پرویز یزدان پناه روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: میزان شیوع این بیماری در مناطق روستایی استان بیش از 18 درصد است.
وی با اشاره به اینکه طرح «بسیج ملی کنترل فشار خون» در استان همزمان با سراسر کشور از 27 اردیبهشت آغاز شده و تا 15 تیرماه ادامه دارد، عنوان کرد: 320 هزار نفر از جمعیت استان بالای 30 سال سن دارند که با توجه به اجرای این طرح باید 50 درصد آنان یعنی بیش از 160 هزار نفر غربالگری شوند.
یزدان پناه تصریح کرد: امید است با همت و همکاری تمام مدیران و متولیان استانی بیش از 90 درصد افراد بالای 30 سال، زنان باردار و بیماران کلیوی غربالگری شود.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: میزان شیوع بیماری برابر آمارهای موجود در مناطق روستایی استان بالای 18 درصد و در مناطق شهری حدود 10 بوده اما طبق آمارهای کشوری میزان شیوع فشار خون بالا در استان 21.4 و میانگین شیوع بیماری در کل کشور 27 درصد است.
وی با اشاره به اینکه طبق این بررسی کهگیلویه و بویراحمد کمترین میزان شیوع را داشته است، ادامه داد: آمارها نشان دهنده این بوده که مشکل اساسی دانشگاه در شناسایی، ثبت و مراقبت بیماران در مناطق شهری است.
وی تاکید کرد: از تمامی همکاران در شهرهای استان انتظار می رود که بیشترین تمرکز خود را در مناطق شهری بگذارند و تمام جمعیت بالای 30 سال را هدف قرار دهند تا هیچ بیماری نباشد که از بیماری خود اطلاع نداشته باشد.
یزدان پناه بیان کرد: انتظار می‌رود مدیران دستگاه‌های اجرایی و فرمانداری‌ها همکاری لازم را با دانشگاه علوی پزشکی برای اجرای مطلوب طرح «بسیج ملی کنترل فشار خون» طبق برنامه زمان بندی شده داشته باشند.
بر اساس این طرح ملی 406 پایگاه ثابت و 30 پایگاه سیار در هشت شهرستان ‌کهگیلویه و بویراحمد فشار خون مردم استان را اندازه گیری و در سامانه ثبت می‌ کنند.
با هدف ارتقای سلامت شهروندان طرح ملی بسیج مبارزه با فشارخون در کشور روز گذشته شروع شده تا در مرحله نخست درباره آن اطلاع رسانی و در مراحل بعد غربالگری و ارجاع جهت مراقبت به پزشک انجام شود.
براساس آمار موجود هم اکنون 27 درصد از مردم کشورمان به بیماری فشارخون مبتلا هستند.
از مجموع 2 هزار و 600 مرگ و میر سال 1397 در کهگیلویه و بویراحمد دلیل مرگ یک هزار و 100 نفر فشار خون بالا و بیماری ‌های قلبی، عروقی بوده است.
براساس آمار 40درصد از افرادی که به عارضه فشارخون مبتلا هستند از بیماری خود اطلاعی ندارند که این باعث شده بیماری فشارخون را مرگ خاموش نامگذاری کنند.
استان 720 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.
9868/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.