به گزارش ایرنا، در این نشست یکی از مشکلات مسبوق به سابقه استان  یعنی عدم تدوین طرح جامع گردشگری استان دوباره مطرح شد. این بار مدیر کل میراث فرهنگی خبر داد که دوشنبه پیش رو اگر پرواز یاسوج برقرار باشد مشاور طرح جامع گردشگری از تهران می آید.

طرح های مطالعاتی را به دانشگاه یاسوج بسپارید

اما استاندار کهگیلویه و بویراحمد از مدیران خواست برای انجام طرح های مطالعاتی  دستگاه ها از دانشگاه یاسوج کمک بگیرند و طرح ها و تحقیقات را به دانشگاه استان بسپارند.

حسین کلانتری یادآوری کرد: حتی اگر در موضوعی  توان علمی دانشکده های استان پایین باشد خود دانشگاه می تواند از دانشگاه های سطح بالاتر کشور استفاده کند.

موضوع تدوین طرح جامع گردشگری استان به سال 92 و آغاز کار دولت بر می گردد ولی سال 94 تدوین این طرح به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت.اسفند ماه 94 درخواست های زیادی برای ایجاد طرح گردشگری در شهر گچساران به شورای برنامه ریزی آمد. طرح هایی که عمده آنها قرار بود در اراضی ملی که در گذشته در قالب طرح طوبی به افراد واگذار شده بود، اجرا شوند.

در همان نشست درخواست هایی نیز برای ایجاد طرح های گردشگری در شهر سی سخت مطرح شد.که این موضوع با واکنش استاندار  اسبق روبه رو شد.  موسی خادمی را بر آن داشت اجرا و تصویب هر پروژه گردشگری را در استان منوط به تدوین طرح جامع گردشگری کند.

فصل گردشگری گچساران چقدر است

خادمی تاکید کرد: برای اینکه مشخص شود صدور مجوز طرح های گردشگری در تمامی نقاط شهر گچساران منطقی علمی و اقتصادی است اول باید مشخص شود فصل گردشگری شهر گچساران چقدر است و چقدر گردشگر به این شهر می آید ؟

وی در آن نشست به موقعیت جغرافیایی شهر سی سخت نیز اشاره کرد و گفت: شهر سی سخت و به طور کلی استان شرایط اقلیمی خاصی دارد، پس نمی توانیم به هر کس مجوز یک پروژه گردشگری بدهیم که  بعدها دولت اگر هر کار زیرساختی خواست انجام دهد مجبور شود دست به دامن بخش خصوصی شود.

 خادمی  تاکید کرد برای اینکه اشتباهات در واگذاری ها کمتر شود باید طرح جامع گردشگری برای استان تدوین شود که پروژه های گردشگری هدفمند و در چارچوب و ساختار باشد که آیندگان ما را متهم به بی فکری نکنند.

طرح هایی  که پای ثابت شورای برنامه ریزی هستند

اما پای آن طرح ها در زمان علی محمد احمدی استاندار سابق هم به شورای برنامه ریزی باز شد و علاوه بر عدم تدوین طرح جامع گردشگری، با دلایلی از جمله اینکه فاقد نگاه جامع نگر و انجام کار کارشناسی بودند،باز هم رد شدند.

 و برخی از همان طرح ها برای چندمین بار به نشست روز شنبه شورای برنامه ریزی با حضور استاندار جدید  آمدند و استاندار تصمیم گیری درباره این طرح ها را به رای گذاشت که برخی از آنها با اکثریت شکننده آرا تصویب و برخی نیز دوباره رد شدند.

فرماندار گچساران در مخالفت با یکی از این طرح ها یادآوری کرد: هر طرح باید توجیه اقتصادی داشته باشد اما برخی از طرحها برای شهرها و مکانهایی است که افراد دیگری قبلا در آنجا سابقه فعالیت داشته اند و متاسفانه کسب و کارشان شکست خورده است.

اما محمود باقری مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی بر این باور بود شکست طرح های گردشگری ناشی از ضعف خود آن مجموعه ها در بازاریابی و تبلیغاتشان است و ایجاد بنگاه جدید منجر به رقابت می شود.

حد بهینه بنگاه ها رعایت شود

 البته حسن نوروزی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان  گفت در اقتصاد ایجاد بنگاه های جدید همواره منجر به رقابت نمی شود و دولت باید در اعطای مجوزها حد بهینه را در نظر بگیرد که بعدها منجر به بروز مشکلات دیگر نشود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان نیز از آب و غذا به عنوان نیازهای بشر گفت و تاکید کرد در بسیاری از این طرح ها بدون آینده نگری درخواست شده زمینهای کشاورزی به طرح گردشگری تبدیل شود.

پرویز یزدانپناه افزود: این اراضی اگرچه مالکیت شخصی دارند اما کاربری آنها موضوعی عمومی است و باید منفعت عمومی در آنها دیده شود.

در این نشست پروژه ای تصویب شد که استاندار سابق برای رد آن تاکید کرده بود نقطه مورد درخواست در کنار جاده اصفهان و بخشی از گذرگاه بشار است که باید هم موضوع عریض شدن جاده در آینده و هم حریم رودخانه در آن دیده شود با این حال بدون صحبت درباره این اشکالات طرح تصویب شد.

تایید و تردید

در این نشست همه مدیران حتی آنهایی که موافق اجرای طراح ها بودند تنها نسبت به بخش مورد نظر خود با اطمینان صحبت می کردند و صحبتها حکایت از تردید نسبت به تصمیمات دیگران داشت.

به عبارتی هر کس از زاویه ای به موضوع پرداخته بود اما هیچ کدام در جریان کار سایر دستگاه ها و تصمیمات آنها نبودند.

هیچ کدام از کسانی که به استعلام ها پاسخ داده بودند دقیقا نمی دانستند این طرح ها به لحاظ اقتصادی و  اجتماعی چه توجیهی دارد و به دیده تردید به آنها نگاه می کردند. یعنی طرح ها جامع نگری لازم را نداشتند. تردیدی که همواره وجود داشته اما تاکنون هیچ مدیری به صراحت امروز، از آن صحبت نکرده است؛ تردید درباره اینکه آیا آنچه در شورا تصویب می شود با آنچه اجرا می شود مطابقت دارد و در غیر این صورت چه کسی باید این مغایرت ها را نظارت و کشف کند و در نهایت هم چه برخوردی با متخلفان از قوانین می شود؟

نژاد صفوی مدیر کل راه و شهرسازی نخستین مدیری است که  یادآوری کرد: این اداره کل نه قصد سنگ اندازی جلوی سرمایه گذاری دارد و نه  به دنبال مانع تراشی برای توسعه استان است برای همین با طرح های کارگروه زیربنایی به صورت مشروط موافقت می کند.

طرح ها پایبند به الزامات قانونی نیستند

وی تاکید کرد: موافقت  با استعلام ها منوط به رعایت تمامی الزامات فنی و قانونی است. اما بسیاری از طرح ها پایبند به رعایت الزامات نیستند. به عنوان مثال اجرای یک طرح گردشگری در روستایی که 20 خانوار جمعیت دارد مستلزم ایجاد جاده دسترسی و ورودی و خروجی استاندارد به جاده های اصلی است تا در آینده که ترافیک در این مناطق بالا می رود حادثه خیز نشود.

نژاد صفوی در جریان بررسی طرح هادی روستاهای اطراف شهر یاسوج نیز یادآوری کرد بسیاری از راه های برون شهری استان  از روستاها می گذرد درحالی که این راه ها هنگام تدوین و تصویب طرح هادی در نظر گرفته نشده اند و به این منظور اشاره ای به جاده سادات کرد که امکان تعریض جاده در روستاهای آن وجود ندارد به یکی از کانون های حادثه خیز استان بدل شده اند.

این موضوعی بود که هوشنگ راهزادی مدیر عامل شرکت برق کهگیلویه و بویراحمد هم به آن اشاره کرد و گفت: اگرچه در الزامات شهرسازی عرض کوچه را حداقل 6 متر تعیین کرده اند اما مردمی که در این کوچه ها زندگی می کنند نیاز به خدماتی مانند برق دارند که شبکه آن هوایی و حریم آن باید دست کم 3.5 متر باشد که در معابر 6 متری که پیاده رو هم برای آنها درنظر گرفته نشده خدمت رسانی  دشوار است و گاه با هزینه چندین برابری انجام  می شود .

الزامات ضمانت اجرایی ندارند

مدیر عامل آب منطقه ای نیز با بیان اینکه موافقت دستگاه ها با طرح ها در کارگروه زیربنایی مروط به رعایت الزامات است یادآوری کرد: این الزامات هیچ ضمانت اجرایی ندارند و افراد در هنگام اجرای طرح ها آن را رعایت نمی کنند.

داوودی مهر به رودخانه مهریان و بلهزار اشاره کرد و گفت: برخی از طرح های گردشگری مجوز دار این مناطق کاملا در حریم و بستر این رودخانه ایجاد شده است و سیل فرودین ماه به شدت به آنها آسیب وارد کرد و حتی رعایت نشدن این حریم باعث انحراف مسیر رودخانه و ایجاد خسارت به زیرساختهایی شد که در بستر و حریم رودخانه هم نبودند.

داریوش دیودیده مدیر کل صنعت معدن و تجارت به  مجوزهایی اشاره کرد که منجر به تغییر کاربری اراضی ملی و کشاورزی می شوند اما صنعت و خدمتی در آنها ایجاد نمی شود و اشتغالی هم در پی ندارند.

فقدان نظارت پس از اعطای مجوز

در نهایت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان موضوع را اینگونه جممع بندی کرد که قانون پس از تغییر کاربری 6 ماه زمان برای آغاز عملیات و 2 سال برای بهره برداری زمان تعیین کرده است.

حسن نوروزی افزود: اما تجربه نشان داده پس از اینکه مجوز ها داده می شود و تسهیلات هم اعطا می شود هیچ نظارتی بر اجرای این طرح ها نیست.

وی تاکید کرد: برخی مجوز تغییر کاربری اراضی ملی و کشاورزی می گیرند و از وامها و تسهیلات  کم بهره اشتغال  روستایی و غیره هم استفاده می کنند و بخش کوچکی از تعهدات خود را نیز اجرا می کنند و بعد از گرفتن تسهیلات کار رها می شود و واحد تولیدی تبدیل به تالار عروسی می شود!

در پایان از مدیران خواسته شد در نشست های کارشناسی و کمیته امور زیربنایی مخالفت و موافقت خود را حتی اگر نتیجه مخالف رایشان باشد،  ثبت کنند و اگر موافقتشان مشروط است الزامات به صورت مستند ضمیمه صورت جلسات شود.

این نخستین باری است که استاندار اینچنین تصمیم گیری را به مدیران واگذار کرد و شاید به همین دلیل است که امروز همه با وسواس و حساسیت بیشتری طرحها را پیگیری کردند و نظراتشان را اعلام کردند زیرا از این به بعد مدیران واقفند که آثار و تبعات این طرح ها خوب یا بد در آینده به پای آنها نوشته خواهد شد.

9929

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.