به گزارش ایرنا، سید حسین کاظمی روز سه شنبه در نشست کارگروه مبارزه با زمین‌ خواری کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار داشت: دستگاه ‌های خدمات رسان این استان از جمله شرکت های آب و فاضلاب، برق و گاز با دادن انشعاب و ارائه خدمات مورد نیاز سبب افزایش بروز پدیده زمین ‌خواری در استان شده و می شوند.
وی افزود: بارها اعلام شد که نباید به ساخت و سازهای غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد انشعاب آب، برق و گاز داده شود اما هم اینک تمامی ساخت و سازهای غیرمجاز در این استان دارای انشعاب است.
دبیر کارگروه مبارزه با زمین‌ خواری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: موضوع ندادن انشعاب آب، برق و گاز به ساخت و سازهای غیرمجاز در این استان در شورای پیشگیری از وقوع جرم استان نیز به تصویب رسید اما تاکنون اجرا نشده است.
کاظمی با اشاره به ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه در منطقه پریکدان بویراحمد و ایجاد مشکلات برای اهالی آن در سیل ایام نوروز امسال، عنوان کرد: در مورد این مسأله به طور مکرر تذکر و هشدار داده شد اما بی نتیجه بود.
وی به خسارت های وارده به کهگیلویه و بویراحمد در بارش ‌های شدید اوایل امسال اشاره کرد و ابراز داشت: بروز این خسارت ها نتیجه تخطی از قانون بود.
دبیر کارگروه مبارزه با زمین‌ خواری کهگیلویه و بویراحمد گفت: دلایل مهم بروز پدیده زمین‌ خواری در این استان شامل سهل ‌انگاری و کم‌ کاری متولیان امر، ضعف مسئولان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، اداره کل راه و شهرسازی و دیگر دستگاه های اجرایی مربوطه، محصور و مستندسازی نبودن زمین ها و بالا بودن ارزش زمین هاست.
کاظمی اظهار داشت: زمین خواری یکی از مهمترین موانع توسعه اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد به ویژه در شهر یاسوج مرکز این استان است.
وی بدون اشاره به آمار، افزود: بیشترین میزان تغییر کاربری زمین ها در اطراف شهرهای بزرگ کهگیلویه و بویراحمد از جمله یاسوج، دوگنبدان و دهدشت انجام شده است.
دبیر کارگروه مبارزه با زمین‌ خواری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: زمین های باارزش اطراف شهرهای این استان باید در خدمت مسائل توسعه ای استان باشد اما بخش عمده ای از آنها در دست سودجویان و زمین خواران است.
کاظمی عنوان کرد: مسئولان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تاکنون نتوانسته اند به وظایف خود در زمینه صیانت از این زمین ها عمل کنند.
وی ابراز داشت: تعاونی ‌های مسکن برخی دستگاه های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد از جمله فرمانداری بویراحمد و سازمان جهاد کشاورزی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، استانداری، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، اداره کل حفاظت محیط زیست و شرکت آب و فاضلاب شهری این استان بیشترین نقش را در تغییر کاربری زمین های استان داشته ‌‍‌اند.
دبیر کارگروه مبارزه با زمین‌ خواری کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون برخورد قانونی لازم با مظاهر زمین خواری در این استان انجام نشده است.
کاظمی اظهار داشت: پدیده زمین خواری در تمامی نقاط کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد و مختص یک یا چند منطقه نیست.
وی افزود: زمین های منابع ملی از پل زردک تا پل مختار بویراحمد تخریب شده و گندم، جو و عدس در آنها کشت می شود.
کاظمی بیان کرد: حدود 100 هکتار زمین منابع ملی در منطقه بکر و طبیعی سرگچینه بویراحمد تخریب و تصرف شد.
سال 1394 تاکنون افزون بر پنج هزار هکتار از زمین ‌های منابع ملی در کهگیلویه و بویراحمد با رفع تصرف از دست سودجویان و زمین خواران خارج شده است.
7535/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.