به گزارش ایرنا، اما اینبار روایتی متفاوت از چالش های ساختاری نیروی انسانی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران در بازدید نمایندگان عضو کمیسیون برنامه و بودجه مطرح شد که جای تامل دارند.
قراردادی،حجمی و ارکان ثالث بودن بخش عمده ای از کارکنان نفت، پاداش مساوی نیروهایی که 30 سال خدمت داشته اند با افرادی که 50 سال خدمت در صنعت نفت دارند، فرسودگی تاسیسات نفت که برای جان کارکنان خطرساز است،فرسوده بودن ماشین آلاتی که با آن نیروها به تاسیسات دوردست اعزام می شوند و نامناسب بودن جاده های دسترسی به مناطق نفتخیز از جمله مهمترین مشکلاتی است که صنعتگران نفت را به ستوه آورده است.
این افراد که پس از پیروزی انقلاب با همتی مضاعف باعث خودکفایی 80 درصدی صنعت نفت در ساخت قطعات مورد نیاز تاسیسات نفتی از بیگانگان شده اند از نگرانی های خود در پی مشاهده حوادث حین کار در صنعت نفت سخن می گویند و خواستار چاره اندیشی برای نوسازی تاسیسات نفتی هستند.
به نظر می رسد باید تمهیداتی برای تحقق مطالبات به حق نیروهای انقلابی که همیشه در مواقع بحرانی به ویژه در سیلاب های اخیر هم با اهدای مبلغ 6 میلیارد ریال به سیل زدگان استان های کشور و هم با عزیمت به مناطق سیل زده به یاری هموطنان شتافتند،آنان که در سنگر تولید و جبهه های هشت سال دفاع مقدس 31 شهید و دهها جانباز تقدیم ایران اسلامی کردند شایسته بهره مندی بیشتر از درآمد صنعت نفت هستند.
مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران روز چهارشنبه در آیین بازدید بازدید نمایندگان عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: فرسوده بودن تاسیسات و مشکلات ساختاری کارکنان از مهمترین چالش های موجود در قلب اقتصادی ایران و مناطق نفتخیز این شهرستان است.
هوشنگ صیدالی اضافه کرد: با اعتبارات 14.5 درصدی که خالص آن هشت درصد می شود امکان نوسازی تاسیسات نفتی وجود ندارد.
وی بیان کرد: شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران هفت هزار نیروی پرسنلی دارد که بیش از چهار هزار نفر آن حجمی، قراردادی و ارکان تالت است.
وی با اشاره به اینکه در نزدیکی برخی از تاسیسات نفتی گچساران ساخت و ساز غیر مجاز انجام شده است گفت: بازنگری قوانین موجود برای صیانت از حریم این سرمایه های ملی از نیازهای دیگری است که توجه به آنان ضروری است.
مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران با اشاره به گستره 220 هزار کیلومتری مناطق نفتخیز گچساران در چهار استان کشور گفت: نوسازی ناوگان حمل و نقل پرسنل نیاز دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی به مسئولیت های اجتماعی شرکت نفت برای ارسال ماشین آلات در زمان های مختلف به ویژه زمان بحران اشاره کرد و ابراز داشت: ماشین آلات راهداری فرسوده این شرکت توان پاسخگویی نیازهای موجود نیست و باید نوسازی شود.
مدیرعامل شرکت بهره برداری و نفت و گاز گچساران تصریح کرد: تاکنون بیش از چهار هزار قطعه مورد نیاز این صنعت از سوی متخصصان این شرکت بومی سازی شده است که نشانگر نقش نیروی انسانی به عنوان سرمایه ملی برای خودکفایی و تحفق اقتصاد مقاومتی است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز در این بازدید با اشاره به اینکه بخش عمده درآمد کشور از فروش نفت و گاز تامین می شود خواستار رسیدگی به مشکلات پرسنل تا تحقق رضایتمندی آنان شد.
غلامرضا تاجگردون توضیح داد: تفاوت فاحش حقوق کارکنان رسمی با دیگر نیروها از عمده مشکلات در شرکت نفت گچساران است.
وی یکسان شدن نحوه خدمات دهی به نیروهای دیگر با پرسنل رسمی شرکت نفت را از مطالبات جدی این سنگرسازان تولید عنوان کرد.
تاجگردون با یادآوری رخ دادن تعداد زیادی حادثه در سال های اخیر در شرکت نفت که گاهی منجر به قربانی شدن نیروها و یا مصدومیت شدید آنان شده است گفت: نحوه خدمات دهی به نیروهای رسمی و دیگر پرسنل حتی در درمان متفاوت است که نیازمند چاره اندیشی است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی توضیح داد:یکسان بودن پاداش پایان خدمت کارکنان شرکت نفت از دیگر مشکلات ساختاری این شرکت است که باعث بی انگیزگی کارکنان نخبه شده است.
تاجگردون تصریح کرد: با توجه به اینکه برخی کارکنان شرکت نفت در سن پایین به کار گرفته شده اند گاهی پرسنل با بیش از 40 سال خدمت با افرادی 30 سال اشتغال داشته اند پاداش پایان خدمت مساوی دریافت می کنند.
وی با یادآوری ارزش سرمایه های انسانی شرکت بهره برداری نفت وگاز گچساران که تعمیر قطعات تاسیسات نفتی باعث صرفه جویی های اقتصادی کلان برای کشور شده اند خواستار رسیدگی به مشکلات این نیروهای خلاق و زحمتکش شد.
شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران یکی از پنج شرکت بهره بردار بزرگ نفتی در کشور است که 20 درصد نفت کشور را تولید می کند مانند دیگر مناطق نفتخیز در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی وابسته به بیگانگان بود.
این شرکت یکی از شرکت‌های مهم زیر مجموعه شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب ایران است.
این شرکت 10 واحد بهره برداری، پنج کارخانه نمک‌زدایی در مدار، 2 کارخانه نمک‌زدایی در دست اقدام، 11 ایستگاه فشار و تزریق گاز، سه مجتمع بزرگ پالایشگاهی گاز و گازمایع، سیستم گاز آغار و دالان مشتمل بر 12 دستگاه شیرگاه و لخته گیر مایع و چندین واحد آزمایشگاه شیمیایی، 6 واحد آبرسان، حدود 110 تفکیک گر سرچاهی و بوستری، 3 ایستگاه برق فشار قوی و بیش از 6700 کیلومتر خطوط لوله از قطر 4 تا 52 اینچ دارد.
منطقه نفتخیز گچساران نخستین بار در سال‌های 1302 و 1303 هجری شمسی، توسط کنسرسیوم دارسی مورد مطالعه قرار گرفت.
استخراج نفت از میدان گچساران در سال 1318 هجری شمسی از چاه شماره سه این شهرستان آغاز شد.
نخستین محموله صادراتی نفت گچساران در سال 1346 از تلمبه خانه گوره مشهور به قلب نفت ایران راهی جزیره خارک شد.
شهرستان 124 هزار نفری گچساران در جنوب استان کهگیلویه و بویراحمد واقع است.
8143/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.