به گزارش ایرنا، اگرچه استان کهگیلویه و بویراحمد به رغم بارش های سیل آسا در فروردین ماه به نسبت سایر استان ها با موقعیت مشابه متحمل خسارت کمتری شد اما با شروع فصل گرما، به دلیل رویش مراتع و علوفه پیش بینی می شود آتش سوزی هایی با حجم خسارتی گاه بیشتر از سیل استان را تهدید کند.
این موضوع باعث شده که دستگاه ها با شروع فصل گرما در استان به خصوص مناطق گرمسیری تمامی امکانات و تجهیزات خود را برای رویارویی با هر گونه حادثه احتمالی بسیج کنند و از مردم بخواهند برای حفاظت از عرصه ها، دیده بانی و کمک در موقع بحران پای کار بیایند.
همچنین مشوق هایی به گفته مدیر کل منابع طبیعی استان برای حامیان طبیعت نیز در نظر گرفته شده است که با تشکل ها و گروه هایی از جوامع محلی که حفاظت از عرصه های منابع طبیعی را به عهده بگیرند قرارداد منعقد می شود.
غلام حسین حکمتیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تشکل ها و جوامع محلی می توانند برای حفاظت از عرصه های منابع طبیعی در روستاها گروه معرفی کنند و منابع طبیعی نیز با توجه به منابع خود با این افراد قرارداد می بندد.
وی یادآوری کرد: اگر در هنگام وقوع آتش سوزی هر نوع جراحتی به نیروهای مردمی وارد شود مشروط به تایید بخشداری و فرمانداری برای آنها بیمه حوادث و بیمه بینام صادر می شود.
مدیر کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سال جاری به دلیل رشد مراتع و علوفه ،خطر تمامی عرصه های جنگلی استان با پوشش مرتعی را تهدید می کند اما بعضی از نقاط بحرانی تر هستند.
حکمتیان ادامه داد:70 نقطه استان که در گذشته سابقه آتش سوزی داشتند به عنوان نقاط بحرانی شناسایی شده است که امسال باتوجه به پوشش گیاهی و افزایش ارتفاع علوفه، احتمال وقوع خطر اتش سوزی در این مناطق بیشتر است.
وی اضافه کرد: تمامی مناطق گرمسیری استان در حال حاضر نقاط تهدید آمیز برای آتش سوزی است. در ارتفاعات خامی، ارتفاع علف تا یک متر هم می رسد.ارتفاع مراتع شلالدان باشت بالای 40 سانتی متر است.
حکمتیان با اشاره به انعقاد تفاهم نامه میان منابع طبیعی و محیط زیست استان گفت: بر اساس این تفاهم نامه در هنگام اطفا حریق، پیشگیری از تخریب اراضی و جلوگیری از قطع درختان وقوع بحران هر دو دستگاه در کنار هم قرار می گیرند.
وی تاکید کرد: در کنار هم بودن این دو دستگاه تنها بخشی از مشکلات را حل می کند و باید جوامع محلی و تشکل ها در کنار دستگاه های مسئول در بحران قرار بگیرند تا هم واکنش ها سریعتر شود وهم توان مقابله با آتش در استان بالا برود.
مدیرکل منابع طبیعی ادامه داد: ما وقتی مردم را به مشارکت برای حفاظت از عرصه های منابع دعوت می کنیم در عوض برای آنها پیشنهاداتی هم داریم.
حکمتیان گفت: طرح مشارکتی احیا عرصه های منابع طبیعی و کاشت گیاهان دارویی با حضور کارشناسان منابع طبیعی ، بذر رایگان و آموزش از جمله این برنامه هاست که منفعت حفاظت از عرصه نیز برای خود آن جوامع است.
وی گفت: در مناطق مختلف به دیده بان هم نیاز داریم و در مواردی که آتش زنندگان شناسایی بشوند برخورد قضایی صورت می گیرد آنچنان که در سالهای گذشته برخی متخلفان از 40 تا 70 میلیون تومان جریمه شدند.
استان کهگیلویه و بویراحمد 8 درصد جنگل های کشور و 20 درصد از جنگل های زاگرس را خود دارد .
74 قرق بان در استان از یک میلیون و 450 هزار هکتار اراضی ملی حفاظت می کنند یعنی سرانه هر کدام بالغ بر 18 هزار هکتار است که این رقم بسیار بالایی است و جز با کمک و مشارکت مردم نمی توان حفاظت از این اراضی را به سرانجام رساند.
9929/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.