به گزارش ایرنا، دکتر محسن مرادی روز یکشنبه در نشست شورای سلامت بویراحمد اظهار داشت: بر اساس این طرح حدود 59درصد از افرادی که براساس شاخص کشوری باید بیماری آنها کنترل شود، تاکنون شناسایی شده است.
وی تصریح کرد: تعداد بیماران شناسایی شده مبتلا به بیماری فشار خون بالا در سطح این شهرستان نیز تاکنون 13 هزار و 250 نفر است.
مرادی همچنین خواستار بسیج همگانی و همکاری و همیاری بیش از پیش مردم، خانواده ها و دستگاه های مختلف اجرایی در سطح شهرستان بویراحمد برای غربالگری و شناسایی بیماران مبتلا به فشارخون بالا شد.
بررسی ها نشان می دهد حدود 10 درصد از افراد بالای 30 سال در سطح شهرستان بویراحمد به بیماری فشار خون بالا مبتلا هستند.
مرادی یادآور شد: کاهش میزان مصرف نمک به کمتر از پنج گرم، به حداقل رساندن مصرف چربی ها در رژیم غذایی روزانه، حذف مصرف الکل، دخانیات،کنترل وزن و استرس و انجام سه روز فعالیت بدنی و ورزش در هفته از جمله اقداماتی است که افراد می توانند برای پیشگیری از ابتلا به بیماری فشار خون انجام دهند.
وی بر ضرورت مصرف روزانه ، حبوبات، سبزی و میوه برای جلوگیری از این بیماری تاکید کرد.
مرادی گفت: سکته های قلبی،مغزی،نارسایی های کلیوی و مشکلات شبکه چشمی در پی فشارخون بالا ایجاد می شود.
بیماری فشار خون، در مراحل اولیه بیماری علامت ندارد اما در مراحل بعدی علائمی مانند سردرد، عرق کردن، درد در قفسه سینه و احساس درد دردست چپ از نشانه های فشارخون بالاست.
فشار خون 120 بر روی 80 نرمال، 120 تا 139 بر روی 80 تا 89 در مرحله هشدار، و فشارخون 140 بر روی 90 فشارخون بالا دارد به عنوان بیمار 180 تا 110 مرحله بحران محسوب می شود.
معاون سیاسی فرمانداری بویراحمد نیز بر ضرورت حمایت و هماهنگی تمامی نهادهای اداری و اجرایی برای اجرای این طرح ملی تاکید کرد و گفت: دستگاه های مختلف باید با تمام ظرفیت و امکانات به کمک مرکز بهداشت شهرستان بیایند و کمترین سهل انگاری در یان راستا قابل پذیرش نیست.
عبدالمجید پناهی اظهار داشت: طرح ملی کنترل فشار خون بالا برای افراد بالاتر از 30سال، زنان باردار و بیماران کلیوی از بهترین طرح های دولت و وزارت بهداشت پس از اجرای طرح تحول سلامت است.
وی اجرای این طرح را پیش زمینه ای برای اجرای الکترونیکی کردن پرونده های بیماران و تحقق واقعی نظام ارجاع(پزشک خانواده) دانست و گفت: هر دستگاه اجرایی به فراخور ظرفیت و توان اجرایی خود حتی در زمینه های تبلیغاتی، انتشار پیام های آموزشی و بهداشتی و حمل و نقل با مجموعه دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت شهرستان همکاری کنند.
جلوگیری از کشتار غیرمجاز دام و همچنین مرغ زنده در برخی میادین و مناطق حاشیه ای شهر یاسوج، ساماندهی و ضرورت نظارت های شدیدتر بر برخی فروشگاه ها و غرفه های موجود در پارک ساحلی و آبشار یاسوج و همچنین نداشتن کارت سلامت بهداشتی و عدم رعایت مسایل اولیه بهداشت از سوی فروشندان و توزیع کنندگان غذاهای سنتی در ورودی و پارک های عمومی شهر یاسوج از دیگر موضوعات مطرح شده در شورای سلامت امروز شهرستان بویراحمد بود.
3016/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.