به گزارش ایرنا، گل هدیه ای الهی است، بی شک مردم مهربان و سخت کوش این دیار مردمانی از جنس آیینه و صداقت اند که لاله های واژگون و زیبا ودیعه الهی در سرزمین آنان است تا به پاس سخت کوشی و تلاش آنان، مظهر استقامت آنان شود.
شرایط سخت رویش این گلهای زیبا یادآور زندگی برای مردمانی است که در هر شرایطی با کمبود امکانات و مشکلات زیاد ،باز سرشار از طراوت و زندگی اند.
لاله های واژگون، را از این رو واژگون می نامند که آلاله های سرخ و زیبایش به صورت وارونه در میان غلافی از برگهای سبز و باریک قرار گرفته و سربزیری و وارونگی اش نه تنها از زیبایی آن نکاسته بلکه وقار و زیبایی خاصی به این گل زیبا داده است.
لاله واژگون از راسته سوسن‌سانان با عمر بسیار کوتاه است که گل‌دهی آن از اوایل اردیبهشت آغاز می‌شود.

**کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه گل افسانه ای ایران
لاله واژگون از گیاهان علفی پیازدار و چندساله است که تاکنون 15 گونه آن در ایران شناسایی شده است.
گونه زرد کم‌رنگ متمایل به لیمویی این گل‌ها موسوم به لاله زاگرسی بین 50 تا 80 سانتی‌متر ارتفاع دارد.
پیاز این گیاه به علت وجود موادی موسوم به آلکالوئیدهای ایمپریسین مسکن درد است.
دامنه‌های زاگرس، دشت‌ها و کوه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد هر ساله در فصل بهار میزبان این مهمانان ارزشمند طبیعت می‌شوند.
عمر کوتاه و کمیاب بودن لاله‌ی واژگون یا اشک مریم می‌تواند دلیل محکمی باشد برای آنکه بتوانیم آن را جواهر طبیعت ایران بخوانیم جواهری که در میان زیبایی‌های ایران می‌درخشد.
لاله های واژگون یکی از گیاهان مشهور ایران است و شهرهای گلستان کوه در خوانسار، ارتفاعات اشترانکوه لرستان و کوه های صمصامی در چهار محال و بختیاری، دشت زارهای استان ایلام و ارتفاعات کهگیلویه و بویراحمد انبوهی از این گلها را در خود جای داده اند.
به این گل اشک مریم هم می گویند که اشاره به قطره های درشت نوش است که از قاعده گل ها تراوش می شود.
گل های آن به صورت چتری از 3 تا 6 و گاهی تا 8 گل سرنگون بوده و در بهار در انتهای ساقه آن باز می شود.
گل به رنگ های سفید، زرد، نارنجی و قرمز دیده می شود و سرما را تا حد منفی 20 درجه تحمل می کند.
این گونه قادر است در سایه و آفتاب نیز رشد کند.
لاله واژگون یکی از زیباترین و منحصر به فرد ترین گلها و گیاهان بومی و وحشی مناطق کوهستانی ایران و ازجمله گلهای وحشی و در حال انقراض زاگرس است .
این گل از طریق پیاز و بذر تکثیر شده و چیدن آن باعث از بین رفتن بذر این گیاه زیبا می شود.
برای اینکه از بذر آن گیاه کاملی تشکیل شده و به مرحله گلدهی برسد بیشتر از 6 سال زمان لازم است و چیدن گل آن باعث می شود که این گیاه تا 3 سال گل ندهد.
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: لاله های واژگون در کوههای زاگرس رویش دارند و استان های مختلفی همچون چهار محال و بختیاری، لرستان ، کهکیلویه و بویراحمد، کرمانشاه و ایلام دارای این گل زیبا هستند.
ˈغلام حسین حکمتیان افزود: شرایط جوی مانند کاهش دما و بارندگی‌ در رویش گاههای لاله واژگون موجب شده تا این گیاه دیرتر به گل بنشیند.
وی تنوع این لاله ها در دامنه های کوه های استان را ظرفیتی مناسب برای معرفی ذخیره‌گاه ژنتیکی این گونه دانست و بیان کرد: دیدن لاله های سر به زیر در دامنه کوهستان، می تواند سفر بهاری به یاد ماندنی را برای هر تماشاگری رقم بزند.
حکمتیان ادامه داد: این گل زیبا بصورت چهار یا پنج لاله واژگونه در غلافی قرار دارند و پنج یا شش برگ سبز در انتهای غلاف قرار دارد که زیبایی گل را دوچندان می کند.
وی اظهار داشت: این گل از طریق پیاز تولید می شود و کندن بی رویه آن موجب به خطر افتادن و انقراض این گل زیبا می شود.
حکمتیان اضافه کرد: گل لاله واژگون خواص درمانی نیز دارد و از قدیم در درمان برخی بیماریها از آن استفاده می شده است.
وی از تفرج کنندگان خواست از کندن این گل در دامنه کوه ها خودداری کنند زیرا شرایط آب و هوایی رویش این گل تنها مناطق سرد و کوهستانی است.
کهگیلویه و بویراحمد با بیش از 15 هزار کیلومتر مربع مساحت در جنوب غربی ایران قرار دارد و 30 درصد کل گونه‌های گیاهی کشور را در خود جای داده است.
این استان با حدود 720 هزار نفر جمعیت دارای یک درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور است.
کهگیلویه و بویراحمد با 2 اقلیم متفاوت و مناظر بکر و طبیعی دارای هشت شهرستان، 17 شهر و یک هزار و 676 روستای دارای سکنه است.
گزارش حسین خدمتی
7531/ 1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.