رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج با بیان اینکه صنعت استان کهگیلویه و بویراحمد به تبع سایر بخش‌های اقتصادی حال و روز خوبی ندارد، گفت: متاسفانه برای گرفتن مجوز یک واحد صنعتی باید از ۱۰۰ خان رستم گذشت.

به گزارش‌ ایلنا به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی یاسوج، ” جبار کیانی پور”  با تبریک هفته صنعت و معدن افزود: امروز حداکثر ۳۰ درصد واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی استان فعال هستند و در خارج از شهرک‌های صنعتی مثل بلوک زنی و کارگاه‌های سیمانی و صنایع بزرگتر شرایط بهتر است.

وی افزود: آنچه بخش صنعت و معدن را آزار می‌دهد ثابت نبودن نرخ ارز و ثابت نبودن قیمت ها برای مواد اولیه است، بیان کرد: این موضوع بسیار مهم است و صنعتگران با این مساله دست و پنجه نرم می کنند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج گفت: ورود به بازارهای بین المللی بعلت تحریم مساله پیچیده ای است و بدلیل گرانی و تورم سرسام آور قدرت خرید مردم کاهش یافته که در نتیجه تقاضا برای محصول روز به روز در حال کاهش است.

بانک‌ها عرصه را بر واحدهای تولیدی تنگ کرده اند

کیانیپور افزود: بانک ها هم حکایتی دارند، حکایتی که از سالها مانده و هم اکنون عرصه را بر واحدهای تولیدی تنگ کرده اند، سرمایه در گردش بسیار سخت تزریق می شود. همچنین برای تامین منابع مالی و سرمایه در گردش بهانه وثیقه های سهل‌البیع و در سطح شهر از صنعتگران مطالبه می‌کنند که صنعتگران چنین وثیقه‌هایی ندارند.

وی ادامه داد: دولت در پرداخت بدهی های خود به بخش خصوصی ناتوان است و بجای تزریق نقدینگی، اسناد خزانه تزریق می کند، این اسناد برای دو سال آینده است که ناچار هستند با۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش قیمت این اسناد را بفروشند و این مساله باعث آسیب دیدن صنعتگران می شود.

حوزه صنعت و معدن شرایط بدی را سپری می کند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج در خصوص شرایط حاکم بر حوزه صنعت و معدن استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: حوزه صنعتی و معدنی استان به دلیل تردید مدیران این حوزه در بقا مسئولیت شان شرایط بدی را سپری می کند.

کیانی‌پور گفت: مدیران صنعت استان اطمینان از ادامه کار حوزه خود را ندارند و به همین خاطر به نظر می‌رسد که جو نامطمئنی در این حوزه حاکم است.

وی تاکید کرد: تجارت خارجی استان شرایط سخت و پیچیده ای دارد و عملا در طول سالهای گذشته نتوانسته‌ایم هیچ کمکی از دولت، سازمان توسعه تجارت، وزارت صمت برای رونق بخشی به فضای کسب و کار در استان و مبادلات بین المللی و صادرات خدمات کالا داشته باشیم و استفاده کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج با بیان اینکه در حوزه معدن شرایط استان کهگیلویه و بویراحمد بدتر از حوزه صنعت و تجارت است، افزود: معادن این استان عمدتا بدلیل تامین نبودن ماشین آلات و تزریق نکردن نقدینگی متاسفانه فعال نیستند و از طرفی چون بازار ساخت و ساز و پروژه های عمرانی کم شده و دچار رکود است که در نتیجه نیاز به مصالح معدنی نیز کم است.

کیانی پور گفت: طبیعی است که باید بخشی از واحدهای صنعتی که سالهاست زمین گیر شدند و بخش عمده ای از منابع ملی و سرمایه مردم، کشور و بانکها را در دست دارند راه بیفتند و شروع به تولید کنند.

وی اظهارکرد: اگر قرار است اتفاقی در حوزه صنعت و معدن استان بیفتد باید این بخش با کمک استاندار، معاون اقتصادی استانداری، دستگاههای تامین منابع مالی از جمله بانکها و دستگاههای صدور مجوزها و خدمات رسان همکاری و تعامل خوبی داشته باشند.

گذشتن از ۱۰۰ خان رستم برای گرفتن مجوز یک واحد صنعتی !

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج تصریح کرد: اخذ مجوزها امروز خیلی سخت شده و همه را زمین گیر کرده است و تا بخواهیم یک مجوز واحد صنعتی بگیریم باید از هفت خان که هیچ بلکه باید از ۱۰۰ خان رستم بگذریم. برای گرفتن جواز تاسیس، موافقت اصولی و پروانه بهره برداری حداقل ۴۰ و حداکثر ۸۰ استعلام اخذ شود تا بتوانیم موفق شویم و عملا بروکراسی پیچیده اداری و همراهی و همکاری نکردن، متقاضیان سرمایه گذاری را دلسرد می کند.

کیانی پور ادامه داد: این مسایل به موانعی برای سرمایه گذاری تبدیل شده اند که سرمایه گذاران را ترغیب می کند که پول های خود را به دلالی، سفته بازی و خرید و فروش املاک هزینه کنند و در واقع خودتحریمی های داخلی و موانع تولید به مراتب سخت تر از موانع خارجی است.

اتحاد جبهه داخلی در مقابل جنگ اقتصادی دشمن

وی گفت: در شرایطی که کشور دچار جنگ اقتصادی است و دشمن ناجوان مرد با تمام توان به جنگ اقتصادی ما آمده قاعدتا باید جبهه داخلی متحد باشند و با ارائه برنامه های دقیق، کارشناسی و کمک های بی شائبه تهدید های دشمن را به فرصت تبدیل کنند و در صورتی که همه دست به دست هم دهند و در کنار هم باشیم بر مشکلات فائق خواهیم آمد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج بیان کرد: و در ادامه می توانیم واحدهای صنعتی زمین گیر شده که می توانند به چرخه تولید برگردند را برگردانیم، با کمک به واحدهای صنعتی با پیشرفت فیزیکی ۶۰، ۷۰ درصد به رونق آنها کمک و وارد چرخه تولید کنیم و با کمک به طرح‌های اشتغال روستایی این واحدها را راه اندازی کنیم و ضمن رونق بخشیدن به تولید در بازارهای اطراف کشور می توانیم نقش آفرین باشیم.

کیانی پور اضافه کرد: باید عزم جزم، شرایط را درک و تهدیدها را جدی بگیریم و صادقانه تولید را سرپا نگه داریم و جنگ و تهدید های اقتصادی را به فرصت تبدیل کنیم. نباید در مقابل تهدیدها و تحریم ها عقب نشینی کنیم و نا امید شویم بلکه باید صبر کنیم و امید را بر جامعه حاکم کنیم چراکه زمان این تهدیدها ناچیز است و با اتحاد از این گردنه نیز همچون گذشته عبور خواهیم کرد.

وی در خصوص مطالبات بخش خصوصی استان از دولت تاکید کرد: بخش زیادی از طلب بخش خصوصی از دولت سال ۹۷ تهاتر شده و حدود ۴۰۰ میلیارد تومان طلب بخش خصوصی از دولت است که امسال نیز این تبصر قانونی بودجه وجود دارد که امیدواریم حجم بالایی از طلب بخش خصوصی از دولت را در مقابل بدهی بخش خصوصی به بانکها تهاتر شود.

کهگیلویه و بویراحمد در ته جدول صنعت کشور

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج در رابطه با رشد صنعت استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: این استان در ته جدول کشور قرار دارد، استانی صنعتی نیستیم و ظرفیت های صنعتی استان باوجود توانی که داریم، بسیار پایین است، شاید جزو پایین ترین رده استانهای کشور و شاید آخر استان هستیم و در این زمینه حرفی برای گفتن نداریم.

کیانی پور اضافه کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه کمک های بازسازی و نوسازی صنایع ایران ایدرو یا امیدرو عددی نداشته ایم اما اگر هم باشد خیلی ناچیز است.​

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.