به گزارش ایرنا، وجود ۲ سد چم شیر و کوثر و بی بهره بودن گچساران از آب کشاورزی و صنعت از سویی و طولانی شدن روند پتروشیمی گچساران در کنار اشباع شدن کار در صنعت نفت از سوی دیگر به رغمی که شهرستان گچساران به بام نفتی ایران شهرت دارد اشتغال را برای جوانان این خطه به رویایی دست نایافتنی تبدیل کرده بود. 

شهرستان باشت نیز با وجود قرار داشتن در نزدیکی ۲ رودخانه  اما بخش عمده ای از زمین های کشاورزی به صورت دیم آبیاری می شد و از صنعت نیز در این خطه خبری نبود.

در حالی که تا چند سال پیش مردم این شهرستان ها  امید چندانی به توسعه اقتصادی نداشتند اما اعتباراتی مانند کمک های فنی (اختصاص ۲۰درصد بودجه عمرانی برای حمایت از سرمایه گذاران)، طرح یارانه دستمزد، تسهیلات اشتغال روستایی و عشایر و سفر مسئولان ارشد اقتصادی در کنار ظرفیت های گردشگری،کشاورزی و صنعت ، فرصت های بی نظیری برای رونق تولید و اشتغال در شهرستان های گچساران و باشت فراهم کرده است.

در حرکتی زنجیره ای و منسجم که از چند سال پیش به همت مسئولان شهرستان های گچساران و باشت آغاز شد اخذ تخصیص آب، انتقال آب سدها و رودخانه ها برای تامین آب صنعت و کشاورزی از سویی و  شروع چند طرح اقتصادی در حوزه صنعت از سوی دیگر مردم را به رونق اشتغال امیدوار کرده است.

تنها در یک ماهه گذشته ۲ تیم اقتصادی ملی برای رونق اشتغال و سرمایه گذاری به شهرستان های گچساران و باشت سفر کرده اند که این امر نشان دهنده عزم مسئولان برای حمایت از اشتغال است.

حالا اگرچه بسیاری از مشکلات اقتصاد این شهرستان ها به قوت خود باقی است اما راه برای سرمایه گذاری هموار شده است و مسئولان هم تلاش می کنند با کشاندن مسئولان ارشد بانک ها و بازدید از ظرفیت ها و طرح ها ضمن تزریق تسهیلات به تکمیل پروژه های اقتصادی به اشتغال جوانان کمک کنند.

به گفته فرماندار گچساران ، عملیات ساخت پتروشیمی گچساران در سال های اخیر شتاب خوبی گرفته و قرار است این طرح سال ۱۳۹۹ بهره برداری شود.

علی خوان پایه معتقد است : پس از بهره برداری از این طرح صنعتی افزون بر ایجاد ۲ هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم، سالانه یک میلیون تن اتیلن تولید و روانه بازارهای مصرف داخلی و خارجی خواهد شد.  
 این طرح در زمینی به مساحت ۱۵۷ هکتار ساخته  می شود.
عملیات ساخت کارخانه پتروشیمی گچساران بیشتر از ۱۰ سال پیش آغاز شد. 

تلاش برای تکمیل طرح های اقتصادی

نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازدید هیات مدیره بانک توسعه تعاون برای بازدید از طرح های اقتصادی این شهرستان ها گفت: تامین اعتبار طرح های اشتغالزا با استفاده از ظرفیت بودجه کمک های فنی و اعتباری و بانک توسعه تعاون در این سفرها پیش بینی و برای تحقق آن تلاش خواهد شد.

غلامرضا تاجگردون اظهار داشت: حمایت از ایجاد کارخانه ریسندگی به عنوان یک طرح بزرگ اشتغالزا از دیگر دستاوردهای این سفر است.

وی حمایت از توانمندی و اشتغال نهادهای حمایتی چون کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی و بنیاد شهید با مشارکت بانک توسعه تعاون را از دیگر برنامه های پیش بینی شده برای رونق اشتغال در این شهرستان هاست.

تاجگردون با یادآوری این نکته که زیرساخت های جاده های ارتباطی چهارخطه، تخصیص آب کشاورزی و صنعت،تبدیل زمین های دیم به آبی در شهرستان های گچساران و باشت صورت گرفته ابراز داشت: بسترهای لازم برای فعالیت سرمایه گذاران به ویژه در شهرک های صنعتی این شهرستان ها وجود دارد.

نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: نزدیکی به بنادر جنوبی، قرار داشتن در جاده ترانزیتی استان های فارس، خوزستان و بوشهر از ظرفیت های سرمایه گذاری و اشتغال در این شهرستان هاست.

وی بیان کرد: با استفاده از تسهیلات نوسازی واحدهای صنعتی،اشتغال روستایی  و وام های فراگیر می توان سرمایه گذاری های مناسبی در گچساران و باشت انجام داد.

نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی معتقد است :هر چند گچساران را به سرزمین طلای سیاه می شناسند اما وجود بیش از ۴۰۰ هزار هکتار جنگل و مرتع، امکان گردشگری حداقل در هفت ماه از سال ؛ منابع آب و خاک فرصت های بی نظیر سرمایه گذاری در حوزه های مختلف را فراهم کرده است.

تاجگردون عنوان کرد: شهرستان باشت نیز با وجود بیش از ۱۰۰ هزار هکتار جنگل و مرتع، ۲ رودخانه شاه بهرام و زهره،شهرک صنعتی خان احمد فرصت های خوبی برای سرمایه گذاری و کارآفرینی دارد .

نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت:۵۴ درصد از اشتغال ایجاد شده در گچساران در بخش خدمات و بقیه در حوزه های کشاورزی و صنعت است که این امر نشان می دهد فرهنگ اشتغال در این شهرستان نیازمند تحول است.

کارخانه ریسندگی و بافندگی و امید به ایجاد ۲ هزار شغل

نماینده شرکت ریسندگی و بافندگی گچساران با اشاره به اینکه هم اکنون ۹۰درصد از مواد اولیه چهارهزار کارخانه فرش ایران از کشور ترکیه وارد می شود گفت: این شرکت برای جلوگیری از خروج ارز از کشور اقدام به احداث کارخانه در این شهرستان می کند.

عباس نورمحمدی افزود:طرح توجیهی، اخذ مجوز و کارهای مقدماتی تامین زمین از بخش های انجام شده برای ساخت این کارخانه است.

وی بیان کرد: تلاش می شود که پنج ماه بعد از روز کلنگ زنی فاز نخست کارخانه رسیندگی و بافندگی گچساران بهره برداری شود.

نورمحمدی تصریح کرد: این طرح در ۱۰ فاز پیش بینی شده و هر مرحله ۲۰۰ فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد.

وی ابراز کرد: زمینی به مساحت  هفت هکتار از منابع ملی برای ساخت این کارخانه نیاز است.

 وی با بیان اینکه تسهیلات احداث این کارخانه با همکاری بانک توسعه تعاون تامین خواهد شد، افزود: برای اجرای فاز نخست این کارخانه نیاز به ۵۶۰ میلیارد ریال اعتبار است.

نورمحمدی گفت: با به بهره‌برداری از این کارخانه روزانه ۱۰ تن نخ و ماهانه به طور متوسط ۳۰۰ تن نخ در گچساران  تولید خواهد شد.

تلاش برای توسعه زیرساخت های گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت:۲۲ طرح اشتغالزا با سرمایه گذاری ۴۲۵ میلیارد ریال در حوزه های گردشگری و صنایع دستی شهرستان های گچساران و باشت در دست اجراست.

محمود باقری افزود: از این تعداد پروژه هفت مورد با سرمایه گذاری ۱۴۵ میلیارد ریال مربوط به شهرستان گچساران و بقیه در باشت اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به امکان جذب گردشگر در هفت ماه از سال در شهرستان های گچساران و باشت و وجود دست بافته های منحصربه فرد در گچساران و باشت ظرفیت های خوبی برای سرمایه گذاری در حوزه های گردشگری و صنایع دستی این مناطق وجود دارد.

باقری در مراحل پایانی بودن سد چم شیر در گچساران را یادآور شد و افزود: سواحل سدهای چم شیر و کوثر، رود رونه، منطقه حفاظت شده خامی و بارگاه بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) در کنار بناهای تاریخی چون پل بریم در صورت ایجاد زیرساخت های گردشگری می تواند این شهرستان ها را به قطب گردشگری جنوب کشور تبدیل کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در جهان امروز گردشگری سومین صنعت درآمدزای جهان است که می توان استفاده بیشتری از آن کرد.

چشم انداز صنعت

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲۰ طرح اقتصادی و اشتغالزا در  در شهرستان های گچساران و باشت  با ۴۵۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری اجرا خواهد شد.

داریوش دیودیده اظهار داشت:در صورت تکمیل این طرح ها ۲۶۰ فرصت شغلی در این شهرستان ها ایجاد خواهد شد.

برنامه ریزی برای توسعه کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد می گوید:ایجاد صنایع تبدیلی،گیاهان دارویی،احداث گلخانه های کوچک و پرورش طیور از جمله برنامه های اشتغال و سرمایه گذاری این حوزه در شهرستان های گچساران و باشت است.

الیاس تاج الدینی با اشاره به تبدیل زمین های دیم به آبی در سطح گستره وسیعی از زمین های کشاورزی شهرستان های گچساران و باشت که سبب افزایش راندمان آب و بهبود کمی و کیفی محصولات کشاورزی شده است گفت: زیرساخت های  مورد نیاز رونق تولید حوزه کشاورزی در این مناطق فراهم شده است و در صورت همت برای حمایت از سرمایه گذاران می توان شاهد ارتقای درآمد کشاورزان و ایجاد فرصت های شغلی جدید بود.

دیگر برنامه های حمایت از کارآفرینان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت عنوان کرد: طرح پرداخت یارانه حقوق و دستمزد برای اولین بار در کهگیلویه و بویراحمد و براساس طرح پیشنهادی این استان در سال گذشته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجرایی شده است که امسال ۱۲۸ میلیارد ریال برای آن پیش بینی شده است.

پروانه نیک مرام تصریح کرد: هدف از اجرای این طرح کاهش هزینه‌های نیروی کار برای کارفرمایان، ایجاد انگیزه و تشویق کارفرمایان برای بکارگیری نیروی کار جدید و افزایش فرصت‌های شغلی است.

وی ابراز داشت: در صورتی که کارفرمایان، فارغ التحصیلان دانشگاهی را به کار گیرند (فارغ التحصیلان شغل اولی) معادل ۴۰ درصد از حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار فرد جدید استخدام به مدت ۱۲ ماه توسط اداره تعاون پرداخت می‌شود و علاوه براین در صورتی که کارفرمایان فارغ التحصیلان دانشگاهی را استخدام کنند می‌توانند به مدت ۲ سال از مزایای طرح مشوق‌های بیمه‌ای برخوردار شوند به عبارتی حق بیمه سهم کارفرمایی نیروی کار جدید توسط دولت پرداخت می‌شود.

شهرستان های گچساران و باشت در جنوب کهگیلویه و بویراحمد حدود 150 هزار نفر جمعیت دارند.

گزارش از فرزانه شریفی

۸۱۴۳/1662

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.