مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد از شناسایی 23 کانون آلوده به بیماری "لمپی اسکین" در 8 شهرستان این استان خبر داد.

به گزارش ایسنا منطقه کهگیلویه و بویراحمد دکتر عبداله بهمنش در جمع خبرنگاران گفت: لمپی اسکین (LSD) بیماری عفونی ویروسی در گاو است که ندول‌های گرد و سفتی روی پوست، مجاری بینی، دهان و دستگاه تنفسی ایجاد می‌کند .

وی با اشاره به این که لمپی اسکین مختص دام است و قابل انتقال به انسان نیست، اظهارکرد: عفونت این ویروس از طریق گزش حشرات و ترشحات بدن دام آلوده منتقل می‌شود، واگیر این بیماری زیاد اما مرگ‌ومیر آن اغلب ناچیز است .

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد در تشریح علائم این بیماری در دام عنوان کرد: تب، افسردگی، بی‌اشتهایی، اسهال، التهاب مجاری تنفسی از علائم این بیماری هستند و علامت شاخص ابتلا به آن تب و ندول‌هایی گرد و برجسته بر روی پوست دام و کاهش شدید کیفیت پوست استحصالی است .

بهمنش تصریح کرد: در دامداری های روستایی این استان تا کنون 23 کانون این بیماری در 8 شهرستان شناسایی شده و برای پیشگیری از شیوع آن، اداره کل دامپزشکی استان از ابتدای سال تا کنون تعداد 10 هزار 271 نوبت رأس دام را واکسینه و 804 هزار مترمربع جایگاه دام را سمپاشی کرده است .

وی اضافه کرد: دامداران در صورت مشاهده هرگونه علامت مشابهی در گاو و گوساله، موارد را به ادارات دامپزشکی شهرستانها و یا سامانه 1512 ارتباط مردمی دامپزشکی اطلاع دهند.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.