به گزارش ایرنا، وقتی ایده احیای بافت فرسوده مطرح شد، بسیاری از مردم و حتی کارشناسان می گفتند خانه های پایین شهر نوسازی شود.
آن روزها محله های پایین شهر به دلیل فقر حاکم بر زندگی، معابر تنگ و پلکانی و نداشتن هیچ نوع زیرساخت فرهنگی به مناطقی آسیب پذیر و مستعد انواع مشکلات تبدیل شده بود.
اما با شروع عملیات اجرایی بازآفرینی شهری دوگنبدان و اجرایی شدن طرح های فرهنگی اکنون زندگی مردم متحول شده است.
بازآفرینی شهری به عنوان رویکردی یکپارچه و جامع و در برگیرنده اقداماتی که منجر به حل چالش های شهری و خلق فرآیندهای مستمر و پویا در ارتقای وضعیت اقتصادی، کالبدی، محیطی و اجتماعی می شود در این مناطق به ویژه محله سادات شهر دوگنبدان به عنوان فقیرنشین ترین منطقه مسکونی پایین شهر محقق شده است.
در حالی که بر اساس آمار 30 تا 40 درصد جمعیت شهری در بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های نامناسب زندگی می‌کنند اما در شهرستان گچساران مردم و مسئولان دست به دست هم دادن تا کاری محال را شدنی کنند.
اینک احیای بافتهای فرسوده به نوسازی خانه ها ختم نشده و همه چیز رنگ و رویی نو به خود گرفته است.
موضوعی که برای افراد تازه وارد یک تناقض ایجاد کرده است.
حالا دیگر کسی قادر نیست با قاطعیت مناطق شمالی یا به اصلاح بالای شهر را توسعه یافته تر توصیف کند.
اکنون محله هایی که نام پایین شهر را یدک می کشند، رنگ و رویی زیباتری از بالای شهر به خود گرفته است.
طرح هایی مانند بازگشایی معابر، جدول گذاری، سنگ فرش، احداث فرهنگسرا و کافه کتاب در کنار خانه هایی زیبا در محله سادات فقیرنشین منطقه مسکونی شهر دوگنبدان که طرح احیای بافت فرسوده در آن با پیشرفت فیزیکی 90درصد در حال اجراست را متحول کرده است.
کودکانی که تا چند سال پیش در میان همسالان خود خجالت می کشیدند آدرس خانه خود را عنوان کنند امروز با افتخار از محله خود سخن می گویند.
این تحول به اینجا ختم نمی شود حالا کودکان و نوجوانان این مناطق که تا چند سال پیش در معابر خاکی و تنگ جایی برای بازی نداشتند صاحب زمین های ورزشی، فضای سبز و فرصت هایی برای کارهای فرهنگی مانند موسیقی،نقاشی شده اند.
از سوی دیگر اجرای طرح ساماندهی خیابان شهید بلادیان روحیه و رفاه همه شهروندان را متحول کرده است.
بازار بی روح،پیاده روهای تنگ و سیمای نازیبای خیابان بلادیان حالا تبدیل به مرکزی تجاری،تفریحی و حتی گردشگری شده است.
بسیاری از گردشگرانی که عید نوروز امسال به گچساران سفر کرده بودند از خرید و قدم زدن در خیابان شهید بلادیان شهر دوگنبدان به ویژه در شب هنگام به عنوان بهترین خاطرات سفر خود یاد می کنند.
دوستداران فرهنگ این شهر هم بیشتر شب ها با برگزاری برنامه هایی به مناسبت های دینی و ملی دور هم جمع می شوند.
این تغییر و تحول به قدری مشهود است که وقتی اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی که به شهرستان گچساران سفر کرده بودند از این مناطق بازدید کردند همه این طرح را الگوی موفقی برای اجرا در بافت های فرسوده شهری حوزه انتخابیه خود عنوان می کردند.
نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت گفت: طرح های بازآفرینی شهر دوگنبدان با تلاش زیاد و سفر ده ها نفر از مسئولان عالی رتبه کشوری به این شهرستان و مشاهده مشکلات شهروندان عملیاتی شده است.
غلامرضا تاجگردون اظهار داشت: جلب مشارکت مردم برای نوسازی واحدهای مسکونی، عقب نشینی خانه ها و کسبه بازار برای عملیاتی شدن بازآفرینی شهری مهمترین بخش این کار بود که جای قدردانی از شهروندان را دارد.
وی ابراز داشت: برای اجرایی شدن این طرح همه دستگاه های اجرایی به ویژه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و شرکت های خدمات رسان سنگ تمام گذاشتند.
وی توضیح داد: نوسازی واحدهای مسکونی شهر دوگنبدان با پرداخت 400 میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت بانکی، 60 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض برای هر واحد مسکونی و تخریب رایگان عملیاتی شد.
تاجگردون اضافه کرد: برای ساماندهی خیابان بلادیان به عنوان سمبل طرح های بازآفرینی شهری دوگنبدان سه هزار و 500 متر مربع راهرو سرپوشیده، هفت هزار متر مربع زیرسازی و کفسازی فضای روباز، 600 متر مکعب بتن ، 10هزار متر سنگ فرش، 550 متر کانال سرپوشیده، 6 هزار متر پیاده راه سازی و چهار هزار و 500 متر نما سازی بوده در مدت زمان 16 ماه انجام شد.
تاجگردون اعتبار مصوب این طرح را 120 میلیارد ریال اعلام کرد.
وی با اشاره به برنامه ریزی انجام شده برای اجرای برنامه های فرهنگی در این خیابان ابراز امیدواری کرد: این طرح بتواند افزون بر تغییر مبلمان شهری و افزایش امنیت مردم در افزایش روحیه شهروندان نیز اثرگذار باشد.
نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اهمیت بازآفرینی شهر در نشاط و امیدآفرینی بین شهروندان از برنامه ریزی برای ساماندهی چند خیابان مهم شهر دوگنبدان خبر داد.
وی ساخت نخستین کافه کتاب گچساران در بافت فرسوده این شهرستان را از طرح هایی گرهگشا برای انجام برنامه های فرهنگی و کاهش آسیب های اجتماعی عنوان کرد.
نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس اسلامی گفت: در این کافه کتاب برنامه‌های فرهنگی مانند کنسرت، موسیقی، رونمایی کتاب، شب شعر و جلسات نقد و بررسی کتاب انجام می گیرد.
وی اظهار داشت: این طرح فرهنگی در زمینی به مساحت 230 متر با اعتباری بیش از سه میلیارد و 400 میلیون ریال احداث شده است.
تاجگردون با بیان اینکه عملیات اجرایی کافه کتاب در سال 96 آغاز شد تصریح کرد: نخستین کافه کتاب گچساران زمینه اشتغال هفت نفر را به‌طور مستقیم ایجاد کرده است.
تاجگردون ابراز داشت:پارک محله‌ای، پل بتنی برای اتصال محله‌های مسکونی پربالی و محله سادات، پایگاه سلامت و یک مرکز فرهنگی از طرح های بازآفرینی شهری پیش بینی شده در این مناطق است.
تاجگردون گفت: تاکنون 130 میلیارد ریال برای اجرای طرح بازگشایی رینگ بافت فرسوده دوگنبدان هزینه شده است.
غلام رضا تاجگردون گفت: این میزان اعتبار برای خرید 174 واحد مسکونی و زیر سازی این طرح هزینه شده است.
وی تصریح کرد: 193 واحد مسکونی در مسیر عملیاتی این طرح قرار دارد که تاکنون 174 واحد خریداری شده است.
تاجگردون ابراز کرد: 90 درصد از معابر خیابان کیامرثی (رینگ) معادل یکهزار و 450 متر تاکنون بازگشایی شده است.
وی با اشاره به احداث یک هزار و 300 واحد مسکونی در بافت فرسوده شهر دوگنبدان گفت: در برخی از مناطق بافت فرسوده نظیر محله‌های سادات و کوی اسلام آباد طرح احیای بافت فرسوده 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و باید برای اجرای طرح‌های بازآفرینی در حال اجرا تلاش بیشتری شود.
وی بیان کرد: مالکان 2 هزار واحد مسکونی مناطق مختلف بافت فرسوده شهر دوگنبدان تاکنون برای پیگیری تخریب و نوسازی ساختمان خود به ستاد طرح نوسازی بافت فرسوده دوگنبدان مراجعه کرده‌اند.
طرح احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان سال 1387 تصویب شد و چند سال به دلیل نبود اعتبار راکد بود اما در دولت یازدهم عملیات اجرایی آن آغاز شد.
25 هزار نفر در واحدهای مسکونی بافت فرسوده شهر دوگنبدان ساکن هستند که آسیب‌های فرهنگی و خطر حوادث طبیعی و انسان‌ ساز آنها را تهدید می‌کند و این طرح فرصتی برای کاهش این آسیب‌هاست.
دوگنبدان مرکز شهرستان نفت‌خیز گچساران با 100 هزار نفر جمعیت در 157 کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.