به گزارش ایرنا، با فرارسیدن فصل سرما آتش سوزی در جنگل ها به دغدغه ای برای محیط بانان و دوستداران و فعالان محیط زیست در کهگیلویه و بویراحمد تبدیل می شود.
بارندگی‌های زیاد در بهار امسال منجر به رشد پوشش علفی و سطح مراتع کشور شد و افزایش نامتعارف دما در تابستان روز به روز بر وقوع بیتر آتش سوزی ها دامن می زند.

**رشد علفزارها، زنگ خطر آغاز آتش سوزی ها در جنگل های کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: بارش های بهاری سال جاری سبب رشد بالای علفزار ها در استان شده که این امر زمینه ایجاد بسیاری از آتش سوزی ها را در جنگل ها و مراتع فراهم کرده است.
محسن جعفری نژاد افزود: کوهستانی بودن مناطق آتش سوزی، صعب العبور بودن، وسعت زیاد، وزش باد، رها کردن خرده شیشه هایی در طبیعت که مشابه ذره بین عمل می کند، دست به دست هم داده تا دامنه آتش سوزی ها در کهگیلویه و بویراحمد بیشتر شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: همچنین تغییر اقلیم و خشکسالی‌ها بر وقوع آتش سوزی‌ها تأثیر گذار بوده است.
وی بر آمادگی تمام دستگاه ها برای مقابله با آتش سوزی‌ها در مناطق مختلف استان تاکید کرد.
جعفری نژاد بیان کرد: برای پیشگیری و مقابله با بحران هایی همچون آتش سوزی نیاز به تجهیزات روز دنیاست تا آسیب های ناشی از این مشکلات محدود شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد که عامل بیشتر آتش سوزی‌ها در استان انسانی بوده و مردم هنگام ورود به طبیعت تا حد امکان از روشن کردن آتش خودداری کنند.
وی عنوان کرد: سال 96 با وقوع 16 مورد آتش سوزی در مناطق حفاظت شده بیش از 56 هکتار از این مناطق در آتش سوخت.
جعفری نژاد با اشاره به کمبود امکانات لجستیکی محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در مواجه با آتش سوزی ها، افزود: نگاه مدیریت کلان استان در بسیج نیروی انسانی، تامین و تجهیز لجستیکی این اداره کل بیش از پیش نیاز است.
هر ساله در کهگیلویه و بویراحمد به علت فقدان امکانات خسارت های هنگفتی به عرصه های جنگلی و مرتعی و مهم تر از آن حیات وحش این مناطق گسترده وارد می شود.
سرپرست اداره جنگلداری و جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به بارندگی های امسال و غنی شدن مراتع گفت: آتش در کمین طبیعت است.
مصطفی خلفی با یادآوری این نکته که پس از سال ها خشکسالی، طبیعت کهگیلویه و بویراحمد امسال با بارندگی های مطلوب جان تازه ای گرفته است از طبیعتگردان خواست مراقب جنگل ها و مراتع باشند.
وی بیان کرد:مراتع استان که در برخی مناطق کم کم در حال خشک شدن است مستعد آتش سوزی است و شهروندان باید از انجام اقدامات خطرساز در طبیعت خودداری کنند.
سرپرست اداره جنگلداری و جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: رهاسازی ظروف یکبار مصرف مانند بطری آب، لیوان، سفره و امثال آن به دلیل تابش نور خورشید و داشتن مواد شیمیایی احتمال آتش سوزی در جنگل ها و مراتع را فراهم می کنند.
خلفی از گردشگران خواست در صورت روشن کردن آتش در طبیعت از خاموش شدن آن هنگام ترک منطقه مطمئن شوند.
وی روشن کردن آتش در نزدیکی درختان را از دیگر اقدامات خطرساز برای آتش سوزی عنوان کرد.
سرپرست اداره جنگلداری و جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد از عشایر و گردشگران خواست از توقف در مراتع با پوشش گیاهی انبوه خودداری کنند.
خلفی مسئولیت پذیری را لازمه صیانت از جنگل ها و مراتع دانست و از شهروندان خواست در صورت مشاهده آتش در طبیعت اقدام به خاموش کردن آن کنند و یا با تماس با سامانه 1504 به مسئولان منابع طبیعی اطلاع رسانی کنند.
وی با اشاره به نقش جنگل ها و مراتع در توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع انسانی گفت: کاهش آلایندگی های زیست محیطی، بهره برداری به عنوان گردشگری و اجرای طرح های اقتصادی نظیر گیاهان دارویی از حداقل مزایای این گنجینه های خدادادی است.
وی ابراز داشت:سال 1397 ، 56 فقره آتش سوزی در وسعت 363 هکتار از جنگل ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد رخ داد.
یکی از کارشناس محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد نیز می گوید که بیش از 90 درصد آتش سوزی ها عامل انسانی است.
ایمان حسینی می افزاید که آتش سوزی های عمدی و غیرعمدی عمده عوامل ایجاد حریق در مراتع و جنگل هاست.
وی عنوان می کند که روشن کردن آتش برای پخت و پز توسط گردشگران، شکارچیان و بهره برداران، آتش زنی کاه موجود در اطراف مراتع، پرت کردن ته سیگار و کبریت خاموش نشده در کنار جاده ها، شعله های خارج شده از کوره های زغال گیری و تیراندازی در جنگل ها و مراتع از جمله علل ایجاد آتش سوزی غیرعمدی است.
حسینی بیان می کند که آتش سوزی های عمدی به علت تبدیل اراضی جنگلی و مرتعی به اراضی مزروعی، تهیه زغال و هیزم، اختلافات قومی و قبیله ای و اقدامات سودجویان از منابع طبیعی به وجود می آید.
وی می افزاید که با توجه به اینکه بیشتر کانون های آتش سوزی در ارتفاعات و مناطق سخت گذر است امکانات مورد نیاز در این خصوص به اندازه کافی در اختیار افرادی که تلاش برای خاموش کردن این آتش فراگیر دارند، نیست و دست‌های خالی دوستداران محیط زیست، محیط بانان و جنگلبانان در این نبرد سخت تنها است.

** 26 نقطه مستعد آتش سوزی در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شد
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: 26 نقطه بحرانی و مستعد آتش سوزی عرصه های جنگلی و مرتعی در این استان شناسایی شده است.
عزیز فیلی روز اظهار داشت: تفاهم نامه همکاری با برخی تشکل های مردم نهاد فعال حوزه منابع طبیعی و محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد منعقد و از ظرفیت آنها برای مهار آتش سوزی جنگل ها و مراتع استان استفاده بهینه شود.
وی افزود: سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد اقدام به آموزش و توجیه کشاورزان استان برای پرهیز از آتش زدن کاه و دیگر باقیمانده های زراعت خود کنند.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر لزوم رعایت زمان طلایی هنگام بروز آتش سوزی جنگل ها و مراتع در این استان، بیان کرد: باید نیروها و امکانات نیز در اسرع وقت و از نزدیکترین مناطق به محل وقوع حادثه اعزام شوند.
فیلی عنوان کرد: افراد اعزامی برای مهار آتش سوزی جنگل ها و مراتع در کهگیلویه و بویراحمد نیز باید علاوه بر سپری کردن آموزش های لازم دارای تجهیزات کافی نیز باشند زیرا در این صورت مؤثرتر خواهند بود.
وی ابراز داشت: منابع طبیعی و آبخیزداری، جمعیت هلال احمر و آتش نشانی سه دستگاه اجرایی تخصصی برای مهار آتش سوزی جنگل ها و مراتع هستند و باید تعامل و همکاری بیشتری بین این سه نهاد دولتی در استان باشد.
فیلی گفت: مدیران اجرایی کهگیلویه و بویراحمد سیستم پیام رسان مدیریت بحران را بر گوشی های تلفن همراه خود فعال کنند.

**تیم های واکنش سریع اطفا حریق در کهگیلویه و بویراحمد تشکیل شد
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: به منظور پیشگیری، آمادگی و مقابله با آتش سوزی های احتمالی در مناطق حفاظت شده این استان 68 نفر نیرو در قالب 15 تیم واکنش سریع در حالت آماده باش کامل هستند.
محسن جعفری نژاد اظهار داشت: با توجه به گرم شدن تدریجی هوا و و افزایش تردد گردشگران و طبیعت دوستان و همچنین استفاده از تجربیات سال های گذشته این احتمال وجود دارد که در عرصه های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد آتش سوزی هایی رخ دهد.
وی به شناسایی نقاط بحرانی مناطق حفاظت شده این استان اشاره کرد و افزود: با شناسایی نقاط حساس به آتش سوزی و ایجاد گشت های سیار و پایش مستمر مناطق بحرانی امید است که در صورت بروز هرگونه آتش در کمترین و سریع ترین زمان ممکن اطفا حریق انجام شود.
جعفری نژاد بیان کرد: به منظور پیشگیری، آمادگی و مقابله با آتش سوزی ها احتمالی 68نفر کارشناس و محیط بان در قالب 15 تیم آماده اطفا حریق ها در مناطق حفاظت شده استان هستند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد نقش مردم و تشکل های زیست محیطی را مهم دانست و گفت: جوامع بومی محلی و سمن های زیست محیطی می توانند ضمن گزارش و تماس فوری با یگان حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و آتش نشان ها حریق را پیش از اینکه وسیع و بحرانی شود سرد و خاموش کنند.
وی تصریح کرد: همکاری با صدا و سیما، رسانه های دیداری و شنیداری استان در تولید و پخش برنامه های آموزشی، پیشگیرانه و مقابله با حریق می تواند بسیار موثر باشد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد باشاره به علل و عوامل آتش سوزی های سال های گذشته، عنوان کرد: در بررسی های کارشناسان این اداره کل علل و عوامل بیشتر آتش سوزی ها در این استان انسانی بوده و می طلبد که گردشگران در هنگام ورود به مناطق و در هنگام روشن کردن آتش نکات ایمنی را رعایت کنند.
جعفری نژاد افزود: سرد و خاموش کردن آتش قبل از ترک محل بسیار مهم است زیرا بارش نزولات الهی در سال جاری و رشد بی سابقه علفزارها در مراتع با کوچکترین جرقه ای که ناشی از بی احتیاطی گردشگران باشد می تواند جنگلی را به خاکستر تبدیل کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد از مردم خواست در صورت بروز هرگونه آتش سوزی در مناطق حفاظت شده موضوع را در کمترین زمان ممکن با شماره 2-07433334441 اداره کل حفاظت محیط زیست استان گزارش کنند.
وجود جنگل های سرسبز و خرم یک منبع اقتصادی و حیاتی زیست محیطی غنی عام المنفعه است و صیانت از آن نیز یک وظیفه همگانی است.
هر ساله در کهگیلویه و بویراحمد به علت فقدان امکانات خسارت های هنگفتی به عرصه های جنگلی و مرتعی و مهم تر از آن حیات وحش این مناطق گسترده وارد می شود.
شایسته است از هم اینک فرهنگ سازی، آموزش و اطلاع رسانی نحوه ورود افراد به طبیعت گوشزد شود تا این خطر مهیب آتش سوزی کاهش یابد.
حتی یک بطری شکسته شیشه ای و یا یک بطری آب معدنی با چندین قطره آب موجود در آن می تواند نور خورشید را متمرکز و سبب ایجاد آتش سوزی شود.
در سال ۱۳۹۶ تعداد ۹۰ فقره آتش سوزی به میزان ۵۳۵ هکتار در سطح مراتع و جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد رخ داد.
در سه ماهه تابستان سال 97 نیز ۵۰ فقره آتش سوزی در وسعت ۳۵۵ هکتار از جنگل ها و مراتع این استان رخ داد.
استان کهگیلویه و بویراحمد با 312 هزار و 500 هکتار منطقه حفاظت شده و موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه‌ای که افزون بر 20 درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود 40 درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای داده است.
هم اینک هفت منطقه حفاظت شده با وسعت 93 هزار و 660 هکتار، دنای شرقی با وسعت 28 هزار و 202 هکتار، خاییز سرخ با مساحت 33 هزار و 235 هکتار، خامی با وسعت 25 هزار و 671 هکتار، دیل با 10 هزار و 381 هکتار، سولک با 2 هزار 4287 هکتار و سیوک با 12 هزار 858 هکتار در این استان زیبای طبیعی وجود دارد.
کهگیلویه وبویراحمد همچنین دارای پنج منطقه شکار ممنوع شامل پادنای سمیرم، خرم ناز، لار و ماغر، حاتم و کوه تلرش است.
9868/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.