به گزارش ایرنا، کمبود اعتبار برای خرید تجهیزات، تامین نیروی انسانی مورد نیاز از جمله مشکلات مسئولان برای مبارزه با ملخ صحرایی است.
شایعه پراکنی برخی افراد درباره سرایت ملخ به منطقه امامزاده جعفر که قطب اصلی کشاورزی جنوب کهگیلویه و بویراحمد است و مقاومت زنبورداران برای جابه جایی کلنی ها و اثرات سمپاشی بر مراتع در آینده از مشکلاتی بود که باعث نگرانی هایی شد.

** مبارزه جدی تر نیازمند اعتبار
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه تعداد نقاط آلوده به آفت ملخ در مناطق بی بی حکیمه و خشاب افزایش یافته است گفت:مبارزه اثربخش تر با آفت ملخ در استان نیازمند 10 میلیارد ریال اعتبار است.
وحید محمدی تبار اظهار داشت: تاکنون سه میلیارد ریال برای مبارزه با آفت ملخ اختصاص یافته است اما این اعتبار برای تامین سم، تجهیزات سم پاشی جدید و سایر امکانات مورد نیاز اندک است.

** ضرورت همت مضاعف برای ریشه کنی آفت ملخ
وی با اشاره به تلاش همه مسئولان در مقابله با سیل و نجات کهگیلویه و بویراحمد از بحران گفت: همت حادثه سیل باید در آفت ملخ نیز تکرار شود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه سم پاشی کار تخصصی است و باید از سوی نیروهای کارشناس انجام شود تصریح کرد: کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان های مجاور برای مبارزه جدی تر به گچساران نقطه کانون بحران اعزام شوند.
وی با یادآوری اهمیت کشاورزی به عنوان منبع اصلی درآمد مردم استان و احتمال آلوده شدن کشتزارهای کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: ریشه کنی آفت ملخ نیازمند جدیت بیشتری است.
محمدی تبار از تلاش جهاد کشاورزی، فرمانداری گچساران، شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران و نیروهای سپاه قدردانی کرد و خواستار پای کار آمدن نیروهای جدید برای پیشگیری از بحران شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در مورد سرایت آفت ملخ به زمین های کشاورزی منطقه امامزاده جعفر گفت: به دلیل وزش باد شدید و بارش باران چند روز اخیر و اینکه ملخ ها سوار بر باد به مناطق دیگر می رود چنین نگرانی وجود داشت اما خوشبختانه ملخها در یک نوار طولی در 2 منطقه محدود هستند.
الیاس تاج الدینی با تاکید بر اینکه ملخ های مهاجر بسیار بزرگتر از ملخ های بومی هستند اضافه کرد: احتمال دارد نگرانی ها به دلیل مشاهده ملخها بومی باشد.
وی بیان کرد: ملخ های بومی توان تخریب مزارع و باغ را ندارند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در صورتی که بهره برداران ملخ های مهاجر را گزارش کنند کارشناسان برای مبارزه به مناطق آلوده اعزام می شوند.
**آثار سم پاشی بر مراتع
تاج الدینی در مورد آثار سم پاشی بر مراتع بااشاره به اینکه مراتع امسال خشک و عشایر به مناطق ییلاقی کوچ کرده اند اظهار داشت: برای سال آینده جای نگرانی نیست.
وی با قدردانی از تلاش فرمانداری گچساران گفت: با وجود مقاومت مردم زنبورداران به مناطق دیگر منتقل شدند.
* عملیات پایش و سم پاشی
تاج الدینی افزود: تاکنون سه هزار و 50 هکتار عملیات سمپاشی در مراتع نقاط آلوده بی بی حکیمه و خشاب در شهرستان گچساران انجام شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد هم اکنون عملیات پایش در مرز استان های فارس، بوشهر و خوزستان در دست انجام است.
تاج الدینی تصریح کرد: تاکنون 50 هزار هکتار از سطح مراتع استان در برابر آفت ملخ پایش شده است.
وی ابراز داشت: کار مبارزه و پایش ملخ با مشارکت شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران، نیروهای بسیج در دست اقدام است.
به گزارش ایرنا،ملخ های مهاجر که بهمن ماه سال گذشته از کشور‌های حوزه شبه جزیره عربستان از جمله امارات، عمان و کشور عربستان وارد برخی استان های جنوب شرق کشور شده بود، تاکنون در برخی استان های کشور از جمله سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، بوشهر، فارس، جنوب خراسان جنوبی، خوزستان،کهگیلویه و بویراحمد و حتی اردبیل و گلستان مشاهده شده اند.
کارشناسان می گویند: تخم گذاری ملخ به صورت خوشه ای انجام می شود که در آینده منجر به تولید 300 تا 400 ملخ می شود.
ملخ های مهاجم تمام گیاهان زراعی، باغی و حتی علف های هرز را می خورند، این نوع ملخ قدرت پرواز بسیار زیادی دارد و در یک شبانه‎ روز می‎ تواند تا 150 کیلومتر پرواز کند.
ملخ صحرایی از کشوری به کشور دیگر و از استانی به استان دیگر می تواند مهاجرت کند.
این نوع از ملخ ها در مسیر عبور خود با تغذیه از سبزینه های مختلف ازجمله جنگل ها، باغهای میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارند باعث قحطی در منطقه نیز می شوند.
سالانه 910 هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.
این استان 270 هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که 160 هزار هکتار آن زراعی است.
استان 720 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.