به گزارش ایرنا، متخصصان معتقدند: عوامل مختلفی از جمله تغذیه نامناسب، عوامل محیطی، استرس، مشاغل، مصرف زیاد نمک و چاقی از مهمترین عواملی هستند که در شیوع بیماری فشارخون نقش ارزنده ای دارند.
با توجه به اهمیت موضوع روز بیست و هفتم اردیبهشت ماه مصادف با هفدهم می روز جهانی «فشارخون بالا» نامگذاری شده است که فرصتی مناسب برای آگاه بخشی به مردم است.
براساس آمار 40درصد از افرادی که به عارضه فشارخون مبتلا هستند از بیماری خود اطلاعی ندارند که این باعث شده بیماری فشارخون را مرگ خاموش نامگذاری کنند.
صاحب نظران می گویند: با توجه به اینکه فشارخون در مراحل اولیه علائم جدی ای ندارد مبتلایان دیر به پزشک مراجعه می کنند و زمانی متوجه می شوند که بیماری پیشرفت زیادی کرده است.
در 25 سال گذشته آمار بیماران مبتلا به فشارخون در کشورمان سه برابر افزایش یافته است که این امر زنگ خطر جدی بودن موضوع را به صدا درآورده است.
با هدف ارتقای سلامت شهروندان طرح ملی بسیج مبارزه با فشارخون در کشور روز گذشته شروع شده تا در مرحله نخست درباره آن اطلاع رسانی و در مراحل بعد غربالگری و ارجاع جهت مراقبت به پزشک انجام شود.
براساس آمار موجود هم اکنون 27 درصد از مردم کشورمان به بیماری فشارخون مبتلا هستند.
از مجموع 2 هزار و 600 مرگ و میر سال 1397 در کهگیلویه و بویراحمد دلیل مرگ یک هزار و 100 نفر فشار خون بالا و بیماری ‌های قلبی، عروقی بوده است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد می گوید: بررسی ها نشان می دهد 21درصد از افراد بالای 30 سال در این استان به بیماری فشارخون بالا مبتلا هستند.
پرویز یزدان پناه اظهار داشت: کاهش میزان مصرف نمک به کمتر از پنج گرم، به حداقل رساندن مصرف چربی ها در رژیم غذایی روزانه، حذف مصرف الکل، دخانیات،کنترل وزن و استرس و انجام سه روز فعالیت بدنی و ورزش در هفته از جمله اقداماتی است که افراد می توانند برای پیشگیری از ابتلا به بیماری فشارخون انجام دهند.
وی برلزوم مصرف روزانه ،حبوبات،سبزی و میوه برای جلوگیری از این بیماری تاکید کرد.
یزدان پناه تصریح کرد:سکته های قلبی،مغزی،نارسایی های کلیوی و مشکلات شبکه چشمی در پی فشارخون بالا ایجاد می شود.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: در مراحل اولیه بیماری علامت ندارد اما در مراحل بعدی علائمی مانند سردرد، عرق کردن، درد در قفسه سینه و احساس درد دردست چپ از نشانه های فشارخون بالاست.
یزدان پناه گفت: فشار خون 120 بر روی 80 نرمال، 120 تا 139 بر روی 80 تا 89 در مرحله هشدار، و فشارخون 140 بر روی 90 فشارخون بالا دارد به عنوان بیمار 180 تا 110 مرحله بحران محسوب می شود.
وی با اشاره به اینکه براساس برنامه ریزی قرار است طرح غربالگری فشارخون از روز بیست و هفتم اردیبهشت تا پانزدهم تیر اجرا شود تصریح کرد: در این طرح همه افراد بالای 30 سال، زنان باردار بدون شرط سنی و بیماران کلیوی می توانند به صورت رایگان غربالگری شوند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: مهمترین اهداف اجرای این طرح ملی در استان شامل شناسایی افراد مبتلا، افزایش میزان آگاهی مردم و درمان به موقع مبتلایان است.
وی افزود: بر اساس این طرح ملی 406 پایگاه ثابت و 30 پایگاه سیار در هشت شهرستان ‌کهگیلویه و بویراحمد فشار خون مردم استان را اندازه گیری و در سامانه ثبت می‌ کنند.
یزدان پناه عنوان کرد: در این طرح ملی آن عده از مردم کهگیلویه و بویراحمد که فشار خون بالا داشته باشند برای دریافت خدمات سلامت به مراکز درمانی استان معرفی می ‌شوند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه جمعیت بالای 30 سال این استان 320 هزار گفت: 50درصد از این جمعیت غربالگری خواهند شد.
یزدان پناه توضیح داد: انتظار می رود که 68هزار نفر از مردم این استان مبتلا به فشارخون هستند که با توجه به غربالگری نیمی از افراد بالای 30 سال و 34هزار نفر شناسایی خواهند شد.
وی گفت: 2 هزار نیروی انسانی برای اجرای این طرح مشارکت می کنند.
یزدان پناه اضافه کرد: نتایج این غربالگری در نیمه دوم امسال اعلام خواهد شد.
استان 720 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.