معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: 35 هزار نفر در رشته های مختلف صنایع دستی این استان فعالیت دارند.

پریسا راد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه کهگیلویه و بویراحمد افزود: از این تعداد براساس سامانه هوشمند 6 هزار و 200 نفر شناسنامه دار و کارت شناسایی هستند.

وی اظهارکرد: از سال 94 به بعد در استان 216 مجوز تاسیس کارگاه، 115 پروانه تولید کارگاه و 9 هزار و 852 تولید انفرادی در سامانه هوشمند ثبت شده و شناسنامه دار هستند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: از اهداف ما توسعه و ترویج رشته های مختلف صنایع دستی در استان است و کسانی که تمایل دارند رشته هایی را که در شهرها و روستاهای استان کار می شود یاد بگیرند آموزش های لازم را می دهیم و از هنرمندان و صنعتگران برای شرکت در نمایشگاه های صنایع دستی در سراسر کشور حمایت می کنیم و به صورت رایگان برایشان غرفه می گیریم تا توانمندی ها و محصولاتشان را در این نمایشگاه ها عرضه کنند.

راد تصریح کرد: هر ساله بحث درجه بندی کارگاه های صنایع دستی را داریم و این درجه بندی بر اساس شاخص هایی است که سازمان مرکزی مشخص کرده است.

وی ادامه داد: هنرمندان را ترغیب می کنیم که کیفیت کالا و محصولات خود را بالا برده و نشان ملی را دریافت کنند، هم چنین طرح شناسایی هنرمندان صنایع دستی از جمله هنرمندان و صنعتگران نقاط دور افتاده که تاکنون شناسایی نشده اند را شناسنامه دار کنیم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: اتحادیه و انجمن صنایع دستی که دو بازوی قوی در حوزه صنایع دستی و سازمان تشکل مردم نهاد هستند را در استان فعال کرده ایم، بازارچه های موقت و دائمی که در فصول و مناسبت های مختلف برای حمایت از تولیدات هنرمندان و صنعتگران راه اندازی می شود، تجلیل از پیشکسوتان صنایع دستی، برنامه هایی مثل کمپین های صادراتی رو برای هنرمندان برگزار می کنیم تا با اصول و قوانین گمرکی و صادرات تولیداتشان آشنا شوند، برگزاری دوره های آموزش شاغلین داریم تا فعالان این عرصه بتوانند قدرت رقابت با استان های دیگر را پیدا کنند.

راد بیان کرد: هر ساله یک نمایشگاه منطقه داریم که از 5 استان هم جوار دعوت می کنیم تا محصولات خود را به هم استانی ها معرفی کنند .

وی اظهارکرد: در بحث آموزش از ظرفیت دانشگاه ها و بخش هایی که می تواند از نظر علمی به ما کمک کنند تا وضعیت آموزش صنایع دستی را بهبود ببخشیم، استفاده کنیم. مجوز های آموزشگاه های صنایع دستی برای تشویق هنرمندان صادر می کنیم.

"سربیشه" روستای ملی صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: مهم ترین اقدامی که در این حوزه انجام دادیم معرفی روستای "سربیشه" به عنوان روستای ملی صنایع دستی بوده است.

راد ادامه داد: این روستا ظرفیت بالایی در حوزه صنایع دستی دارد و حدود 770 نفر بافنده در این روستا مشغول به کار هستند که عمده این بافندگان را زنان تشکیل می دهند.

وی تصریح کرد: به دلیل قابلیت های زیادی مثل بحث گردشگری، نزدیکی به شهرستان گچساران، قرار گرفتن در مسیر جاده اصلی و نزدیکی به روستای امامزاده جعفر(ع) زمینه ثبت ملی این روستا فراهم گردیده است که در هفته گذشته جلسه دفاعیه برگزار شد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: در سطح استان حدود 115کارگاه صنایع دستی به صورت گروهی کار می کنند که 60 درصد در شهر و 40 درصد در روستا فعالیت دارند.

راد اضافه کرد: متاسفانه در این استان نشان جغرافیای ملی نداریم که پیش بینی می کنیم نشان جغرافیایی ملی و استانداردسازی برای گلیم بویراحمدی را اخذ کنیم.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.