کند و می گوید:متاسفانه در ایران وقتی کسی فعالیتی در جهت پیشرفت نهاد و موسسه ای دارد بعد از بازنشستگی به فراموشی سپرده می شود. در این مدت هیچ کس یادی از ما نکرد.

در میانه سال های دهه ۷۰اینترنت و رایانه هم وارد کار و زار خبری شد و ایرنای یاسوج هم مجهز شد و در روزگاری که ماهانه کمتر از ۳۰ خبر از استان به تهران مخابره می شد به مدد امکانات و خبرنگاران تازه نفس جذب شده .جانی تازه در کالبد ایرنا در کالبد یاسوج دمید و خبرگزاری استان در ارزشیابی های خبری ایرنا به رتبه های زیر ۱۵در میان همه استان دست یافت.

ایرنا مرکز یاسوج همچنان عهده دار تهیه و تولید بیشترین خبرهای استان کهگیلویه و بویراحمد است. 

گزارش از فاطمه رشیدی 

۹۹۲۹/۱۶۶۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.