به گزارش ایرنا، تمامی کارگران ساختمانی، کارگاه های صنعتی، بهداشتی، معادن و دیگر موارد نیازمند آموزش های به روز و کارآمد هستند.
بیشتر این کارگاه ها دارای ابزارآلات و تجهیزات و همچنین موادی هستند که افراد برای کار با آنها، نیازمند سپری کردن آموزش های مختلف هستند تا در زمان کارشان دچار حادثه نشوند.
بر اساس نظر مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد آموزش ایمنی و بهداشت سبب ارتقای فرهنگ ایمنی در کارگاه ها و کاهش چشمگیر حوادث کار برای افراد می شود.
سال 97 در کهگیلویه و بویراحمد به طور ویژه آموزش کارگران و کارفرمایان در دستور کار قرار گرفت و بر اساس آمار های موجود کارهای مطلوبی در این زمینه انجام شده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: سال 97 حدود 3 نفر کارگر در اثر حوادث ناشی از کار در این استان جان باختند در حالی که در سال 96 تعداد متوفیات ناشی از حوادث کار هشت نفر بود.
پروانه نیک مرام تصریح کرد: در مجموع در سال 96 حدود 146 نفر کارگر در حوادث ناشی از کار کهگیلویه و بویراحمد دچار حادثه شدند که این آمار در سال 97 با کاهش چشمگیر به 105 نفر رسید.
وی افزود: از تعداد 105 نفر یک نفر زن و مابقی مرد بوده اند.
نیک مرام بیان کرد: آموزش کارگران، کارفرمایان و مسئولان ایمنی کارگاه‌ های کهگیلویه و بویراحمد و نظارت مستمر بازرسان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی این استان از واحدهای تولیدی از مهمترین دلایل کاهش میزان حوادث ناشی از کار در استان است.
وی عنوان کرد: آموزش ایمنی و بهداشت سبب ارتقای فرهنگ ایمنی در کارگاه ها و کاهش چشمگیر حوادث کار می شود که این امر به طور جد در سال 97 در دستور کار قرار گرفت و هم اینک نیز از اولویت های سال 98 در حوزه کارگری و کارفرمایی است.
وی ابراز داشت: با بررسی های انجام شده سقوط از ارتفاع بیشترین علت وقوع حوادث کار برای کارگران (ساختمانی) در کهگیلویه و بویراحمد بوده است.
در بخش حوادث کار ایران در رتبه دوم یا سوم دنیا قرار دارد و پرحادثه‌ ترین فضای کاری در ایران نیز کارگری ساختمانی است.
رئیس اداره بازرسی کار، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این باره گفت: کارگرانی که در این استان مشغول به کار اند بیشتر در حوزه ساختمانی فعالیت دارند زیرا که کهگیلویه و بویراحمد فاقد کارگاه های صنعتی بزرگ متعدد است.
سید یحیی سادات تصریح کرد: برای نخستین بار در سال 97 تعداد 300 کارگر ساختمانی به مدت 2 هزار و 400 نفر ساعت آموزش ایمنی را فرا گرفتند و گواهی این دوره را دریافت کردند.
رئیس تشکلات کارگری و کارفرمایی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز گفت: هم اینک 75 تشکل کارگری و کارفرمایی در این استان مجوز فعالیت دارند که از این تعداد 19 تشکل در سال 97 مجوز دریافت کرده اند.
اسلام یوسفی بیان کرد: در سال گذشته تعداد 350 نفر ساعت آموزش در قالب کارگاه های آموزشی تشکل های صنفی و کارفرمایی برگزار شده است.
حوادث ناشی از کار در کشورهای در حال توسعه بسیار بیشتر از کشورهای پیشرفته است در حالی که تعداد کارگاه ها و تولیدات کشورهای صنعتی و فراصنعتی چندین برابر کشورهای در حال توسعه است که این مساله نشان می دهد موارد ایمنی همچنان در کشورهای در حال توسعه رعایت نمی شود.
مطابق تعریف پزشکی قانونی مصدومیت ناشی از حادثه کار به آثار ناشی از صدمات فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و روانی به دنبال کار گفته می شود و نیازی به وجود رابطه کارگر و کارفرما برای مصدوم نیست.
سازمان بین المللی کار در بررسی هایی که انجام داده اعلام کرده که 98 درصد حوادث ناشی از کار قابل پیشگیری است.
کهگیلویه و بویراحمد فاقد مراکز صنعتی بزرگ با تعداد کارگران زیاد است.
حدود 103 هزار کارگر در کهگیلویه و بویراحمد مشغول به کار هستند.
9868/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.